Gå til innhold

Motom's Disco 4


motom

Anbefalte innlegg

Etter mye fram og tilbake på hva som skulle erstatte gamle disco'n i disse elektrifiserte tider så falt heldigvis valget på en nyere Discovery. Sitteplasser, bagasjeplass og ikke minst budsjett trumfet ladestasjon og reduserte bomavgifter og rett før fellesferien ble en 2011 D4 SDV6 HSE handlet inn fra Bilbutikk 1 i Sarpsborg. Dagen etter vi hentet den så bar det av gårde til vestlandet og selv om noen av oss savnet gamle disco'n litt så var det vanskelig å argumentere mot komforten i D4'n... 

 

I ferien ble det oppdaget ett par mangler som kanskje burde vært fikset før salg men Bilbutikk1 har vært veldig ryddige og i dag så ble bilen hentet og nå har vi forhåpentligvis mange bekymringsfrie mil foran oss :D    ...famous last words...

 

Har rukket å handle inn litt stæsj allerede men foreløpig bare kjedelig ting som gulvmatter, skiltlyspærer og ett stykk diesel kjøler. Fikk ikke reklamert på den men ser ut til å være en enkel jobb å bytte så tar det ved anledning. Ellers ser bilen utrolig fin ut og jeg lurer nesten på om den har vært foliert for det er ikke en eneste steinsprut eller ripe i lakken. Litt overflate rust er det på rammen så oljebehandling blir vel gjort i løpet av høsten.

 

På ønskelisten står også takstativ og litt beskyttelse under og så må noen litt tøffere tøfler monteres...

 

Kilometerstand: 115 000

 

Da gjenstår bare å nyte hver kilometer og planlegge når jeg kan få testet den litt i terrenget... veldig forsiktig :D

 

 

 

d4 (1).jpg

 

d4 (2).jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Veldig fornøyd med fargen selv om den kanskje ikke er så fryktelig annerledes men ikke den helt standard grå eller svart som alle kjøper for tiden. 

 

Dagen jeg plukket den opp ble det solgt en D5, 1 av 3 de hadde inne, og den var i samme farge. Den sorte og den hvite stod igjen... :)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer. Flott bil.

 

Og jeg tror ikke du skal bekymre deg for å gå tom for ting å skru på. Brått så går det et hjullager, også må du overhale/bytte kompressor, høydesensorer, og plutselig var det på tide med en bremsejobb. Så blir det ferie og du må skaffe deg, og montere et takstativ.... Og sånn går no dagan... :p

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi i gang med kobberpasta'n igjen :D Ser ut til at alle Land Rovere har godt av det...

 

Irriterte meg litt over at skruene til dørhåndtaket bak var så rustet så kjøpte nye. Tok med ny pakning også og når jeg skulle demontere den så løsnet den ene skruen fra plasthylsen så var greit å få fikset det. Brukte masse kobberpasta på skruer og overflater :D

 

d4-rep (2).jpg

 

d4-rep (3).jpg

 

Tok sjansen på at diesel kjøleren ikke skulle være så vanskelig å koble fra og det gikk relativt greit selv om det var litt trangt. Fjernet høyre lampe og klippet av røret fra kjøleren så var det lett å få den av. Trodde først det var diesel i kjøleren (heter Fuel Cooler) men viste seg bare å være kjøleveske så da ble ny montert og slanger klipset på. Her er den gamle som nok har sett en del salt slaps i løpet av sine 7 år. Den nederste raden datt av rett etter at jeg kjøpte bilen men jeg endte allikevel opp med å erstatte den selv. Den var ikke veldig dyr så ordnet det heller selv. Resten av radiatorene så bra ut men skylte dem uansett med vann og såpe mens jeg hadde grei tilgang :)

 

d4-rep (4).jpg

 

Fikk sauset inn mye av rammen med linolje også i tilfelle jeg ikke får oljebehandlet den profesjonelt med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk solgt den gamle Nanocom'n i helgen og da kom selvfølgelig første feilmelding på D4'n også. Er vel et tegn på at det bare er å bestille en IIDTool med en gang :(

Feilmeldingen forsvant ved neste kjøretur så usikker på hva som var årsaken. 

 

Hadde kjøpt nytt batteri til den så jeg byttet det i dag men er ikke så sikker på at det gamle var så dårlig. Usikker på alderen og når jeg målte så viste den 12.9V (frakoblet bilen og ladet kvelden før). Så også at det var et AGM batteri når jeg fjernet braketten som holdet det mens det nye er et Sønnak Powerline SA1000 (ikke AGM). Har lest meg litt opp på Land Rovers BMS/IPSM så er litt spent på hvordan det går uten å få programmert inn nytt batteri. Noen som vet?

 

Fikk også montert nye vinterdekk forrige uke og bad dekk-gutta ikke stramme hjulmutterne alt for mye, men neida... de satt som bare det. Måtte banke på pipe på de fleste da jeg ikke hadde 23mm pipe... 

 

nuts.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht batteribytte så kommer sannsynligvis bilen til å "mishandle" batteriet, og dermed så kommer det sannsynligvis ikke til å vare så lenge som man kunne ønske/forvente.

 

Svipp bortom noen med diagnoseverktøy så du får kjørt en reset. :)

 

De hjulmutrene er noe forbasket @£$"#¤!"#)#"("#¤! For ikke å snakke om @£$¤%"#¤$€@@@£!!

 

Jeg har en pose med OEM-muttere liggende, og bytter fortløpende, men ser at å kjøpe massive muttere er en god idè. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt nye original muttere allerede, ellers hadde jeg nok kjøpt solide selv om de koster litt.

 

Ser også at det bør byttes type batteri i configurasjonen så mulig jeg setter inn det gamle batteriet inntil videre. Har kjøpt bly batteri og ikke AGM ettersom det var det jeg trodde jeg hadde og bilen ikke har stop/start og det var det Sønnak sin batterivelger anbefalte ??!  Bør vel fungere så snart jeg får resatt den riktig.

 

Hvor handler folket IIDTool?

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, motom skrev:

 

Fikk også montert nye vinterdekk forrige uke og bad dekk-gutta ikke stramme hjulmutterne alt for mye, men neida... de satt som bare det. Måtte banke på pipe på de fleste da jeg ikke hadde 23mm pipe... 

 

nuts.jpg

 

 

Jeg vil anbefale å bruke 6-kant hylse i 7/8" ca 22mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco2 har større mutter så hadde ikke tenkt på å skaffe ny pipe ennå :)

 

Disse har sittet på siden 2011 men var litt overrasket over hvor mange av dem var dårlige. Men har nok bare vært brukt muttertrekker på dem også så da kan man vel ikke forvente noe annet.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er IIDTool BT bestilt :) 

 

Motorpool mente det ikke var noe problem å bytte batteri uten å resette BMS da det ville lære det selv. På nett har jeg hørt mange si at det ikke trengs mens mange mener det må resettes. Satser på at det går greit og at kanskje den litt eldre versjonen av BMS som jeg sannsynligvis har ikke er like fin på det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Min D4 klager nå i alle fall på dårlig batteri via dashboardet veldig raskt. Skal ikke åpne og lukke dører slik at infotainmentsystemet starter og kupèlyset skrur seg på før det plinger der framme. Og det gjorde den egentlig veldig raskt etter forrige batteribytte. Jeg har trodd det var elektronikken som enten

a) Hadde knøvlet batteriet med å lade det på en lite optimal måte

b) eller trodde at batteriet var dårligere enn det er, og tror at det fortsatt er orginalbatteriet som sitter i.

 

Bør vel uansett vurdere nytt batteri. Begynner vel å bli 3-4-5 år gammelt, og D4 er jo ikke akkurat kjent for å være snill med batteriene. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...