Gå til innhold

Hoster, men vil ikke starte ordentlig


P.Morten

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1974 serie 3 2,25 bensin. Den hoster , men vil ikke starte ordentlig. Har nå byttet coil, plugger, ledninger og fordeler (med elektronisk tenning) uten at den har blitt noe bedre. Har ikke justert noe mer enn at jeg satt den nye fordeleren ca likt som den gamle. Noen tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var den slik med anlegget som satt der? 

Hvis ikke så vrir du litt på fordeler. Trur du må vri litt med klokka (men nå kan det hende jeg suser litt). 

 

Hvis den var slik før også så er vel forgasser neste. 

 

12volt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, P.Morten skrev:

Tenker du rens av forgasser? Hva med luftfilteret?

Tank, drammeglass og overhaling av forgasser. 

Luftfilteret skal også sjekkes. Olja der er sikkert ikke som ny lenger. Bytt olje i filteret. Opp til merket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har byttet bensinen og ga forgasseren en dram, men vil ikke starte helt. Det er nesten, men så gir den seg. Etter å ha forsøkt noen ganger lukter det bensin som om den er druknet. Har ikke tatt forgasser og luftfilter enda, men noen andre ting som også bør sjekkes?

 

PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Og hva bør man ha på motoren?

lurer også på om det er fornuftig med et bensinfilter? Ser det selges, men det står som regel at de er til V8. Tenkte å kjøpe en ny forgasser nå å da er det dumt med nytt smuss om problemet ligger i tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mineral 10w40?.. 

 

Før du kjøper ny gasser. sjekk med startgass rundt foten av  forgasseren om det er lekasje og bare pakning byttes. 

prøv å starte uten luftfilter.

 

bensinfilter tas ett standard biltema bensinfilter og bytt bensinslange fra drammeglasset/bensinpumpe samtidig. så er det nytt og tett. sett filteret 30 20cm før forgasseren, i riktig rettning.

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. alt er relativt, men høres ut som bensinen går feil vei ett sted.. eventuelt for mye luft som ved pakningslekasje i bunn av forgasser, så startgass hjelper på feilsøking.. ruser motoren seg når den får det utenpå så lekker det luft inn ett sted. prøv å spraye startgass rett i gasseren for å fyre og se om det får gang på den også. eventuelt så kan membranen i bensipumpa ha tatt kvelden. den sitter over drammeglasset.

koble fra bensinslangen på forgasseren å pumpe i hendelen på bensinpumpa og se om du får bensin. er dette en eksmil?  du kan forøvrig ha lekasje fra tanken/e og helt frem.

 

Har du flere tanker kan tankvelgeren også være en årsak. og bør kontrolleres at den står i rett stilling. På min eksmil er det helt til høyre eller helt til venstre. Har du lekasjei slangen til webasto'en, så kan det også være en årsakt til å få inn luft og lite bensin. 

 

Selve bensinrøret kan også ha en sprekk. Sjekk om det er lekasjer under bilen, der det lukter mest bensin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Går fortsatt litt sakte her. men nå har jeg tatt ut alt av fuel-system som skal renses (tank, slanger og bensinpumpe)   Jeg har også funnet en fin beholder slik at jeg kan koble bensin rett i forgasseren. Men kan jeg starte selv om jeg har skrudd av bensinpumpa? det står jo litt åpent om eksponert? Mvh PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎10‎.‎2018 den 13.47, P.Morten skrev:

Tusen takk. Det skal jeg sjekke. 

Tenningen er Ikke justert, men den bør vel starte forde og bare gå litt rufsete? 

 

Tenning bør justeres. Med våte plugger får den jo bensin.

 

Feil tenningstidspunkt

Falskluft

Sjekk jording på motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...