Gå til innhold

En kollega ser etter 4x4


Adventure

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som ser etter 4x4 og han har spurt meg om freelander. Min kompetanse angående Freelander er begrenset. Så spør forumet. 

 

Han har ett budsjett og har sett på denne 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=123865766

 

og 

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106777364

 

den siste er innenfor budsjettet, den første kommer innafor budsjettet med litt pruting.

 

Noen som vil bidra med litt kunnskap om bil og informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være forsiktig med å mene noe om de ref bilene, men basert på egen erfaring og kompetanse så er bensinversjonen noe jeg ville styrt klar av. Jeg har byttet toppakninger og motor på en av dette slaget så der er svaret mitt, nei takk. 

Hva gjelder TD4 så er det en god motor, som jeg tror (og håper) kan kjøres langt. 

Freelander generelt er gode biler å kjøre, har lite rust (se dog opp for rust i spesielt tankoppheng) og billige nye vaiere til vindusheiser er å få kjøpt...De er også ganske suveren på glatta/vanskelig føre. VCUen gjøre en god jobb, men det kan være at den må byttes.

Det kom en facelift på 05 og 06 modellen som gjorde den vistnok mye bedre sier "de voksne", så jeg var på jakt etter disse årsmodellen når vi kjøpte vår for et par år siden. Det ble da en 06 HSE som hadde gått ca 200.00k. Samme prisklasse som ref bil

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være mye enig i siste post. Er du glad i å skru så kan 1.8 bensin være et kupp, men personlig så ville jeg siktet på en TD4 med automat og gjerne lagt noen kroner ekstra på bordet for å få et pent og velholdt eksemplar. Jeg har kjørt med toppakkningsparanoia i mange år med K-motor, og er liksom ferdig med det....

 I nederste prisklasse er det mye søppel om en ikke er villig til å skru mye. Som et hobbyprosjekt derimot, så er de i nedre prisklasse fine objekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene er like, bortsett fra motoren. En bensinmotor med riktig toppakning korrekt montert og gjerne med kjølevæskenivåvarsler, er ikke mer upålitelig enn en dieselmotor. Den har riktignok registerrem, men denne er enkel og billig å skifte.

TD4-motoren er slitesterk, og den har registerkjede. Men når vannpumpe eller termostat tar kvelden, da blir det dyrt. Eller tidkrevende, hvis du gjør jobben selv. Ryker slavesylinder på clutchen, må gearkassen ut.

Diesel er litt billigere i drift, men dyrere å skru på. Hvis den ikke har partikkelfilter, har den høyere årsavgift. Hvis den ikke har dieselvarmer er den veldig kald om vinteren.

Biler med dieselmotor er ikke akkurat i skuddet for tiden, så det går an å få kjøpt dem billig. Men bensinbilene er enda billigere og gir mye bil for pengene.

Jeg har hatt biler både med og uten facelift.  Bortsett fra en mer kantete styling på plastdetaljene og et noe annet interiør er det ingen forskjell mellom dem og tidligere modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

skal du ha bensin er det å få ombyggings kit ikke så dyrt :P så du kutter ut en av 2 termostater da er kjølevæske problem borte og bensin blir ok men pass på nivå og temp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...