EAØ Skrevet 27. september 2018 Forfatter Del Skrevet 27. september 2018 Joda, de smurte opp kalypterne bak, hang visst litt:) så kom jeg hjem og skulle få på tilhengern men fikk ikke kjørelysene til på hengern.. kaan være det var jeg som var for hardhendt men.. Da skal jeg på tur til hytta, halvannen times tur, så får vi se da om bilen klarer dette uten feil....... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 28. september 2018 Forfatter Del Skrevet 28. september 2018 Sitter og planlegger stor service på bilen, noen som kan anbefale verksteder? Bor i Aust Agder. Hva burde taes, ifølge servicehistorikken, ser det ikke ut som de har bytta noe anna enn motorolje, filter, pollenfilter og luftfilter - småservicer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxman Skrevet 28. september 2018 Del Skrevet 28. september 2018 På 20.9.2018 den 22.17, EAØ skrev: Da har jeg endelig fått handlet meg en Discovery, 2015 modell med 125 000 km. Bilen er helt strøken, og for en fantastisk bil! Men et spørsmål! Prøvekjøringen idag startet dårlig, da vi merket en relativt kraftig vibrasjon når vi kjørte. Føltes akk som når du kjører en automatkasse som ikke vil gire opp, og det "rister" fælt i bilen. Denne ristingen opphørte ikke før jeg stoppet i en sidelomme, satt den i Nøytral, også kjørte jeg bilen litt opp og ned med luftfjæringen(ikke om jeg vet det hadde noe å si) og når jeg da tok avgårde igjen var bilen som en drøm. Når jeg kom tilbake merket jeg at det luktet litt svidd clutch av bilen, hvor lukta kom først og fremst fra høyre bakhjul.. kanskje det var bremser det luktet? Tok en råsjanse og kjøpte bilen og har kjørt hjem 4 timer etter det og bilen er som en drøm... Luktet senere også litt etter 2 timer. Men syns lukten hadde forsvunnet nå 5 timer etterpå. Som sagt, bilen har vært stoppet/startet, bytter moduser osv etter dette og alt fungerer perfekt men irriterer meg fælt at jeg ikke skjønner hva som utgjorde ristingen. Selger hadde ikke peiling på noen verdens ting så var ikke så mye hjelp i han.... Men FOR en bil :)) Gratulerer med KONGEBIL :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) 17 timer siden, EAØ skrev: Sitter og planlegger stor service på bilen, noen som kan anbefale verksteder? Bor i Aust Agder. Hva burde taes, ifølge servicehistorikken, ser det ikke ut som de har bytta noe anna enn motorolje, filter, pollenfilter og luftfilter - småservicer Alt av oljer og filtre, samt alt av væsker er vel egentlig modent for utskiftning på den kilometerstanden. I følge serviceboka så skal transfer tas på ca 120.000 km, og siden LR (som så mange andre produsenter) er ganske optimistiske når de setter intervaller for utskiftning av diverse, så er det egentlig ikke noen grunn til ikke å ta oljeskift på transferkasse, differ++. Jeg hadde byttet absolutt alt om jeg hadde kjøpt en bil (uansett merke) som har gått over 100.000. Da vet man at på "den" kilometerstanden så var alt av væsker nytt og på riktig nivå. Slipper i alle fall å tenke på _det_ de neste årene. Og om du kan snakke litt mer verkstedet før og etter, så kan du kanskje få vite litt hvordan oljen de tappet _av_ så ut. Endret 29. september 2018 av trondshj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 29. september 2018 Forfatter Del Skrevet 29. september 2018 Hvor i Serviceboka finner du det? Finner kun om bremsevæske, kjølevæske og motor. Jrg har sånn "online" bok.. med kun 4 stempelsider. Snakket med en forhandler, der fikk jeg beskjed om at girkassa byttet man ikke på ved mindre den begynte å fuske....? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høyland Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 "Snakket med en forhandler, der fikk jeg beskjed om at girkassa byttet man ikke på ved mindre den begynte å fuske....?" Det svaret har ødelagt fantastisk mange girkasser for de fleste bilmerker.... "Livstidsolje" er bare tull, og ZF som lager disse kassene (og for Audi, BMW, Jaguar +++), oppgir typisk intervall i området 60-100.000km (har ikke sjekket for ZF HP8 som det er i en 2015 D4). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 29. september 2018 Del Skrevet 29. september 2018 18 minutter siden, Høyland skrev: "Snakket med en forhandler, der fikk jeg beskjed om at girkassa byttet man ikke på ved mindre den begynte å fuske....?" Det svaret har ødelagt fantastisk mange girkasser for de fleste bilmerker.... "Livstidsolje" er bare tull, og ZF som lager disse kassene (og for Audi, BMW, Jaguar +++), oppgir typisk intervall i området 60-100.000km (har ikke sjekket for ZF HP8 som det er i en 2015 D4). Her finner du noe informasjon fra ZF om HP8 inkl varianter som sitter i noen LR biler... ZF HP8 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 29. september 2018 Forfatter Del Skrevet 29. september 2018 Jaja, får slenge det å på neste service også da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 For oppdatere da, klarte ikke la være å vente så har hatt storservice, skiftet alle oljer, bremsevæske og flushet automaten. Tok det på lokalverkstedet - sjekkpunkt verksted. Hørte med 2 merkeverksteder men det var noen astronomiske summer de skulle ha så... Har også vært og fått seg fluid film behandling, så nå lukter det skikkelig sau Så nå er lommeboka tom og samvittigheten god Sliter litt med lys for tilhenger. Har enn 1 år gammel tysse henger, jeg vet at den fungerer da jeg testet den på annen bil igår. Blinklys, bremselys, tilogmed tåke/ryggelys fungerer, men ikke kjørelys på tilhengeren. Tilhengerkontakten er gått over så er ikke her problemet ligger Var i sikringskapet (se bilde) fremme i hanskerommet og fant ut at F54 var gåen og byttet den. Dette hjalp dessverre ingenting. Noen som har peiling? Har ingen feilmeldinger i dashen. Må jeg koble til en datamaskin og slette feilmeldinger eller noe slikt fancy? ser på Disco 3 er det sikringer bak? Men jeg fant ingen på min? Alle lys på bilen ellers fungerer som det skal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Er det noen forskjell om du "tvinger" bilen til å ha fulltlys? Altså at den ikke står på automatikk eller "0" på bryteren, men "skrur på lyset" manuelt på bryteren? Tenker bare at det kanskje er noe slumsete programmering av strøm i lysmodulen her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 Hei! Nei har prøvd dette å, hjalp ingenting.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Om det ikke er noen av sikringene i motorrommet (aner ikke om det er noe relatert til tilhenger der), så må det måles. Nå er det vel ikke helt usannsynlig at det kan være et ledningsbrudd, men det ville jo være rart på en såpass ny bil. Eventuelt sjekk med en annen tilhenger og se om det er et eller annet mystisk med comboen din bil og den tilhengeren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 2 timer siden, EAØ skrev: Tilhengerkontakten er gått over så er ikke her problemet ligger Betyr dette at du har sjekket kontakten bak på bilen og at den gir spenning på de rette polene? Om det er syv-pols du har skal det være en ledig til lading eller annet og det er slett ikke uvanlig at en klodrik har byttet om poler. Selv fikk jeg meg en Hella-plugg med dioder til å plugge i rumpa på bilen, eneste ulempen er at man må være lynrask når bremselyset skal sjekkes om man ikke får hjelp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 Hei! Ja var original kontakt på bilen nær jeg kjøpte den, men fikk byttet denne på stor servicen nå. Men det var akkurat samme før jeg byttet kontakt. (Byttet kontakt pga den var rettet litt på og styrt med den originale, men den var støpt) Er 13 pin på både bil og tilhenger. Ingen overganger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 (endret) Og da er altså alt OK bak kontakt på bilen bortsett fra baklys, er det korrekt? http://respotilhenger.no/no/tilhengere/Koblingsskjema-for-kontakt-/Koblingsskjema-for-13-pins-kontakt Endret 5. oktober 2018 av tnj Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 (endret) Ja, alt på bilen fungerer, men mangler kjørelys på tilhenger. Men blinklys, bremselys og tåkelys/ryggelys fungerer på tilhenger. Og vi hadde dugnad i gata igår og alt da brukte naboen tilhengeren på sin 2 år gamle suzuki s-cross og ds fungerte alt av lys på tilhenger - det var også 13 pin bil og henger, ingen overgang. Endret 5. oktober 2018 av EAØ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 kanskje du får forhandleren din til å sjekke lysene også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Med multimeter, sjekk at det er kontakt mellom 3 i stikkontakt på bilen og jord. Sjekk så spenning med minuskabel fra multimeter til 3, plusskabel til 5 i bilens stikkontakt. Sjekk samme til 7. Og hvis du har litt mer tid, sjekk om det er spenning ut på noen av de andre som ikke skal være spenning på... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 Hmm ja:) Så det er ikke at en feilmelding evnt må slettes? Siden sikringen hadde jo røket... Har lite tro på en så ny bil at det er noe ledningsbrud, mistenker noe programvare av noe slag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SteinarNa Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 D3 har sikringer bak for tilhengerkontakten og jeg regner med det er tilsvarene for D4. Den er i så fall på venstre side der hvor luka for tilhengerfestet er lagret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2018 Fant ut av det! Var sikring F27, og vipps var alt i orden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 6. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2018 Byttet F11 også og da var ryggelys i orden også! Var vel tåkelys det andre jeg trodde fungerte. Forrige eier må vel ha sjøsatt en båthenger eller noe han... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2018 Jeg sitter her på jobb og lurer på noe, jeg jobber 5 uker i slengen og bilen står da mer eller mindre hele tiden ved mindre samboern må låne den. Bilen står med håndbrekk på, burde dette kanskje vært tatt av for så lang periode? Bilen står neeesten på flatmark.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 14. oktober 2018 Del Skrevet 14. oktober 2018 Om helningen går svakt ned mot en barnehage, la den stå med parkeringsbrems på. Går det ned mot sjøen eller en fjellskrent, så holder det lenge med at den står i "P". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EAØ Skrevet 14. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2018 Mm, ja nei jeg har heldigvis ikke en barnehage som nærmeste nabo så.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.