Gå til innhold

D3 knekt oljepumpehus


torke

Anbefalte innlegg

God ettermiddag!

 

Bilen min kom på veien igjen i går, etter knekt oljepumpehus, med påfølgende registerras.

 

Det som røyk var boltene som fester kamakselen, pluss noen løftere.

 

Gjorde jobben selv og det er trangt men egentlig grei jobb. Man trenger ikke å av med karosseriet. 

I ettertid ser jeg at jeg ikke hadde trengt å demontere toppene slik jeg gjorde, men kun bytte deler med toppene montert på blokka. 

Sannsynligheten for at ventilen ryker når slikt skjer er ganske liten spør du meg; ventilen står i rett linje over stempelet, slik at ventilen blir presset rett opp og kraften går videre opp i stedet for å bøye ventilen. Da ryker heller løftere eller bolter til å feste kammene.

 

Skulle jeg gjort jobben igjen nå, ville hele jobben tatt to kvelder fra begynnelse til slutt. Det som kan være vanskelig er:

-Å få løsnet viskosevifta uten spesialverktøy

-Få løs dreven på kamakselen uten spesialverktøy

-Få løsnet dekselet til den bakre reima

 

Det anbefales å ha tilgjengelig:

-8mm og 10mm fastnøkkel både kort, lang og med skralle.

- leddnøkkel i 8mm og 10mm.

- langpipe i 8mm og 10mm i alle skrallestørrelser

- langpipe i 8mm og 10mm i alle skrallestørrelser

- forskjellige forlengede i alle skrallestørrelser

-magnet til å hente ting man mister i motorrommet

 

Det jeg trengte å bytte var noen løftere og boltene som fester kammene.

Men byttet jo selvfølgelig også forpakninger og bolter da jeg hadde det oppe.

 

Av deler man må kjøpe nytt er:

- oljepumpe med pakning og simmerring.

-registerreim og strammer

- ny bolt til strammere

- kjølevæske

- olje

- oljefilter

- løftere

- bolter til feste over kammene

- guffe til å smøre på opplagringene til endene av kamakslingene

- evt nytt kjedesett til kammene

- simmerringer til kamakslingene

- pluss annet som evt har gått i stykker

 

Det anbefales også og kjøpe ny bakre reim og strammer, da ny strammer kommer ferdig sammenpresset med splint i. Det er litt knot å få på reima med den gamle strammeren.

 

Spør hvis dere lurer på noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ett bra stykke arbeid det der. Ikke for å ødelegge dagen din, men bolten til reimhjulet på veiva skal kastes om den tas av i følge verkstedsmanualen så den bør du legge til i lista di sammen med pumpa.

 

Jeg vet ikke om det er størrelsen på hendene dine som er problemet, men for meg er å ta av og ut dekselet på pumpa bak noe av det enkleste ved det reimbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fogga skrev:

men bolten til reimhjulet på veiva skal kastes om den tas av i følge verkstedsmanualen

Ja, fikk bytta den, men glemte å få den med her.

 

Ja, dekselet til reima bak er forsåvidt greit, men jeg synes den nederste bolten på venstre side var noe tidkrevende og få skrudd opp og igjen, derav tipsene om fastnøkkel og piper i alle lengder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...