Gå til innhold

Traktor tips?


Alvegg

Anbefalte innlegg

Holder ikke ut i Oslobygda lengre, uten parkeringsplasser bruker jeg ikke byen, nå blir det gård på Ringerike. Trenger en traktor for å holde veien åpen for samboers batteribil samt drive en vedmaskin etterhver. Er helt blank på traktorer men de jeg kjenner som har en anbefaler unisont Masey Ferguson selv syntes jeg Valtra ser solide ut. Hva bør jeg se etter og hva er viktig når en kjøper traktor? 

 

Hilsen Frank 

bonde fra byen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massey Ferguson , enten det gjelder de første fra de første fra 1946/47. eller nyere, så finnes det deler.

Og MF`n , opp til -80 tallet , er som Land Rover Serie/Defender , de er enkle i konstruksjon og dertil reparasjon. Og billige deler.

Men kjøp en `engelsk` produsert !       De ble også produsert i Frankrike , med noen variasjoner  , og til de er det begynt å bli vanskelig med deler.

Har 2 stk. her , en 35, -59 mod. og en 135,  -73 mod. Begge diesel. Perfekt til `småbruk`:D

Endret av runekristoffersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre er inne på, 100-serie Ferguson kommer til å være sivilisasjonens siste tegn for liv på jorda.

Vår er en tidlig 70 modell, altså 2 år eldre enn innleggsforfatter.
Når vi kjøpte den rundt -87, hadde den gått med gravemaskin, så det var påløpt ufattelig mange timer på de første 15 årene. 
Perkins 4.236 motoren fikk nye lagerskåler, nye ringer, den fikk toppen gått over med sliping av ventiler, nye tetteringer, dysespissene ble sett over, og den fikk ny clutch.Det er altså 31 år siden, men vi har ikke gjort noe med traktoren av betydning etterpå. Den står ute, så hvert 10ende år trenger den ny starter, den får nytt batteri hvert 5te år, og vi har måttet bytte dekk på den etpar ganger, da disse morkner i fillebiter. Utover det er det ikke utført reperasjoner av betydning på den noen gang.
Vi kjører ikke så mye lengre, men nok til at vi kan si den er i " daglig drift " i sommersesongen. Tilhengerkjøring, kjøring av vann til beitedyr, litt vedkjøring i skogen, til møkkjøring og andre lette småoppgaver brukes den stadig vekk til.

 

Moderne traktorer har selvsagt alt mulig skrap som er fint når det er nytt, men som dessverre gir mer bryderi enn nytte etter 10-20-30 års tid. De gamle er eldst !

Makeløs maskin. Når jeg skal begraves, vil jeg begraves sittende i førersetet på den der:wub:

 

Litt sånn god, gammel vikingetradisjon !

 

IMAG0124.jpg

2014-05-31.jpg

IMG_20150712_111050.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode innspill. Det er jo en rørende enighet om MF så da fortsetter jeg å lete etter en god en. Så kanskje jeg kommer over en som kan drive vedmaskinen også.Gleder meg til å flytte på landet og leve grønt bort fra den «grønne» oslobygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle traktorer kan drive vedmaskin. Men om du skal bruke vedmaskin må du ha to traktorer. 

 

Og selv om det nå blir mye skryt av MF har de jaggu svin på skogen også. Tungvint hydraulik, svake framakslinger på 4x4 og noen modeller har girbokser svakere enn seriebil med v8.

 

Så lenge du ikke definerer bruken av traktoren er det vanskelig å komme med råd synes jeg.

 

Hva trenger du?

Komfort?

Moderne hytte, flatt gulv og gir på siden?

4x4?

Frontlaster?

Størrelse?

Utstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

….skal bruke vedmaskin må du ha to traktorer....

Det er en sannhet med modifikasjoner. Skal en drive litt egenproduksjon på ei gammel "halvmanuell" maskin, eller noe i den duren. Så går det uansett mye raskere enn å drive mer, eller mindre manuelt. Det er selvfølgelig mye lettvintere og behageligere med to traktorer, men det er jammen fordyrende også, om formålet er litt produksjon til eget bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lafterolf skrev:

Vil man ta igjen veden manuelt kan en være nok

Helt innforstått med det. Poenget mitt var bare at det fortsatt er myyye raskere enn umotoriserte, eller kappsag og kløver for den del, metoder. Selv om en bare har en traktor. Og selv om den ekstra traktoren kan være billig, så er det fortsatt en ekstra kostnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg nå heller en vedmaskin med motor på. Så bruker du traktoren til brøyting og å frakte veden med. Bør vel helst stå inne sånt utstyr og da slipper du med en traktor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre JD har korte trekkarmer, vanskelig å få tak i utstyr med eksempelvis påmontert triangel. Utstyr må derfor ofte plasseres oppe på paller, lecablokker osv. Gamle JD har ikke fremaksling beregnet for laster, kingbolter går heden, selv med baklodd. Holder en knapp på eldre valmet fremfor mye annet gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, lafterolf skrev:

Om man ønsker veden rett i sekk må man ha to traktorer.

Det må du forklare en idiot som meg. Jeg har laget ved, i storsekk 1 eller 1,5m3 siden tidlig på 80 tallet, men har ALDRI trengt fler traktorer for å få det til. Heller ikke bruk av utrangerte IBC-containerbur, eller de nymotens " notsekkene  " eller bigbag, har fordret 2 traktorer.

Hva er det jeg ikke forstår ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, yarnslayer skrev:

 

Det ville være sløsing med en fullt brukandes traktor! :D

 

Ja. Får høre om jeg kan stables oppi en handlevogn !

1 time siden, lafterolf skrev:

Kunne du prøvd en gang å svare litt folkelig? Det ville vært så mye mer trivelig om du gjorde et forsøk i det minste.

 

Folkelig ?
Jeg spurte om  en forklaring bare. Beklager om det misforstås i andre enden. 

 

Her er oppsettet mitt. En traktor legger fram, evt legger på stokkebord om jeg bruker det, driver maskina ( har to forskjellige, en på PTO og en med bare en hydraulisk kniv )
Transportbåndet frakter veden bort fra maskina og opp i sekk. Ved å svinge dette i en " halvbue " klarer jeg fylle 5, noen ganger 6 sekker, eller IBC bur, før noe må kobles fra og flyttes. 5-6 enheter er omtrent en halv dagsproduksjon, så da er det på tide bære fram mer virke, spise lunch eller middag, og årne litt uansett.
Transportbåndet kostet veldig få kroner, er 100% vedlikeholdsfritt og er helt genialt. Lav timelønn, aldri sulten, klager lite og gjør jobben time etter time.
Om jeg bruker Zetoren, den lille MF`en, eller den lille, leddstyrte Avant minilasteren, spiller ingen rolle, oppsettet blir det samme. Dessverre må jeg alltid stable veden i "enhetene ", da jeg uten unntak lager 50 eller 60cm ved, på gården bruker vi kun 60cm ( 2 stk Jøtul 118 ) og selv bruker jeg uten unntak 50cm ved i min Svenske vedpanne / sentralfyr for ved )

Jeg lager ikke ved for salg lengre, det gidder jeg ikke styre med da prisen er alt for lav. Kratt og sånt vi rydder vekk på farmen, blir svanset vekk og brent. Galskap egentlig - men sånn ble det etter varmepumpene gjorde sitt inntog ...

 

IMAG0660.jpg

 

Forresten har jeg en fin HMS-kappsag som selges VELDIG billig. Til kapping av virke som går på kappsag, bruker jeg idag en elektrisk Jutul kappsag, så denne har stått å sløva i årevis. Hardmetallbladet og sagbukken er vel det som har noen verdi......

IMG_20150712_140631.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, corpusviridans skrev:

Eldre JD har korte trekkarmer, vanskelig å få tak i utstyr med eksempelvis påmontert triangel. Utstyr må derfor ofte plasseres oppe på paller, lecablokker osv. Gamle JD har ikke fremaksling beregnet for laster, kingbolter går heden, selv med baklodd. Holder en knapp på eldre valmet fremfor mye annet gammelt.

 

Her på Godset har det vært JD siden 1981, og jeg må si jeg ikke kjenner meg igjenn i beskrivelsen.

Jeg vet at den gamle 30 serien hadde svake aksler, men det er lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lorden skrev:

 

Her på Godset har det vært JD siden 1981, og jeg må si jeg ikke kjenner meg igjenn i beskrivelsen.

Jeg vet at den gamle 30 serien hadde svake aksler, men det er lenge siden.

En 1850 eller 1950 er jo en fin småbrukertraktor, men de er vel kanskje litt dyre......

Kjekke småtasser som skuffer unna litt skikkelig etter vei også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt 1850 siste 18 år så litt erfaring er bygd opp. Ødelagt 2 knokkelhus på denne tiden. Viss det er lyst nok i morgen tidlig skal jeg få tatt et bilde av naboens løsning på utfordringen med trekkarmer. Trekkarmer kan selvfølgelig skrues ut, men da løfter de ditto lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deutz, ie. 3.50 osv er også kjekke, kjappe små råtasser. 
Vanskelig finne dessverre, og like gode og varme som en Defender på vinteren. Løses vel greit med en webasto...

 

Utfordringen er ikke finne noe å kjøre med, men når TS ikke ha nevnte budsjett, blir det vanskelig å mene noe mer matnyttig. En MF 135-175 får man vel for 20 000kr ( ? ) mens en Valmet, JD1950 eller MF300-serie, lett drar seg mot 100 000 eller mer ?

Har ikke fulgt med så godt på traktorpriser senere årene. Jeg kjørte selv Tyske IH traktorer, først en 745, deretter en 844XLA

Førstnevnte hadde gått dritmye når jeg fikk den, men banker og går 20 år etter jeg solgte den. 844 var egentlig samma greia, bare større. Få igjen av disse som er noe å ha også er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...