Gå til innhold

automat til manuell - D2 2003


ErikM

Anbefalte innlegg

Er sikkert 1000ende gang noen spør om dette, men jeg finner ingen tråder der det jeg vil vite står, så jeg ender med å lage en egen tråd.

Har kommet over en 2003 D2 m/ automatkasse, som jeg lurer på hva som skal til for å bygge om?

Såvidt jeg har skjønt, trenger jeg en girkasse (duhhh) med clutchhus, svinghjul, clutch (er det R380 som gjelder?), pedalsett, Clutchpumpe, og sikkert en haug med pakninger og foringer.

Vet ikke hvordan dette er på Disco, men jeg så en video en gang der man måtte lure ECU'n til å tro at bilen alltid sto i N eller P. Stemmer dette?

 

Alle svar settes pris på :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker du i tråden til Rypeveien's D2, så ser du hva jeg gjorde. Jeg var heldig og fant en D2 donorbil med td5 og R380.

Jeg brukte clutchhus og svinghjulsensor fra donorbilen. Clutchpedalen ble flyttet over fra donoren, men det ble bestilt ny clutchmaster (og slave?), siden donor'en hadde stått en stund.

BCU programmeres med Nanocom eller tilsvarende, men ECU ble hentet fra donor. Etter det jeg har lest, så får du opp blinkende M+S fra om du bruker ECU fra automatbil. Mulig nyere ECU er mulig å omprogrammere. Min er en MY2000, med fastloddet, ikke programmerbar prom. (ikke eprom). 

Det som manglet på donorbilen, var rørene fra clutch-master(på venstre side), over til trykkbryteren på høyre side, og tilbake igjen. Husker ikke nå om det bare var sinnsvakt dyrt, eller om det var vanskelig tilgjengelig, i tillegg til mye jobb å montere, men jeg fikk lagd en egen slange som går rett fra clutch-masteren til demperen nede ved slaven. Planen er å montere en (bremselys)bryter nede på clutchpedalen, og koble den til der trykkbryteren normalt er koblet, og se om det hjelper på problemet. Sånn det er nå, ruser motoren opp et lite grann når clutchen brukes ved giring. Veldig sjelden det er problem, det er vel bare i forbindelse med akselerasjon i oppforbakke ut av kryss, eller inn på motorvei og slikt som det er merkbart.

 

Selve byttet, med bytte av bunnpannepakning og simmerring på veiva på td5, tok omtrent 10 kvelder + helgedager i adventstiden i fjor. Er bilen heist opp ca 2-3 tommer glir girkasse og transferkasse greit inn og ut av bilen, ihvertfall om du ikke har stigtrinn på den.

 

Husk å løsne og flytte røret som går rundt bak blokka og til dieselkjøleren, så er det letter å få girkasser ut og inn i bilen. Ta og overhal starteren samtidig, så er det gjort, den må ut allikevel.

Endret av finnarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, JokerS30 skrev:

Jeg har hatt begge. 

Kunne ikke tenke meg D2 med rørepinne... 

 

Jeg kunne aldri tenke meg automat etter å ha brukt begge deler :lol: Med en bedre konverter kunne jeg kanskje vurdert det.. Men originalt kaster den bort alt det gode momentet som ligger på 1500-2000 omdr :( automat er flott på langturer men med tung henger holder jeg en knapp på manuell.. Men D2 Manuell er ikke noe luksusfølelse akuratt, mer traktor  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig deilig med D2 og manuelt gir. Den rusler veldig greit på rundt 1200 rpm, og du vil ønske at du hadde et 6. gir. Kanskje overdrive er en løsning. hmm.

 

5-giret brukes fra 50km/t og oppover, Av og til glemmer jeg at det ikke er automat, og ligger i 5-gir når jeg egentlig burde brukt 3-gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...