Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg må bytte ut de vinterdekkene som fulgte med defenderen. Har tenkt pigg dekk da den brukes på tur og fjellet.

Hva har folk av anbefalinger? Ser etter Goodyear Wrangler duratrac men de må bestilles fra USA:/ Ser etter dimensjon 235/85-16 evt 265/75-16

 

Alle innstill tas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duratrac er ikke vinterdekk. Det er et helårsdekk, hovedsaklig laget for sommer.

 

Desverre er det lite utvalg i gode vinterdekk i light-truckdimensjoner. Det blir hard gummi.

Selv har jeg hakka LT2 på 3 biler og Nexen på den fjerde. Nexen er langt bedre enn hakka LT2. Ingen av dem er bra på drenering i sørpeføre desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte for hardpakket snø og islagt vei selv.  Overlegent valg for to år siden var Nokian 8 SUV.

Noe rimeligere alternativ jeg har prøvet er Nordman fra samme fabrikk som er bra i forhold til pris.

Mellomlegget tror jeg imidlertid vi har tjent godt inn...

Kommer til å gå for 235/85-16 når jeg skal investere i nye vintertøfler til Deffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt sjansen på å bestille Federal Himalaya piggdekk til seriebilen, da den ikke blir brukt så hardt om vinteren.. Nokian LT blir for stivt på en lett pickup.. Ikke så lett å få vanlige SUV-piggdekk i store størrelser, så da ble det Federal og 275/70-16.. Blir spennende å prøve.. Prismessig var de ca 2-3000kr billigere enn Nokian :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lafterolf skrev:

Maken til idiotsider skal man lete etter.

Det gikk ikke å lenke til 235/85-16 så trykk på lenken og velg piggdekk. Trykk deretter alternativ dimenson og da får man opp 235/85-16.

Screenshot_2018-09-26-21-16-03.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, jermundpr said:

Jeg har tatt sjansen på å bestille Federal Himalaya piggdekk til seriebilen, da den ikke blir brukt så hardt om vinteren.. Nokian LT blir for stivt på en lett pickup.. Ikke så lett å få vanlige SUV-piggdekk i store størrelser, så da ble det Federal og 275/70-16.. Blir spennende å prøve.. Prismessig var de ca 2-3000kr billigere enn Nokian :)

Hold et øye med gummien på dem.

 

Jeg hadde Federal Himalaya (piggfri) og de fikk hard gummi under sommerlagring og de måtte på bilen tidlig sånn at jeg fikk kjørt skorpen av dem. Med det gjort unna var de greit brukandes på sommer-vinterføret med "bilen kan stå om det er stålholke" her nedi Østfold.

Det er jo annerledes med piggdekk, men kan være greit å følge med likavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2018 den 20.49, lafterolf skrev:

 

Megahjul ser ut til å være billig.

Kjøpte Nordmandekkene der og det var bra pris, god service og hyggelige ansatte som virket å kunne faget.

Men enig i at siden er litt plundrete om man eksempelvis vil søke på dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter litt på denne vinterdekk-tråden:

Vurderer å kjøpe ett sett med vinterdekk uten pigg til Puma’n. Mest pga piggdekkavgiften og pendling t/r jobb etter hvert igjen. Har en bratt asfaltert privat bakke ned fra huset og inn på offentlig veg. Ca 40% stigning. Er HER jeg evt trenger pigg. De piggdekkene som står på nå er ca 4-5 år gamle Nokia Hakka. med 99% intakte pigger. Disse fulgte med bilen da jeg kjøpte den. Ubetydelig slitt, men gummien er nok sikkert noe hard. 

Pga skulderoperasjon jeg hadde i aug, så er det fristende å bare kjøpe nye dekk, og fått dem på bilen hos dekkforhandler.

Har ett sett med felger uten dekk liggende.

Fått tilbud på Nokia R2 til 8000kr og Cooper til 6600kr. Noen som har kjøre-erfaring med Cooper på Defender? 

Kom gjerne med innspill og meninger... 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål - heng meg gjerne om det er for dumt... men vi er i samme situasjon mhp bratt asfaltbakke til huset. For vår del er det å ha frostfri sand i garasjen gull. Det + grovsalt berger oss på piggfritt de aller fleste dagene det er stålholke ned. Vinter, værforhold og veilengde (vår bakke er ganske kort) kan dog være radikalt forskjellig og vi er begge i den situasjon at 1-2 dager hjemmekontor pga føre er akseptabelt over vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian R2 og cooper er dekk med hard gummi. Jeg ville ikke valgt dem om det er friksjonsdekk du skal ha.

 

Og friksjonsdekk finner du ikke med høy profil heller, du må ned på 70-profil og opp i bredden. Ikke optimalt på sørpeføre, men poenget med friksjon er størst mulig kontaktflate.

Det er ikke enkelt å anbefale dekk, behovet er forskjellig, og vintrene ulik over det ganske land. 

 

40% stigning kan det ikke være, men forstår at det er bratt. 

 

Selv har jeg veldig god erfaring med dunlop grandtrek sj6 (usikker på benevnelsen) 

Kjøpte Bridgestone dm3 for noen år siden, det var fantastisk, etterpå kjøpte jeg oppfølgeren dmz1 som viste seg å være livsfarlig.

 

Japanske dekk har ofte myk gummi, som er avgjørende på friksjonsdekk.

 

Men om det er veldig bratt med ofte blankis og regn ville jeg vurdert piggdekk og heller betale avgift for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yarn: Jeg har ingen grunn til å henge deg:)

joda, har salt og sand i nærheten, så veien blir hyppig behandlet hver gang det er klink  is i bakken. Skjer jevnlig her i Nordhordland. Kan fryse på i løpet av minutter, og da kan jeg skli ned hele bakken på 40 meter (S-sving) bare på skoene. Kombinasjonen av salt/sand blir brukt, men helst kun salt pga slitasje på snøfreseren med sand. 

Ulempen med S - sving er at det er stor fare for å kjøre utfor en dyp skrent langs utsiden av svingen hele veien nedover bakken. Har heldigvis ikke hatt uhell med Defenderen hittil nedover bakken - takket være piggdekk. Likevel har bilen stått på stive hjul nedover bakken på de verste dagene når det er skøyteis... 

Diverse andre kjøretøy har havnet nedi skrenten opp gjennom årene, og må trekkes opp igjen..... 

 

laftetolf: Takk for tips... ja, blir vel helst til at jeg heller betaler piggdekkavgiften slik jeg pleier. Viktigste for meg er at bilen holder seg på veien - uheldig når vi bilister blir «presset» til å velge dårligere alternativ.. 

PS! Ja, du har selvfølgelig helt rett ift stigning på veien opp til huset. Jeg var nettopp nede og målte stigningen. Den er nøyaktig 13 grader, men det føles som 40 grader - spesielt de gangene en er nesten kommet til toppen av bakken, og sklir 10 meter baklengs nedover bakken igjen... :-)

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er vi så heldige å ha rett bakke ned på oversiktelig gangsti, så i verste fall kan vi skli ut i gangstien i stedet for ukontrollert ut i veien. :(

(Har hatt en sånn annen sklitur ved en tidligere bolig. Mye slakere stigning, S-sving OG piggdekk, men like j¤%&#lig når man sklir bakover og E6 er neste. Endte opp på bunnpanna i grøfta før E6 og var egentlig altialt fornøyd med det. )

 

For meg virker det som at knipetak/kjetting/pigg er de alternativene du har for å kunne komme deg opp/ned på en trygg måte. Og de to første er det en del merarbeid med om sånne forhold slår inn ofte i løpet av vinteren.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk Sjekk i Askim tar inn endel SUV dekk fra USA og Canada. (alternative til det vanlige utvalget) Jeg har funnet bra Continental vinterdekk til Defenderen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...også er det verdt å nevne at vi faktisk har mulighet til å la bilen stå nede ved veien om det er helt håpløst. (Eventuelt til man har fått hentet litt sand i garasjen). Det går greit når det er en mindre traffikert vei, verre om gårdsveien ender på en vei med trafikk i høy hastighet... :)

 

Mht dekk, så er hva som er et godt dekk høyst varierende etter behov. Det som er brillefine dekk for meg kan være helt håpløst for deg. Og omvendt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, bilene blir hyppig satt igjen i bunnen av bakken de kveldene det er antydning til at det kan fryse på (YR er min beste venn:)). Utfordringen er de dagene bilene står på toppen..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

265X75R16.

 

Nokian Hakkapellitia LT 2 piggdekk, Nexen winguard winspike LT piggdekk, og litt småskumle men knalltøffe ikke nordiske Goodyear wrangler duratrac med etterpigg.

 

Alle går fint på Defender og ingen bakker å være redd for, verdens største offroad ikon merke kan jo ikke stå parkert nederst i bakken fordi den er for dårlig skodd-_-

 

Mvh brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gå for Hakka LT 2. Hadde de på den forrige Defender’n, og de er helt greie. Finnes sikkert bedre, men ift Cooper som jeg og har hatt, er de som natt og dag.

Min største utfordring er valg av dimensjon. Guttungen i meg sier 285.75-16, mens den halvfornuftige 46 åringen, (som dukker opp oftere og oftere..) sier 235.85-16. Slik går no dagan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dimmensjon, så skal du høre på 46åringen! ;)

 

Jeg har nå hatt Discoveryen min i 16år, så jeg har fått opparbeidet meg litt efaring med hva som funker på akkurat den bilen.  Jeg har også hatt endel andre 4x4, som jeg har prøvd ymse på. 

Av alle dekkdimmensjoner som jeg har kjørt med, så er 235/85R16 det som har vært mest behaglig og forutsigbart å kjøre på (sommer som vinter). I tillegg har denne dimmensjonen gitt lavest drivstofforbruk. Dernest har 265/75R16 seilt opp som en god nummer to. 

Nå kjører jeg 265/70R16, ene og alene fordi dette var den dimmensjonen som det var mulig å oppdrive Bridgestone Blizzak i. Jeg har tidligere kjørt både pigg- og piggfritt: 

Nokian Hakka LT m/pigg i dim 235/85R16, Nokian hakka piggfritt et-eller-annet 265/75R16 (ble byttet ut da de var totalt uforutsigbare å kjøre på). Cooper M+S m/pigg (235/85R16), Conti et-eller-annet helårs... 

I tillegg har jeg på andre 4x4 kjørt Genereal Grabber MT (31x10,50R15) som var livsfarlig på vinterføre. BGF AT KM2 285/75R16 (absolutt ikke et vinterdekk, og veldig følsomt for sporing), Cooper weathermaster m/pigg (ganske så bra).

 

Grunnen til at jeg nå er tilbake på Blizzak piggfritt, er at det for meg erfaringsmessig er det dekket som gir meg mest forutsigbare kjøreegenskaper over lengst tid. 

Nokian LT m/pigg var veldig bra den første vinteren, men ble glattere år for år. Blizzak er det eneste dekket jeg har hatt som har holdt godt og forutsigbart grep helt til de har vært nedslitt (altså ned mot minimum tillatt mønster). Andre dekk har jeg måttet byttet ut med 75% gjenværende mønster fordi grepet har blitt for dårlig (og alle piggene har ramla ut). 

 

(Helårsdekk har vært prøvd og funnet "ikke i orden". Det er flaut å bli stående fast i en bakke, og Peugeot 405'en som står bak tar igang og kjører forbi som om det ikke var glatt i det hele tatt.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎10‎.‎2018 den 22.24, GlennB skrev:

Da er Duratrac bestilt med pigg. Kommer med neste båt fra andre siden av dammen. 

Hvor bestilte du disse fra? Fra landet med den koselige dronningen som kjører Landrover selv, eller mener du landet med den _____________presidenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...