Gå til innhold

Flytte en disco 1 over i seriedefenderen


pirmin

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en seriehybrid bygd på 88 ramme, bilen har og er godkjent med 2.5td, lt77, defenderaksler(tror disse er disco) og spiralfjærer. Jeg har lyst å flytte motor og girkasse fra en 200tdi disco 1

Jeg ser mange ikke anbefaler å bruke disco girkassen da motoren kommer lengre frem. Nye motorfester er ikke noe problem og sånn som motoren står idag er det langt frem til radiatoren. Jeg har radiatoren helt fremme som på defender. Leste en plass at det var snakk om 15 cm lengre frem med r380 i forhold til lt77. Er også klar over at girstangen må bygges om, dette ser også overkommelig ut. Jeg har elektrisk kjølevifte.

Er det sånn at jeg kan se på de 15 cm lengre frem som en fordel eller er det innlysende ting jeg ikke tenker på og at det er bedre å beholde lt77?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke R380 fra D1. Du må sveise inn nye motorfester, de skjærer du ut fra Discoveryen. 

Girstangen vil komme lenger bak, omtrent der setekassen begynner. Om du bruker bilen som 2-seter ville jeg ikke bygget om, det er faktisk behagelig plassering. Vil du bygge om trenger du deler fra en kasse fra Defender samt en del som Ashcroft selger til omtrent en tusenlapp. Uansett girstang må du også ha girbokstunell fra Defender. Tunell er blikket over girkassen.

 

Fordelen med lengre girboks er bedre plass i motorrommet. Særlig når du må bytte clutch er det veldig lett adkomst til skruene på clutchhus. Det blir mindre bråk også, og det blir mindre varme gjennom torpedoveggen på sommers tid. Lettere å isolere bort støy om du vil også.

Du trenger radiator og ladeluftkjøler med festeramme fra donorbilen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg se det nå er det iallfall verdt et forsøk:) 

Har hele donorbilen.

Har intercooler idag så tror jeg har endel av pipene jeg blir å behøve. Girkassetunellen tror jeg og er defender da jeg har lt77 idag

Jeg har tre seter fremme så jeg blir å bygge om til defender girstang.

Transfer er jeg litt usikker på da jeg har 33 toms hjul.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lt77 en sjelden kasse? Er det noen fordeler med lt77? Står på ashcroft at man kan bruke fra lt77 for å bygge om fra discokasse. 

Om det er dumt å bruke deler man har istedet for å kjøpe nye kan diskuteres, men kassen blir nok liggende i garasjen i reserve...

 

Bilder fra bilen6E149280-FE8F-4244-A5E6-F900B1666DD1.jpeg41FF6EB3-5445-4A8E-9F16-F1F74E196D9B.jpeg434EAC9B-395B-4C27-8A26-5FB8FF9076FF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hentet diskoen, klarer meg fint med lt77kassen jeg har, discoen skraper til 2.gir. Motoren går fint og drar bra :) Er det en fordel eller en ulempe å bytte transfer når jeg har lt77? Vet det blir tyngre for motoren, men motoren er mye sterkere. Har 33toms dekk. Lavserien er vel lik begge kassene? Jeg har ikke behov for høyere toppfart, lavere støy kan jeg godta ;)

 

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...