Gå til innhold

Handlet ny bil - Discovery 4 2015


EAØ

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått handlet meg en Discovery, 2015 modell med 125 000 km.

 

Bilen er helt strøken, og for en fantastisk bil!

 

Men et spørsmål!

 

Prøvekjøringen idag startet dårlig, da vi merket en relativt kraftig vibrasjon når vi kjørte. Føltes akk som når du kjører en automatkasse som ikke vil gire opp, og det "rister" fælt i bilen. Denne ristingen opphørte ikke før jeg stoppet i en sidelomme, satt den i Nøytral, også kjørte jeg bilen litt opp og ned med luftfjæringen(ikke om jeg vet det hadde noe å si) og når jeg da tok avgårde igjen var bilen som en drøm. Når jeg kom tilbake merket jeg at det luktet litt svidd clutch av bilen, hvor lukta kom først og fremst fra høyre bakhjul.. kanskje det var bremser det luktet?

 

Tok en råsjanse og kjøpte bilen og har kjørt hjem 4 timer etter det og bilen er som en drøm... Luktet senere også litt etter 2 timer. Men syns lukten hadde forsvunnet nå 5 timer etterpå.

 

Som sagt, bilen har vært stoppet/startet, bytter moduser osv etter dette og alt fungerer perfekt men irriterer meg fælt at jeg ikke skjønner hva som utgjorde ristingen.

 

Selger hadde ikke peiling på noen verdens ting så var ikke så mye hjelp i han....

 

Men FOR en bil :))

 

 

IMG_20180920_215617.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok bremsebåndene til håndbrekket som trenger rens/smøring og justering. mest sannsynlig håndbrekket som har hengt litt på, blitt varmt og skapt vibrasjon i bilen. søk på forumet og du finner mye informasjon om dette emnet.

 

gratulere med en flott vogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 til krøll med parkeringsbrems. Kjent problem, og bør ordnes så raskt som mulig. Det blir bare verre, og da får du brått skikkelig varmgang der bak.

 

Bremseskoene bør enten byttes, eventuelt må "hengselet" på den ene bremseskoen frigjøres og smøres opp.

 

Om du velger å bytte de, sørg for at hengselet blir satt inn med litt varmebestandig bremsefett. Da beholder det mobiliteten lenger. Hvis ikke er det ikke helt usannsynlig at du får det samme problem om et par-tre år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker rett så er det tenning på (men ikke start motor). Trykk inn bremsepedal. Trykk ned bryter for parkeringsbrems, og hold den nede. Skru av tenning. Slipp bremsepedal, slipp bryter for parkeringsbrems.

 

Man pleier å høre at EPB slakker seg litt når den går i service mode.

Gjorde det første gangen jeg gjorde en jobb på EPB, men har greid meg uten senere. (Les: Glemt det, men fått av bremseskiven ganske greit allikevel) Kommer an på hvor mye rust som har bygd seg opp på skiva og hvor stor grad det har blitt slitt og slikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Men du verden for noen biler det er å kjøre når de er 100% :)

 

Som sagt, så blir det bare verre, og noen ganger så kan det gå riktig så raskt fra vibrasjon til "påheng". Det samme gjelder forøvrig også hjullager på disse bilene. Har selv opplevd at det har gått fra ulyd til totalhavari svært raskt. 

 

Har hatt min D4 siden begynnelsen av 2012, og har ikke tenkt å bytte den inn på en god stund enda, med mindre det dukker opp noen ekstremt dyre reparasjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, trondshj said:

Har hatt min D4 siden begynnelsen av 2012, og har ikke tenkt å bytte den inn på en god stund enda, med mindre det dukker opp noen ekstremt dyre reparasjoner. :)

... og i så fall er nok sannsynligheten stor for at det kommer en etterfølger "fra samme slekta" på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er litt i samme greia. 

Må se hvor dyrt det blir å holde den:) 

 

Tenker å skru opp det her imorgen og kikke, har ikke noe reservedeler så blir å prøve å smøre det opp. Er det noe spesielt å tenke på eller ganske greit? Kalypter og skive skal vøre greit men den trommelen dere snakker om har jeg ikke forstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ha denne linken, tenker jeg

https://disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/11748/Bodsys_Brake_Bible_V1.4sml.pdf

 

Og så regner jeg med at du vil ha en av disse - det er verkstedmanual strippet for delenr, men bilder og framgangsmåter er intakt, samt feilsøkprosedyrer etc. Bare en liten advarsel - den er et lite ¤%&/#¤ å søke i.

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_odkw=Discovery+repair+book+land+rover&LH_PrefLoc=2&_osacat=0&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=Discovery+workshop++land+rover&_sacat=0

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsiden av bremseskive bak fungerer også som bremsetrommel for parkeringsbremsen - som er utstyrt med gode gammeldagse bremsesko.

 

På den ene av skoene (dvs en på hver side) er det en arm som blir trukket i av wiren til parkeringsbremsen. Denne armen pleier å sette seg og lage problemer.

 

Som en midlertidig fiks, så kan man bryte den opp, og pøse på med rustløser (pass på å ikke få noe på bremsebelegget) og bryte den opp og igjen helt til den er helt løs. Deretter er det bare å skru sammen igjen.

 

Vær klar over at kalippere på D4 (og D3) er festet med 12-kantbolter, så du må ha 12-kantnøkler/piper for å få de av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett bilen i fri.NB! Pass på å at den ikke kan trille noe sted ved å sette blokker rundt framhjulene. 

 

Jekk opp bakenden slik at begge hjul henger fritt. Støtt opp med bukker. Du vil ikke ha 2,7 tonn med Land Rover i hodet. Da skal du kunne dreie på hjulet. 

 

Deretter skrur du ut festeskruen og napper ut plasthetten som sitter i skiva.

 

Vri skiva slik at du kommer til justeringen og trekk denne så langt tilbake som du kan.

 

Se gjerne en video på youtube som viser litt hvordan det ser ut der inne. (Husk at venstre og høyre side er motsatt av hverandre). Vri så skiva til du har ett hull over den ene bremseskoen og ett hull over den andre.

 

Trekk ut skiva så langt det går (sannsynligvis ikke veldig langt) og enten få noen til å trekke i den, eller legg noe i mellom slik at den holder seg så langt ute som du får den. Stikk et skrujern eller lignende inn gjennom hullene sett det mot metallet på bremseskoene. Bank så på skoene vekselvis, mens skiva trekkes utover. Kjekt å ha et sett med ekstra hender til dette, men jeg har også gjort det alene noen ganger. :)

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg hadde kun jekket opp ene siden så klarte ikke å rotere hjulet rundt. Skal prøve imorgen å jekke opp bak.

Hva jekker dere i bak? Hengerfeste?

 

Kan vel også bruke en avtrekker til å dra av bremseskiva med?

 

Hva med justeringsskruen npr dette skal sammen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodsys brakebible tar for seg alle spørsmålene dine. Bilder og lettforklart, såfremt du har VGS-engelsk intakt. @yarnslayer linket til den lenger opp. Gratis og utskriftsvennlig til og med :rolleyes: . 

Strammeskruen må helt inn, ellers er det veldig vanskelig å få skiva/trommelen av. Med mindre du knuser skoa, og det kanskje ikke meningen. 

Til info, så tar min lokale delepusher, autostrada, 1400kr for bremsesko... per side. Lønner seg å dra med et sett på en Englandsbestilling og ha liggende. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva jeg skal gjøre. Småting så tar jeg den på bærebruene. Større ting så tar jeg den på jekkepunkter. Men støtter ALLTID opp med bukker (unntaket er hjulbytte). Luftfjæringen kan finne på merkelige ting, og brått har du en bil som begynner å ordne ting på egen hånd, og det kan bli farlig om man ikke har gjort ting rett. Du har sannsynligvis allerede funnet ut at den kan "strekke på beina" ganske godt. :D

 

Ellers anbefaler jeg å se på linkene som fruen sendte. De brukte jeg IKKE i begynnelsen, og lærte mye på den harde og slitsomme måten. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke garanti på bilen nei, men lurer på om jeg skal prøve meg på selger.

 

Regner med jeg setter bilen på lokal verksted på mandag og får de til å smøre opp/evnt bytte bremseskoene vis det er behov, kan da umulig være mange timene for en mekaniker der. 

Demonterte istad ned til skiven, men får litt fnatt når ting skal justeres ned å merker at jeg ikke får lyst til å tukle mere med det.. skrudde bare sammen igjen.

 

Bilen går som en drøm, men merker etter kjøring at den er litt varmere på høyre bakhjul. Men det er jo ikke så det koker, men er litt varmere.

 

Tusen takk til dere som bruker fredagen på mine bil problemer forresten, helt fantastisk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, isak skrev:

Selv om du har kjøpt bilen uten garanti, vil du alltid ha reklamasjonsrett.  Feilen, slik du beskriver den, vil jeg anta måtte være kjent for tidligere eier, og da er det bare å knuse på. cool 

 

Enig.

En annen ting er om det er igjen noe av fabrikkgarantien. Men siden bilen har gått 125.000 km, så er vel den gått ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...