Gå til innhold

Hull til varmepumpe gjennom betong


Nils

Anbefalte innlegg

Det vanlige alternativ for et slikt hull er å kjærneborre slik jeg ser det. Men det er ikke utstyr for menigmann - man leier som oftest inn folk til å håndtere den typen redskap. Ta kontakt med et firma som holder på med betongsaging.

 

Om du skal gjøre det for egen maskin trenger du en borhammer, og et godt betongborr, for eksempel 20mm. Så borrer man mange hull ved siden av hverandre i formen av hullet (også kalt sømborring), og hakker ut kaka i midten. Dette lar seg gjøre, men det tar tid, er støvete, og temmelig vanskelig i noe så tykt som en grunnmur. Anbefales sånt sett ikke...

 

Forresten - er du sikker på at grunnmuren din er massiv betong? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg gjorde dette i sommer. Må si jeg googlet og gruet meg noe voldsomt til jobben i forkant. Satte igang med en lang 10mm betong bor av velkjent kvalitet og boret igjenom flere hull tett-i tett. Etterpå tok jeg meselen og hakket ut kaka i midten. Dette var en 20cm betongvegg fra 80-tallet. Jeg brukte en halvproff slagdrill med meiselfunksjon. Tenker at jeg ikke brukte mer enn en god time på dette. Gikk veldig greit i mitt tilfelle, så det er bare å sette i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det betong som i betong eller betong som i leca i kjellermuren? I tilfelle det siste bruker du hullsag av god kvalitet.

Er det betong som i betong kan du også leie mindre kjernebormaskiner, viss ikke er det måten som camarageddon og mr Rover 75 beskriver som er greiest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av Di store utleige firmaene har ofte sjikklige borremaskiner som er egna til dette med kjerneborr. Har en hilti på jobb som kan settes fast med vacum mot veggen å da er det som å bruke en søylebøremaskin. Men 70mm er ikkje så voldsomt stort så kan gå med håndholdt maskin også men ta forhåndsregler. Eg måtte nesten amputere høyre langefinger pga eit uhell med solid boremaskin å hullsag. 

https://www.ramirent.no/produktgruppe/kjerneboring-i-betong-96.aspx

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lafterolf skrev:

Kjernebor vil ha kjøling med vann, så det ligger an for boring.


Det finnes faktisk borkroner som kan bore tørt i Leca ( er det det samme som lettbetong ? ) og tegl.

DEWALT har noe her, på side 15, jeg vet at Bosch og også Metabo har tilsvarende. Har brukt det til hullsaging i et slags betongdekke, husker ikke diameteren, men det var rundt 80-10mm et sted.

 

VIDAXL har også "rimelige" borkroner, husk du må ha " adaptersettet, og en litt sinna boremaskin, med momentutløser så du ikke brekker håndleddet om ting kjører seg fast. Det kan du sikkert leie av noen, jeg har ingenting som passer med momentutløser dessverre..

 

Det støver noe allerhelvetes, så dekk til ALT du er redd for, og da mener jeg ALT. blush


Det koster fort etpar formuer å få et spesialfirma til å komme å ta jobben, så en borkrone til 1000 eller 2000kr KAN være en god investering, om du selger den brukt på finn.no etterpå...

 

Er veggen av armert betong ( hvilket høres rart ut om det er 70-talls hus, er det vel kun våt-kjerneboring som fungerer, som Lafte er inne på.

 

Selv har jeg vurdert å få tak på noen godt vedlikeholdte  taktiske atomvåpen, da enkelte vegger her i huset

er opptil 70cm typpe ( 50cm betong / betong og stein, påsatt 20-25cm leca ) 

 

 

IMAG1536.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker:

Vindusfugeskum/ekspansjonsskum, grav ut litt når det har stivnet sånn at det ikke flukter helt med yttervegg, men har en cm å gå på og puss over med murpuss til veggen blir glatt og ensartet i utseende. (Tenker murveggen din er yttervegg, og i utgangspunktet pusset.)

(Jeg hadde pusset over, for fugler er veldig glade i å pille på sånt, og vindusskum, - selv om det tåler vann - er ikke egnet til å stå ubeskyttet mot vær. )

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta bilde når jeg er ferdig, men:

 

i hullet har jeg tredd trollflex, dette er en fleksibel rør, med krage på både innersiden og yttersiden. Kragen er på 76mm, det samme som hullet jeg har lagd. Har tettet mellom hull og krage med tec7 (det var det jeg hadde)

 

Når alle rør er tredd igjennom, så følger det med en svamp sak, som idag er tynn, og ligger i en vakuum pose. Denne skal vist da dyttes inn i en av sidene, og den vil etter ca ett døgn ese opp og tette innvendig. På utsiden har jeg lagt kanaler, slik at jeg vil tro at her vil ingen dyr kunne komme seg inn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...