Gå til innhold

Rammebytte


Kjekken

Anbefalte innlegg

Det er hjemmel i forskrift som gjør at trafikkstasjonen kan godkjenne der ramma er rustet opp eller sterkt skadet.

Fikk forhåndsgodkjent bytte av originalramme på seriebil til exmilramme.

Legg inn "rammebytte" som søkeord i feltet øverst til høyre her så finner du flere tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det gjøres så vanskelig ?

Bytt ramme, slå inn rammenummer,og fix ferdig.

Verre er det ikke.

Jo mindre det Satans Tilsynet involveres , dess bedre er det for alle.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tnj skrev:

Det er hjemmel i forskrift som gjør at trafikkstasjonen kan godkjenne der ramma er rustet opp eller sterkt skadet.

Fikk forhåndsgodkjent bytte av originalramme på seriebil til exmilramme.

Legg inn "rammebytte" som søkeord i feltet øverst til høyre her så finner du flere tråder.

Ja jeg vet at man får godkjent bytte på seriebil. Spørsmålet var DEFENDER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEFENDER står ikke spesifisert i kjøretøyforskriftene.

Det er samme paragraf som legges til grunn uansett merke eller modell.

Bruker du søkefeltet som jeg viser til, finner du mange tråder der temaet er omtalt.

Og ja, det går flere Defendere der rammebytte er godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe ensrettet svar fra SVV vil du ikke få. Du er avhengig av velvilje fra den avdelingen du søker hos. Ofte vil de si:

Selfølgelig får du bytte ramme, så fremt du får fabrikken til å godkjenne leverandør! 

 

Det er delfølgelig umulig, dvs nesten, for det er en bedrift som produserer rammer på samme måten med å presse rammen, de fleste sveiser i hvert hjørne, og det firmaet reklamerer i engelske LR-magasin. Husker ikke hva navnet var, men kan sjekke i kveld.

 

Men flere har fått godkjent rammebytte med sveisa rammer også, men da er du avhengig av en velvillig kontrollør.

 

Så derfor vil jeg anbefale å møte opp personlig med forespørsel om dette. Er tjenestemannen postiv tar dere dette videre, forhold deg til en person.

 

Er svaret negativt går du til neste biltilsyn (SVV). Du kan fritt velge hvor og hvem du vil bruke. Det fine med personlig oppmøte er at du legger ikke igjen en søknad med negativt svar, for får du det er det ingen vits i å prøve flere steder. De overprøver ikke sine kolleger.

 

Å vise til tilsvarende biler med tilsvarende rammebytter hjelper ikke fordi hver søknad vil bli behandlet individuelt. 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, tnj skrev:

DEFENDER står ikke spesifisert i kjøretøyforskriftene.

Det er samme paragraf som legges til grunn uansett merke eller modell.

Bruker du søkefeltet som jeg viser til, finner du mange tråder der temaet er omtalt.

Og ja, det går flere Defendere der rammebytte er godkjent.

 

6 minutter siden, lafterolf skrev:

Noe ensrettet svar fra SVV vil du ikke få. Du er avhengig av velvilje fra den avdelingen du søker hos. Ofte vil de si:

Selfølgelig får du bytte ramme, så fremt du får fabrikken til å godkjenne leverandør! 

 

Det er delfølgelig umulig, dvs nesten, for det er en bedrift som produserer rammer på samme måten med å presse rammen, de fleste sveiser i hvert hjørne, og det firmaet reklamerer i engelske LR-magasin. Husker ikke hva navnet var, men kan sjekke i kveld.

 

Men flere har fått godkjent rammebytte med sveisa rammer også, men da er du avhengig av en velvillig kontrollør.

 

Så derfor vil jeg anbefale å møte opp personlig med forespørsel om dette. Er tjenestemannen postiv tar dere dette videre, forhold deg til en person.

 

Er svaret negativt går du til neste biltilsyn (SVV). Du kan fritt velge hvor og hvem du vil bruke. Det fine med personlig oppmøte er at du legger ikke igjen en søknad med negativt svar, for får du det er det ingen vits i å prøve flere steder. De overprøver ikke sine kolleger.

 

Å vise til tilsvarende biler med tilsvarende rammebytter hjelper ikke fordi hver søknad vil bli behandlet individuelt. 

 

Lykke til.

 Takk for svar

31 minutter siden, tnj skrev:

DEFENDER står ikke spesifisert i kjøretøyforskriftene.

Det er samme paragraf som legges til grunn uansett merke eller modell.

Bruker du søkefeltet som jeg viser til, finner du mange tråder der temaet er omtalt.

Og ja, det går flere Defendere der rammebytte er godkjent.

Bilene jeg har forstått som har fått godkjent bytte er veteran. Før 1988. Da heter de vel Contry med 200 Tdi?

Endret av Kjekken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er rustskader går det som reparasjon, årsmodell er uvesentlig. 

Som Laftis nevner er det pussig nok forskjellig praksis ved de forskjellige stasjoner til tross for at de har de samme kjøretøyforskriftene å forholde seg til.  Hør med din lokale som han nevner og sjekk gjerne trådene her om det blir problematisk. 

Det ble solgt en nyere Def i sommer med galvet ramme som var godkjent, vet ikke om gammel eier er forumist... 

Da jeg sjekket var seriebilen enda ikke veteran, men hyggelig fyr lette frem rett paragraf:  "Reparasjon" da jeg nevnte jeg anså bytteramme mer robust, følgelig og mer trafikksikker, enn omfattende sveiseprosjekt.  At det var HD-ramme var bare positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, hva ville vært problemet om jeg takket ja til tilbud om førerkort da jeg jobbet i Midt-Østen?

USD 30,- som den gang var gjennomsnittslønnen for tolv dager, ført inn i alle registere på ønsket navn og fødselsdato, alle klasser, og som bonus kunne jeg få med "commercial ships license"...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tnj skrev:

Nei, hva ville vært problemet om jeg takket ja til tilbud om førerkort da jeg jobbet i Midt-Østen?

USD 30,- som den gang var gjennomsnittslønnen for tolv dager, ført inn i alle registere på ønsket navn og fødselsdato, alle klasser, og som bonus kunne jeg få med "commercial ships license"...

 

 

Jeg er prinsippielt helt enig med deg, man ønsker jo å være lovlydig til fingerspissene.

Problemet er at enkelte ganger er det UMULIG å være lovlydig, da håndhevelsen av reglene ligger så langt unna folk-flest sin oppfatting av " hva som er rett og rimelig " at det blir vanskelig å la være.
At  man nektes å bytte en utslitt, opprustet ramme på PRINSIPPIELT grunnlag, strider iaf mot min rettsfølelse av hva som er rett og galt. Enhver som har sett en sånn ettermarkedsramme, skjønner at den er vesentlig mer solid og sikker enn et gammelt, rustete skaberakkel som har vært sveist opp 19 ganger. 

Da er det ikke helt enkelt å forstå argumentene om at "det er sånn det er " lengre. Man kan f.eks føle på at enkelte har en annen agenda med svarene man får, enn de rent "fagelige " som kommer der og da...


Det blir litt som AT bilen min også det. En helt enkel, kurant ombygging, som enhver entusiast fint kan utføre i garasjen. Ingen spesielle deler er benyttet, utover bajonettsag og glassfiberbreddere, men det er KOMPLETT UMULIG å få godkjent noe sånt som privatperson her til lands. Det føles idiotisk, urettferdig og tåpelig, og unødvendig, og bryter ned folk flest sin rettsfølelse.

Heldigvis for meg er det sånn, for den bilen har vært en like god investering som akskjefond....

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok mye at veldig mye av dagens regler og lover (og dette gjelder ikke bare bil) er laget for å fange opp unntak. Så i prosessen med å forhindre at et svært lite antall uærlige (eventuelt mindre smarte) sjeler gjør noe muffens, så gjør man livet vanskelig for et stort antall ærlige mennesker.

 

Når man i tillegg da har et embedsverk som i stor grad følger lovens bokstav og ikke hensikt, så går det som det må gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ligge en rimelig god begrunnelse bak et avslag.

Rammebytte kan man henvende seg til annen trafikkstasjon om, eventuelt er en henvendelse til Vegdirektoratet en idé.

Selv fikk jeg god hjelp der da det ble påstått å være problematisk å gi godkjenning av endring av tilhengervekt på Defender til 3500kg.

Jeg har et fremtidig rammebytte på lista mi til Nissen selv og er ikke et øyeblikk i tvil om at jeg vil og kan gjøre dette på lovlig vis.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...