Gå til innhold

Traktor tips?


Alvegg

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Hvor på Ringerike flytta du til Alvegg?

 

Vanskelig å svare når man ikke vet bruksområdet.

 

Jeg har hatt mange forskjellige traktorer. Av masse forskjellig merke. Men hovedsak Ford, Massey Ferguson, David Brown og Volvo. 

 

Kan bare gå rett på sak: David Brown. Ingen over, ingen ved siden. Topp traktor, der du finner en modell som passer til et "småbruk". Til brøyting, vedbruk og det meste på et småbruk anbefaler jeg 1390. 1490 får for svak girkasse når du driver i skogen. 

1390 har veldig god 4x4, varm om vinteren, pålitelig og slitesterk, lettskrudd. Lite å klage på.  God i skauen, god til brøyting, grei på vedmaskin. 

45783267_325295428282625_3376604662781181952_n.jpg

45870516_1469406469828747_3673170084395745280_n.jpg

Endret av Land Rover for alle penga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, gautes skrev:

50 og 60-tallet

 Tror den kom omtrent midt på 60-tallet. Jæ… tøff, og lekker bil:wub: Linjelekker coupe med amerikansk V8. Sikkert både tvilsom deletilgang og kvalitet:unsure:

For oss som liker ting som kommer fram på lurvete føre, og ikke kjenner til den fra før, så anbefaler jeg å google "tvillingen" Jensen FF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trur je skjønner hva Joker skrev. 

 

Da kan jeg si at det er god deletilgang til DB, og rimelig. 

 

Hvis du sikter til lav kvalitet og pålitelighet joker så tyder nok det på manglende kunnskap :)

 

Det jeg kan være enig i er at både Interceptor og DB er fine og se på. Tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Hvis du sikter til lav kvalitet og pålitelighet joker så tyder nok det på manglende kunnskap :)


Ja, hva man kan lære på dette internett altså !
 
Sikkert fordi de er så innmari kurante at de er omtrent verdiløse på bruktmarkedet sammenlignet med andre maskiner av samme årgang og timetall.....

Til trådstarter: prisforskjellen mellom en "hagetraktor " og en moderne maskin med et snev av førercomfort, bremser, lysutrustning osv er mindre enn du tror. Så lenge du ikke trenger 189hk på pto akselen og trinnløs transmisjon, går det an gjøre gode kjøp på ganske nye, enkle maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Pininfarina designperlen til Fiat mtp pålitelighet etc?

 

Antageligvis noe fra minner av barndommen, men disse blir jeg alltid glad når jeg ser.

https://www.finn.no/b2b/agriculturetractor/ad.html?finnkode=133778510

 

Forresten, øverst i Bøverdalen er det tett i tett av disse - må være en sterk selger der oppe i sin tid.

 

(bilde fra finntråd)

510_874121367.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiat Agri er helt genialt enkle og solide turtallsmaskiner. 680DT er en legende, har rattet mye av den typen, og forløperen 640DT....

80serien var vel også veldig bra, helt fram til de ble blå, og fikk navn New-Holland. Der var det endel modeller som ikke helt holdt mål, søskenbarnet mitt handla en 110-90 som sto mer i småbiter enn foran redskapen tror jeg.....

Ble erstattet av en Valtra, som også er ganske robuste greier selv om de er gamle. 05 og 65serien er absolutt verdt en titt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig med girkassetull på de grønne Fiatene. Har hatt 580DT og har nå 70-90. Den siste har låst seg i fjerdegir, den første fikk også girhavari.

Turtallsvillige motorer. Savner moment på lave turtall. Nydelig å bruke, enkel å komme inn og ut av.

 

Deutz ble nevnt. Har hatt dx3,50 og de sliter også med girkassene fra zf.

Hydrauliken løfter sjeldent høyt nok.

 

 

Har hatt mange DB også. Der har differensialene og hydraulikfeil vært gjenganger. Ikke uvanlig at de kan sprette ut av gir når de er slitte. Dårlige veivlager gjør at veiva flytter seg framover når clutchen trampes inn om de er slitte. Flott Dansk Sekurahytte.

Synd de bare har tre gir på hovedgirspaken. 

 

Valmet er favoritten. 05-serien er veldig solid.

 

Hydrauliken til John Deere er uten sidestykke. Drømmer om en med rund hytte. En designperle synes jeg.

 

Har hatt lassevis av Zetorer og Ursus. Helt greie traktorer. Treg hydraulik. Stor hytte.

Jeg kjørte ut mange tømmerhytter i min gamle Zetor Crystal. Storkomfyren ble den kallt av nabogubben.

 

Har sikkert hatt 5-7 Belaruser også. Finner du en fint brukt..

 

Så la den stå.:lol:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:


Ja, hva man kan lære på dette internett altså !
 
Sikkert fordi de er så innmari kurante at de er omtrent verdiløse på bruktmarkedet sammenlignet med andre maskiner av samme årgang og timetall.....

 

 

Føyer meg litt etter det du mener om min mening med deg. 

Egentlig gidder jeg ikke bruke tiden min på verdensmestere, da de allikevel har svaret klart. 

Men la gå. 

 

Vår DB 1390 har bikket 10 000 timer. Klutsj er byttet. Motor har fått en lett overhaling med nye stenpelfjører og rådelager. Oljepumpe ble overhalt. 

 

Dieselpumpe byttet 1 gang pga mye kondens i diesel som tæla og tok knekken på nylonforinger. 

 

Div tetninger i foraksel er byttet.

 

Jeg vil si at etter 10 000 timer med usedvanlig hard bruk. Mye Kaldstart i under 20 minus. Jeg vil si dette er helt vanlig på en traktor fra midten av 80 tallet med like hard bruk. 

En I nær familie er samler og har over 20 stykker, bare Brown. Han bruker de mye og. Etter mye veikjøring bruker han Mb trac. Hadde Brown bare vært sorgen hadde ikke han, eller jeg hatt så mange. 

 

Er noen feil på Brown og, på 1390 har jeg hørt noe om kiling i gir pga dårlig patent på kule og skiftegafler. Har aldri hatt problem på den her. 

 

Hvilken brukt traktor som er best. Det kan man ikke svare på. Da service og bruk spiller inn. 2 ulike traktorer kan begge ha gått 5000, men hvordan de timene er brukt og service fulgt er ikke sagt. 

 

Saken er å finne noe som ikke er oppbrukt. 

 

Valmet har jeg hørt mye godt om, og det blir kanskje min neste. Fiat og kanskje. Lurt litt på en 540 eller 640 DT. 

Endret av Land Rover for alle penga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS - det er i år faktisk 30 år siden den siste David Brown ble produsert.

AK har agenturet idag, men veldig få ( om noen ) som jobber der, har vært med siden DB-tida. Flertallet har ikke spesielt godt peiling på eldre CASE heller, siden de ikke hadde agenturet når disse ble solgt. 
Valtra har også hatt en rekke forhandlere, fra Forberg-maskin tida, til FK; vider til eget forhandlernett, og over til Norwegian Agro idag.

JD har du, på godt og vondt, kunne kjøpe på FK siden tidenes morgen. Eik har også hatt sine røde og grå MF-traktorer sålenge noen kan huske, og enda lengre.

Deler og kunnskap når ting kneler ER viktig, og vi ser at de største problemene vi har med vår 30 år gamle Zetor, faktisk er deleforsyningene. 

Økonomideler og Torp maskin er gode tips på deler, tilbehør og kompetanse på disse gamle traverne. Ikke undervurder hvor kjedelig det er å stå med en traktor det ikke finnes deler eller kompetanse på. Jeg har en rekke ganger de senere år blitt tilbydt billige Shibaura og Kubota-traktorer, der eier har gitt opp å skaffe deler. Det lar seg ikke skaffe lengre, rett og slett....

DET slipper du nok med en MF, Ford eller tilsarende.

Volvo BM var også ganske framtidsrettede greier. Jeg har aldri kjørt det selv, men naboen kjørte en diger slepesåmaskin med en BM430 i mange år, det gikk som krutt i motbakkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo er gode traktorer. Før Valmet slo seg sammen med Volvo hadde de samarbeid med IH. Volvo 500 hadde IH bak motor med gir på venstre side.

Framaksling på 4x4 var derimot tragisk dårlig. Japansk framaksel. Da het vel traktoren 2254 tror jeg. De uten 4wd er evighetsmaskiner.

Volvo 650 og 700 er enda mer solide. Litt gammeldagse og tungkjørt.

 

Om man ikke trenger firehjulsdrift vil en volvo 500 være en glimrende traktor. Flatt gulv og girspake på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lafterolf skrev:

Volvo er gode traktorer. Før Valmet slo seg sammen med Volvo hadde de samarbeid med IH. Volvo 500 hadde IH bak motor med gir på venstre side.

Framaksling på 4x4 var derimot tragisk dårlig. Japansk framaksel. Da het vel traktoren 2254 tror jeg. De uten 4wd er evighetsmaskiner.

Volvo 650 og 700 er enda mer solide. Litt gammeldagse og tungkjørt.

 

Om man ikke trenger firehjulsdrift vil en volvo 500 være en glimrende traktor. Flatt gulv og girspake på siden.

Det er ikke mye ekte Volvo på 2254

Det eneste er vel hytta og karosseriet nesten. 

Tungvind traktor syntes jeg. Den her er bygget om til 2250. 

 

Et godt tips til de som handler engelsk traktor : agriiline

Kan få deler til nesten halve prisen av økonideler. Jeg handler der til mine Massey Ferguson og David Brown. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, lafterolf skrev:

Framaksling på 4x4 var derimot tragisk dårlig. Japansk framaksel.

 

Var det samme som ble brukt på noen JD modeller ? 2130 elns ?
Gikk fler hjemme som var "konvertert " fra 4x4 til 2x4 grunnet mangel på deler, og oppgitt system og eiere. 
Husker ikke modellnavnet lengre.....
Lurer på om noen IH modeller også fikk denne akslingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme aksling på IH, men ikke alle. Tror de tyske hadde zf som er solid.

 

Har ikke sett denne akslingen på JD, men de hadde noen rare framakslinger med hydraulisk drift. 30-serien var heller ikke solid. Som mange andre på den tiden var det sluring på driften for å hindre sammenbrudd. Ikke optimalt når traktoren sto på huet i unnabakker. 

 

LR-for alle kr.

Volvo hadde stort sett hytte og panser fra egen fabrikk, for motoren var Perkins. IH hadde egen motor på samme gir/bakstuss, og de var nok ikke så heldig med sitt motorvalg desverre. Derimot tilbydde de større hastighet på noen modeller. Husker ikke nr, men tror en av de franske IH gjorde 50kmt.  

 

Akslingen som IH og Volvo brukte var Japansk og kjennetegnes på diffhuset var konstruert for mest mulig frihøyde under akslingen. Det gjorde at utvekslingen ble høy og momentet for stort. 

 

På min gamle 2204 byttet jeg bakende og gir fra en hurtiggående IH. Den var srtig å kjøre med etter vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, lafterolf skrev:

 

 

LR-for alle kr.

Volvo hadde stort sett hytte og panser fra egen fabrikk, for motoren var Perkins. IH hadde egen motor på samme gir/bakstuss, og de var nok ikke så heldig med sitt motorvalg desverre. Derimot tilbydde de større hastighet på noen modeller. Husker ikke nr, men tror en av de franske IH gjorde 50kmt.  

 

Kan bekrefte dette ja. 

Dårlig Perkins I dem, utrolig tungstartet og merkelig gange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, lafterolf skrev:

Samme aksling på IH, men ikke alle. Tror de tyske hadde zf som er solid.

Ja, lett gjennkjennelig ved sidemontert PTO på bakstussen.
Hatt både 745 XLA og 844 XLA. Bekjent hadde 733 XLA.

Makeløse maskiner. Mine gikk helt problemfritt, selv om de var gamle og gått dritlangt ved salg. Siste jeg hadde gikk fler år i snørydding i Oslo, som var litt hardt for lakken. Gikk som et skolda troll langs vegen også, med tidlig generasjon 40km/h kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...