Gå til innhold

Motom's Disco 4


motom

Anbefalte innlegg

Jeg har foreløpig bare gode erfaringer med AT3. @oggioffshore har nok kjørt sine fler km enn meg, og kan sikkert si noe om hvordan de er etter litt slitasje. 

Foreløpig er det mindre støy enn mine gamle Zeon som var godt slitt. Mange mener bilen er mer enn god nok på vanlige landeveisdekk, og framkommeligheten er ganske god selv uten store knaster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jasswass skrev:

Min opplevelse er at Michelin Latitude cross er i en helt egen klasse hva komfort og støy angår. Bra nok grep til det aller meste også. 

 

Til D4, eller...?  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke Michelin Latitude Cross i 255/55/19 men det er sikkert et bra alternativ til AT dekk.

 

Synes Pirelli Scorpion All Terrain Plus ser skikkelig tøffe ut men de er relativt nye så har ikke funnet så mye info om dem.

Fra disco3.co.uk så er de ganske like som General Grabber AT3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, isak skrev:

 

Til D4, eller...?  B)

Til Gen4 Pajero i hvertfall. Sammenlignbart nok på vekt, krefter og bruksområde, men var vel litt kjapp ang. å anbefale for "lavprofildimensjoner". :-)

Endret av Jasswass
Dimsjekk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt Pirelli Scorpion ATR i 255/55R19 på min D3 nå i vår. Har ikke testet de noe utenfor vei enda, men når det gjelder komfort er de meget bra. Ingen hørbar forskjell fra normale veidekk i min D3. Dette er vel forgjengeren til Pirelli Scorpion All Terrain Plus som Motom nevner over her, men jeg fant heller ikke så mye om de, men av det jeg fant tolket jeg det til at de gamle Scorpion ATR dekkene var mer komfortable på veikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset @Bue, ser ut til at Scorpion AT Plus dekket skal være stillere enn BFGoodridge KO2 og G.Grabber AT3 dekkene som vel er de vanligste AT dekkene.

 

Laget forresten en tråd om AT dekk her: 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, jorgenht skrev:

Jeg har foreløpig bare gode erfaringer med AT3. @oggioffshore har nok kjørt sine fler km enn meg, og kan sikkert si noe om hvordan de er etter litt slitasje. 

Foreløpig er det mindre støy enn mine gamle Zeon som var godt slitt. Mange mener bilen er mer enn god nok på vanlige landeveisdekk, og framkommeligheten er ganske god selv uten store knaster. 

Bare gode erfaringer sålangt. Nye sist sommer. Føles mykere enn GG AT2, støy er ikke noe issue. 

Tåler ikke samme aktive kjøring på svingete fjelloverganger som AT2. Syntes ESP lampen blinket vel mye en tidlig dugg frisk morgen over Aurland Hol..... :rolleyes:blush

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Turmaskinen kommer til sin rett når familien skal på langtur :) 

 

Nye dekk fungerte strålende, man hører så vidt at det ikke er vanlige gatedekk men ikke mye mer enn det. Dessverre så begynte styrestaget å tulle seg litt rett før vi skulle dra men det var ikke veldig plagsomt. Ellers gikk turen over til vestlandet strålende og bilen er en fryd å kjøre :)

 

 

summer19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kjørte til vestlandet i sommer med litt tungt ratt men hadde heldigvis fått med meg at det sannsynligvis skyldes dårlig kryss i styrestaget så deler ble bestilt mens vi var på ferie og ettersom det blir noen turer fremover var det bare brette opp t-skjorten og skru litt D4 i varmen.

 

Laget en liten wiki på dette da jeg skummet meg gjennom noen tråder om emne på disco3.co.uk forumet men fant ikke alt jeg trengte å vite... heldigvis gikk det relativt greit og nå svinger den som bare det igjen :)

 

 

 

Når jeg først var i mekke modus ble også luft- og pollenfilter byttet, samt disse dørlistene i hjulbuene bak som ikke så særlig pene ut. Fant ut etter eller annet sted at Freelander listene var like og noen pund billigere så de var også handlet inn. Burde nok smurt inn innsiden med lanolin men hadde dessverre ikke noe for hånden. Får ta det før høsten kommer :)

 

Delenummer LR001623

 

lr4-work (7).jpg

 

Fant også ut at dekselet under girkassen bare var festet med 3 av 5 bolter og at ett av festene hadde knukket av så da ble ny bøyd til og skrudd fast. Var litt enklere enn å sveise det fast men tror det gjør samme nytten.

 

Oljebytte er neste men må finne ut hvilke oljer jeg skal ha til diffene etc så det får bli til senere. Uansett deilig å få friskmeldt bilen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt mini prosjekt på gang... nye skvettlapper :)

 

De gamle var rustet ganske godt i stykker som man ser på bildet. Lenge siden jeg har hatt metall smuldre bort bare ved å ta på det :O 

De er laget av hard plast så tar de fort nedi og gir ikke noe særlig etter så da ble det Defender skvettlapper i stedet :) 

 

Ser ut som jeg kan bruke de originale festene i tillegg til at de trenger ett ekstra feste innerst. De er litt bredere enn originalene men det er vel bare positivt.

 

flaps (1).jpg

 

 

flaps (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterte akkurat de foran :)  Skal ta noen bilder når jeg får bilen ut av garasjen igjen.

 

Kom over denne tråden om mulig sprekk i kjøleanlegget som kanskje kunne forekomme på D4 også. Lurer på om ikke LR nevrosen slo til i et svakt øyeblikk for den originale så helt fin ut. Tipper dette kanskje er verre i varmere land enn vårt. (https://www.4x4community.co.za/forum/showthread.php/156975-Beware-d3-tdv6-water-outlet-assembly)

 

Hadde delen liggende og hadde jeg litt oljesvetting fra under innsuget så tenkte det var en god anledning til sjekke det samtidig. Var en relativt grei jobb og fikk samtidig renset innsuget for der var det mye sot!  Eller kanskje ikke så mye men det som var der var seigt og ikke spesielt morsomt å fjerne. Endte opp med å demontere rørene fra EGR.

Tips: Hvis man renser den innvendig med klut så ta ut MAF (?) og rens den. Jeg dyttet mye dritt nedi den og tok den heldigvis ut for å sjekke den etterpå :) Håper det var greit å rense den med bremserens for jeg hadde ikke lyst til å stikke noe inni den.

 

 

coolant (6).jpg

 

coolant (7).jpg

 

coolant (8).jpg

 

Rant ut en del kjøleveske og det pep litt i viftereimen når jeg startet motor for å fylle på igjen etterpå.

coolant (5).jpg

 

 

Tror jeg fant årsaken til "olje" svettingen også. Var en på disco3.co.uk som pekte meg i riktig retning: https://www.disco3.co.uk/forum/air-intake-throttle-body-joint-blowing-176202.html

Klemte innsuget på plass over o-ringen og sjekket hvor mye det beveget seg når jeg klemte den mot braketten. Bøyde så braketten litt utover til så den passet litt bedre. Burde sikkert byttet o-ringen men den hadde jeg ikke.

 

 

coolant (1).jpg

 

 

coolant (9).jpg

 

 

Hadde planer om å sjekke kompressoren også men trodde ikke jeg hadde AMK kompressor så har nok kjøpt feil tørkelement. Den hadde dato fra mai 2011 så mulig den er blitt erstattet. Var det vanlig på D4?

coolant (10).jpg

 

Fant en fin tråd med masse bilder av AMK kompressor : https://www.rrsport.co.uk/forum/topic28349.html

Ser jeg må kjøpe litt andre deler :)

 

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, jorgenht skrev:

Må få se litt detaljerte bilder av ferdig resultat da B)

Lurt på Serie/Defender- skvettlapper en stund selv. 

 

Kunne ikke kjøre rundt med nye skvettlapper foran og de gamle bak så da var det ut i garasjen for å gjøre ferdig jobben :D

 

Glemte å ta bilde av braketten jeg laget foran. Jeg laget en av et vinkeljern i alu sli at den innerste delen av skvettlappen ble festet i rammen. Ellers gjenbrukte jeg bare de originale skruene og jeg tror de burde holde selv om de sikkert kunne vært litt lengre.

 

Bak boret jeg et avlangt hull slik at jeg kunne få ett ekstra feste til den innerste delen av skjermen:

flaps (2).jpg

 

Litt lengre og bredere enn originalen

flaps (1).jpg

 

Byttet om på den nederste og øverste skruen og ettersom Defender skvettlappene er litt tykkere øverst.

flaps (5).jpg

 

flaps (3).jpg

 

flaps (4).jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg Nattsafarien i år men det ble en tur til overlanding.nu sin Expo i sverige med jr. Flott arrangement og fikk med oss en liten grustur på lørdag ettermiddag som kompanjongen satte stor pris på. Disco'n fikk sin første elvekrysning og på veien hjem fant vi også ett sandtak hvor vi fikk lekt oss litt.

Trenger nok litt mer kjøring før jeg blir vant med terrrain response innstillingene men det kommer nok etter hvert.

 

Hørte det var en LR gjeng der også som hadde dratt videre til Nattsafarien så noen har fått kjørt fra seg i helgen :D

https://www.overlanding.nu/overlanding-nu-expo-2019/

 

expo (1).jpg

 

expo (4).jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk endelig kjørt innom Duozink utenfor Tønsberg og levert takstativet for galvanisering i dag. Måtte bore masse hull i stativet men det måtte bare bli slik :) 

Må kjøpe noen plastplugger så det ikke høres ut som en ustemt blokkfløyte når jeg kjører med det på motorveien :D

 

@leiohel - blir spennende å se resultatet av forarbeidet ditt!!

 

rack (2).jpg

 

rack (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket det opp i går og det ser ganske bra ut. Var litt usikker på hva jeg kunne forvente og ser at det er noe forarbeid jeg kunne gjort bedre ift galvingen men godt fornøyd. Det har ikke vridd seg så det er bra!

 

Begynte på vindskjermen med en gang for det er litt styr med å montere det og så ta det av igjen. Også litt spent på hvordan det passer da jeg aldri har montert det 100% :O

 

rack-galv (1).jpg

 

Noen bilder fra gårsdagens prosjekt...

 

Jeg har aldri brukt glassfiber før så dette blir spennende. Første lag har herdet men er ganske mykt fortsatt. Ser at fleecen har fått litt struktur og ikke er så glatt lengre så litt usikker på om jeg bør gjøre noe med det før jeg legger på første lag med glassfiber?? Burde kanskje gjort det i går før det herdet? :( 

 

rack-galv (3).jpg

 

rack-galv (2).jpg

 

rack-galv (5).jpg

 

rack-galv (4).jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta bilde men forsøkte å legge første lag med glassfiber i går. Det gikk middels bra for jeg klarte ikke fjerne luften under da jeg ikke hadde rull. Vet ikke om det hadde hjulpet så mye men skal forsøke å legge ett nytt lag i kveld og så får jeg se om fleecen kan fjernes etter at jeg løsner vindskjermen fra stativet.

 

Har planer om å legge ett ytterste lag med karbonfiber duk men litt spent på hvor pent det blir hvis jeg må skjøte det (tror ikke jeg kjøpte lang nok duk til å dekke hele)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...