Gå til innhold

Motom's Disco 4


motom

Anbefalte innlegg

På 20.11.2020 den 19.32, trondshj skrev:

Veldig pent gjennomført. Ser at dine ferdigheter innen metallsløyd overgår mine med 10-gangeren. :D

 

 

Takker! Funksjonelt blir det som regel bra men håper ingen sjekker sveisene for nøye :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det ikke bare alle andre som fikk "Normal height only" feilen... med -15C så kom det selvfølgelig feilmeldingen. Kom ikke tilbake i løpet av helgen men lurer på om ikke kompressoren er original så kanskje på tide å vurdere bytte, eller overhaling hvis det går. Sjekket overfladisk forrige sommer men var litt redd for at boltene skulle knekke så demonterte ikke noe da... Frister litt å bytte hele saken så vet man at den fungerer mange år til...

 

 

 

winter-lr4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Var innom Strømmen Bilverksted i dag for litt bistand med diagnose av en lyd jeg har hatt en stund. Regnet med at det kanskje var et av hjullagrene men klarte ikke finne ut hvilke det var. For noen uker siden jekket jeg opp og sjekket for slark i hjulene men fant bare litt i venstre bakhjul (horisontalt, ikke vertikalt). Det hørtes litt ut som dekkstøy men kjøring i snø endret ikke lyden så det avkreftet den teorien...

 

Fikk bekreftet at det var lageret foran som laget lyden og at ene spissingsstaget bak var slitt på innsiden (Spindle Rod)

 

Vurderte å sette det bort ettersom bilen skal på vinterferie neste uke men det var ikke sikkert de hadde tid til å ta det på så kort varsel... 

 

Hadde kjøpt inn litt deler da jeg regnet med at det bare var et spørsmål om tid før et av lagrene måtte byttes så deler var på plass. Før jeg dro ble jeg tipset om at lageret kunne sitte noe salig godt på D4. Var visst ikke samme problem på D3 av uvisse årsaker... Tror det var Tommy jeg pratet med og han nevnte at de brukte følgende prosedyre; kraftig luft meisel (noe jeg ikke har) og hvis det ikke fungerte så løsne hele knokkelen og bruke presse (jeg har bare en liten en)...

 

Dro hjem for å prøve og fikk den av til slutt, men han hadde rett, den satt... 

 

Laget en liten wiki på det ettersom alle videoene jeg fant omhandlet D3 eller biler som aldri har sett saltede veier

 

Uvisst om det har vært byttet tidliger, men rustent var det...

hub (3).jpg

 

 

Fikk også byttet servo-olje reservoaret da filteret inni var litt skittent. Har kjøpt inn olje til en liten flushing men det får bli til en annen gang...

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte av hjullager krever ofte en god porsjon gladvold ja. Been there, done that.

 

På bilen min så var det hjullageret som hadde takket for seg som var verst. Det andre som ble byttet "for sikkerhets skyld" ramlet av etter et par kakk med slegga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fortell bilen at man skal på tur tror jeg er nøkkelordet her @gautes 

 

Sist vi skulle på langtur kvitterte Discoen med "Restricted performance" (grunnet defekte LMM's) så da haltet vi oss hjem for å ta Freelanderen. Men etter 8 dagers stillstand var batteriet flatere enn Danmark, så da ble det ikke noen tur på oss den dagen. :D

 

Så etter at bilene hadde forsynt seg grovt av julebonusen, så bestemte kattene seg for å ta det som var igjen i form av dyrlegeregninger. Trenger ikke å svi av penger på tipping og hasardspill når man har to engelske biler og tre aldrende katter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok mest latskap, har kjørt med lyden en stund men det kjøres jo ikke så mye for tiden og så er det så god lyddemping i bilen at jeg klarte ikke høre hvilke lager det var :(  Men at det skulle haste rett før en ferie er jo typisk Murphy ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tror jeg var litt uheldig ved bytte av hjullageret for oppdaget nettopp fett på felgen... kan jeg ha kommet borti mansjetten når jeg byttet lageret kanskje... 

 

lr42 (2).jpg

 

Har bestilt nye mansjetter så får vi se hvordan det er å ta ut drivakslingen... Tok med et lager til i tilfelle venstre siden bestemmer seg for å ta kvelden snart. Typisk Murphy det også :) 

 

Fant denne liggende og hvile oppi beskyttelsesplaten. Nederste rad på kondensatoren tydeligvis.

Byttet dieselkjøleren (tror det var den) når jeg kjøpte bilen av samme årsak så husk å spyle radiatorene godt etter vinteren! 

 

lr42 (1).jpg

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

4 kvelder med skruing tok det å bytte en drivaksel mansjett, rør til styresnekken og alterantor! Ikke lite som må demonteres for å komme til nedi der, og dette er vel relativt enkle saker :O 

 

Røret fra servo pumpen til styresnekken svettet litt så når Advanced Factors endelig fikk tak i røret fra LR så tenkte jeg det var greit å få det byttet. Selvfølgelig peker skruen som sitter på pumpen rett ut mot venstre hjulbue så måtte demontere innerskjerm for å komme til den. Av de to andre måtte tok jeg ta den ene nedenfra på høyre side. Ettersom jeg uansett skulle ha ut dynamoen hadde jeg fjernet dekselet der, mens den på styresnekken krevde demontering av beskyttelsesplatene under... alt for 3 skruer. Ble selvfølgelig en del oljesøl også så det ser ikke ut på gulvet under bilen nå...

 

lr4work (2).jpg

 

lr4work(6).jpg

 

Drivakselmansjetten var ikke så ille men krevde demontering av klaven og øvre styrekule. Hadde nylig gjort dette så alt løsnet greit. Det som tok mest tid her var rensing og smøring av akslingen. Selv med krympetang så var ikke de låseringene akkurat enkle å få strammet godt. Rant ikke noe olje ut av diffen så slapp å fylle på den igjen, det var en liten bonus.

 

lr4work (4).jpg

 

 

Alternatoren ga jeg opp i fjor men etter at noen andre her inne forklarte hemmeligheten så var det bare demontere ennå litt mer og da fikk jeg den ut. Det var nedre del av den ventilen som styrer luft til turbo #2 som måtte vike og med den  bøyd til siden så fikk jeg den ut. Å løsne strømkabel og signal til alternatoren var skikkelig plukk og hvem som har bestemt at de kablene skal være så korte kan... ett eller annet. 

 

 

lr4work (5).jpg

 

lr4work (1).jpg

 

 

Hver gang det stoppet opp fordi jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle komme til så var det bare gjøre ett nytt forsøk og så rakk jeg som regel fram med en hånd eller en fastnøkkel. Trangt som F... men det går på et vis...

 

Ennå ikke ryddet bort dette... 

 

lr4work (3).jpg

 

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde tenkte å legge til noen bilder av multireim og løpe-/strammehjul bytte på TDV6/SDV6 i dag men fortsatt problemer med opplasting av bilder ser det ut til.

 

Hørte lageret på løpehjyulet var dårlig når jeg byttet dynamo så da ble det handlet inn nytt sett med belte og løpehjul. Gruet meg litt for det var ille nok å montere den gamle multireimen når jeg byttet dynamo. Gamle reimer er som regel enklere å montere enn nye, og det hjelper ikke når det ikke er mye slakk å hente i strammehjulet. 

 

Noen la ut en video av dette nylig men hoppet glatt over denne delen av jobben, men med litt hjelp så var det enklere enn forventet...

 

Min erfaring er at det lille plasthuset foran innsuget bør demonteres før man løsner viskoseviften. Da blir det litt mer plass å jobbe på også. Pleier også å tape viften i toppen av viftedekselet så den ikke er i veien og lener seg mot motoren. 

 

Strammehjulet kan avlastes med fastnøkkel eller 1/4" skralle. Med forlenger så er det ennå enklere å avlaste reimen når den skal av.

 

Bytte av løpehjul og strammehjul er relativt rett fram.

Fra det jeg fant skal løpehjulet strammes til 47Nm, og strammehjulet 25Nm.

 

Så var det reimen... Trikset som fungerte for meg var å ta en stropp gjennom felgen og rundt forlengeren til skrallen, da hadde jeg to hender til å montere reimen (bilde kommer). Får du reimen over dynamo, strammehjulet, krank, AC pumpe, PAS pumpen så er mye gjort. Jeg la reimen på kanten av det øverste hjulet (vannpumpen?) og fikk så lirket den under løpehjulet. Da bør det være nok slakk i reimen til å dytte den ordentlig på vannpumpe hjulet. Sørget så for at reimen lå riktig på alle reimhjulene før jeg monterte viften og innsuget. 

 

Bilder kommer :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk ikke oppdatert forrige innlegg så legger til bildene her :)

 

Ekstra lat latmannsarm :)  Kjekt å kunne bruke to hender på belte...

fanbelt (3).jpg

 

 

Enklest å legge over belte sist på disse to hjulene:

 

fanbelt (4).jpg

 

Festet skrallen med en liten tape bit så den var enklere å håndtere:

fanbelt (5).jpg

 

 

For å klargjøre bilen for sommerferien ble også luftfilter byttet og etter 1 år med hevet luftinntak så virket filteret litt renere enn det pleier. Kan være tilfeldig men velger å tro at det hjelper :D:D 

 

Byttet også til nytt AGM batteri da "low battery" meldingen har kommet litt vel tidlig synes jeg. Gjenbruker det gamle til ekstra strømforsyning til kjøleboks så greit at det fortsatt var litt liv i det. Det blir egen batteriboks med uttak til kjøleboksen for når bilen er stasjonær :)

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da var sommerens ekskursjon gjennomført og disco'n gjennomførte turen med glans.

 

"Low battery" meldingen kom ett par ganger men ikke like ofte, og har vel funnet ut at å bare bruke bakluken og skru av kupelyset fungerte best. Da våkner ikke bilen like ofte.

 

Det gamle batteriet ble brukt til å drive kjøleskapet og med et par fryse-elementer i ved oppstart så holdt kjøleskapet 6-7 grader uten problemer i 4-5 dager. Supert å kunne ha med egg og melk på tur :)

 

Takteltet ble også brukt men ny madrass var fortsatt for hard så må finne en bedre løsning. Hadde kjøpt en madrass som skulle være mye brukt i bobiler og båter, men mistenker at det er til sitteputer og ikke til å sove på. Det var det jeg fikk anbefalt når høyden ikke kunne være noe særlig mer enn 8cm...

 

Ellers hadde jeg en liten ulyd før turen men fant aldri ut hva det var. Den kom og gikk litt under turen men ble ikke noe værre så lot det stå til. Får undersøke litt mer når jeg har tid :)

 

lr4-tur.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takk Arild! Får se om den ikke kan bli brukt litt mer i høst/vinter for den fortjener å få prøvd seg litt mer i terrenget og på tur :)

 

Har fortsatt ikke helt lokalisert ulyden jeg hørte i sommer men har satt en knapp på vannpumpen.. veldig usikker men har nå byttet den og venter spent på å få fylt på ny kjølevæske for å se om antagelsen var riktig... krysser fingrene...

 

Kan nevne at vannpumpen var enkel å bytte. Kanskje det eneste enkle man kan bytte på en D4 :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bekrefte at det var sliten vannpumpe jeg kjørte rundt med i sommer :) 

 

Kvitrelyden er borte og jeg fikk flushet en del kjøleveske i samme slengen, så da var det også gjort :D  Da er det bare nyte å kjøre bilen igjen... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da var det tid for EU kontroll og med unntak av ekstralysene som jeg demonterte for ikke å få feil å den lille sprekken som er på den ene lykten så tenkte jeg at dette burde gå greit gjennom... tok litt feil der for fikk 2 toer feil pga rustne bremseslanger, i.e. mansjettene på gummislangene. Hadde vel tenkt at de burde byttes etter hvert men nå er de planene fremskyndet litt :D Håper bare de gamle ikke sitter alt for godt :(

 

Benyttet anledningen til å bestille motorolje også da det ikke ble gjort i sommer så nå er det fersk Valvoline C1 5W30 på motoren (tror den står på ca 151000 km) og selvfølgelig nytt filter.

 

Gikk fatt på en ny runde med sauefett også og det trengte den. Ikke veldig mye igjen fra det jeg sprøytet på i fjor :( Ser ikke så verst ut under der men litt overflate rust på den siden av kanalene som peker innover. Løsnet plasten og fikk sprøytet godt på under der... får følge litt med på det fremover!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har begynt på bytte av bremseslanger og foran gikk det relativt greit selv om en del av boltene satt godt fast. Heldigvis løsnet bremseslangen fra bremserøret så da var resten bare kosejobb selv om jeg alltid klarer å søle bremseveske over alt...

 

Bak var det værre og selv om bremsesørene bak ble byttet for 3-4 år siden så satt de godt. Hylsene på bremserørene går ikke fritt rundt ennå og de korte rørene som sitter på bærearmene er bare glemme. Bestilte opp nye i går så bare å vente på deler nå... :)

 

fyi - Goodridge slangesettet hadde selvfølgelig ikke ordentlige braketter for abs og slitasjevarsleren så det måtte kappes av de gamle slangene og tilpasses.

 

 

goodridge.jpg

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...