ErikM Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Er sikkert 1000ende gang noen spør om dette, men jeg finner ingen tråder der det jeg vil vite står, så jeg ender med å lage en egen tråd. Har kommet over en 2003 D2 m/ automatkasse, som jeg lurer på hva som skal til for å bygge om? Såvidt jeg har skjønt, trenger jeg en girkasse (duhhh) med clutchhus, svinghjul, clutch (er det R380 som gjelder?), pedalsett, Clutchpumpe, og sikkert en haug med pakninger og foringer. Vet ikke hvordan dette er på Disco, men jeg så en video en gang der man måtte lure ECU'n til å tro at bilen alltid sto i N eller P. Stemmer dette? Alle svar settes pris på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Finnarne hadde vel nettopp en tråd om det som gikk ganske bra i detalj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 27. september 2018 Forfatter Del Skrevet 27. september 2018 Har du en link? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 En Nanocom fikser denne programmeringen lett Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Søk på finnarne så finner du det nok Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 (endret) Kikker du i tråden til Rypeveien's D2, så ser du hva jeg gjorde. Jeg var heldig og fant en D2 donorbil med td5 og R380. Jeg brukte clutchhus og svinghjulsensor fra donorbilen. Clutchpedalen ble flyttet over fra donoren, men det ble bestilt ny clutchmaster (og slave?), siden donor'en hadde stått en stund. BCU programmeres med Nanocom eller tilsvarende, men ECU ble hentet fra donor. Etter det jeg har lest, så får du opp blinkende M+S fra om du bruker ECU fra automatbil. Mulig nyere ECU er mulig å omprogrammere. Min er en MY2000, med fastloddet, ikke programmerbar prom. (ikke eprom). Det som manglet på donorbilen, var rørene fra clutch-master(på venstre side), over til trykkbryteren på høyre side, og tilbake igjen. Husker ikke nå om det bare var sinnsvakt dyrt, eller om det var vanskelig tilgjengelig, i tillegg til mye jobb å montere, men jeg fikk lagd en egen slange som går rett fra clutch-masteren til demperen nede ved slaven. Planen er å montere en (bremselys)bryter nede på clutchpedalen, og koble den til der trykkbryteren normalt er koblet, og se om det hjelper på problemet. Sånn det er nå, ruser motoren opp et lite grann når clutchen brukes ved giring. Veldig sjelden det er problem, det er vel bare i forbindelse med akselerasjon i oppforbakke ut av kryss, eller inn på motorvei og slikt som det er merkbart. Selve byttet, med bytte av bunnpannepakning og simmerring på veiva på td5, tok omtrent 10 kvelder + helgedager i adventstiden i fjor. Er bilen heist opp ca 2-3 tommer glir girkasse og transferkasse greit inn og ut av bilen, ihvertfall om du ikke har stigtrinn på den. Husk å løsne og flytte røret som går rundt bak blokka og til dieselkjøleren, så er det letter å få girkasser ut og inn i bilen. Ta og overhal starteren samtidig, så er det gjort, den må ut allikevel. Endret 27. september 2018 av finnarne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Der var hele oppskriften D2 er ganske fin med automat også og et godt alternativ kan være å overhale automatkassen, montere heavy-duty konverter sammen med litt motortrimming (noe de anbefaler med hd konverter) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Jeg har hatt begge. Kunne ikke tenke meg D2 med rørepinne... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 2 minutter siden, JokerS30 skrev: Jeg har hatt begge. Kunne ikke tenke meg D2 med rørepinne... Jeg kunne aldri tenke meg automat etter å ha brukt begge deler Med en bedre konverter kunne jeg kanskje vurdert det.. Men originalt kaster den bort alt det gode momentet som ligger på 1500-2000 omdr automat er flott på langturer men med tung henger holder jeg en knapp på manuell.. Men D2 Manuell er ikke noe luksusfølelse akuratt, mer traktor Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ErikM Skrevet 27. september 2018 Forfatter Del Skrevet 27. september 2018 Er nå forsåvidt ikke ute etter luksusfølelsen. Føler at D2'n jager på turtallet + at manuelt gir er kult Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hahaug Skrevet 27. september 2018 Del Skrevet 27. september 2018 Kasse og ECU har jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 Veldig deilig med D2 og manuelt gir. Den rusler veldig greit på rundt 1200 rpm, og du vil ønske at du hadde et 6. gir. Kanskje overdrive er en løsning. hmm. 5-giret brukes fra 50km/t og oppover, Av og til glemmer jeg at det ikke er automat, og ligger i 5-gir når jeg egentlig burde brukt 3-gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skårstein Skrevet 29. november 2018 Del Skrevet 29. november 2018 Likar manuell. Skal prøve automat ei stund no, så får me sjå korleis det er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.