Gå til innhold

Sensor eller kabelbrudd


leiohel

Anbefalte innlegg

På min td5 er det en sensor som viser tempratur på diesel. Verdien går fra 0 til 5 volt. Den står fast på 5 volt, selv når jeg tar av pluggen til sensor. 

Er det da riktig å anta at et sted inne i kabelstrømpa har de to ledningene kontakt? 

I samme Kabelstrømpe tror jeg can bus ledningen mellom vei og eat går og der krangler signalene og gir ugyldige verdier.

Kanskje flere kabler som er skadet.

 

Kom gjerne med tips

 

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Camarogeddon skrev:

Det er også mulig at signalet ut er maks 5V, og at sensoren jorder (mA sløyfe)... da vil den gi 5V når den er plugget fra. 

 

(uten at jeg kjenner sensorteknikken på TD5 inngående ennå

 

-Camarogeddon

Er rimelig grønn på sensor teknikk, men det er to kabler til sensor. Ser for meg at den ene er 5 volt inn, sensor er temperatur styrt motstand, antall volt ut angir tempratur på diesel.  Derfor tenker jeg at kabler har lagt i mange år å gnisset mot hverandre og til slutt utgjør en sluttet krets. Får nappe ut pluggen til Ecu og måle. 

Sensoren det er snakk om står i diesel trykk regulatoren som ble byttet for et par år siden ca ca. 

 

Leif ove

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Sjekket litt mere. Ledningsskjema har du under - du har rett i at denne ikke jordes i blokken, men via den rosa ledningen.

 

Selve sensoren er en NTC (motstanden reduseres når temperaturen øker). Basert på feilsøkingen din så er det risiko for at noe har skjedd i ledningsnettet.

Ledningene er på pinne 5, og pinne 19 på ECU pluggen (C0158)

 

image.png

 

Ellers har du en full funksjonsbeskrivelse her:

 

image.png

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at den jordes via den rosa ledningen er det nok riktig med 5 volt på den gule når kontakten er av. Med kontakten på skal spenningen være mellom 0,5 og 4,5 volt. Dette er ikke noe jeg vet fra TD5 men erfaring fra Bosch EDC på Iveco varebil, det ble gjort en forandring fra 5 volt inn og 0 til 5 volt ut til denne med 5 volt og jord. Skader ikke å ohme ledningsnettet men sjekk sensoren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...