Gå til innhold

Ujevne bremser 88 serie 3


Bjartesa

Anbefalte innlegg

Jeg sliter skikkelig med å finne ut hvorfor min 88 har svak brems venstre side forran.  Har fått mangel på pkk. Har skiftet bremsesylinder på denne siden, Vasket trommel og bremsebånd med rødsprit, pusset bremsebånd med smergel. Jeg har også sjekket at det kommer bra med bremsevæske til denne siden (koblet en slange på lufteskrue og opp i bremsebeholder, og pumpet på bremsepedal slik at bremsevæsken strømmet igjennom). Justert bremsebånd på begge sider foran, også prøvd å legge til litt ekstra på den siden som tar svakt.

Men den bremser fremdeles svakt på venstre side foran.

Er det noen som har erfaring med dette?

Når jeg ser på bremsebåndene så er de mest slitt øverst. Dette gjelder særlig det bakre båndet. Her ser det ut til at det kun er øvre 1/4 av båndet som tar. kan dette stemme? Kan det være feil bånd? men det er det samme på den andre siden. Det er vel ingen andre justeringsmuligheter en den ene på fremre bånd.

Takknemlig om det er noen som kan hjelpe meg med å forstå problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bånda vært våte er de enda fuktige av væske. Disse må byttes. 

 

Noen mener man kan brenne de reine men de er enda fuktige, litt svamp egenskaper. 

 

Bytt bånd og vask trommel godt og puss den med grovt papir. Mulig de nye bånda må slipes inn litt de og. Ofte er de litt feil og har kun bremse egenskaper på enden av bånda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt begge sider.

Småfusk og rusk på ene siden gir skjeve bremser.

Og i 80 vil du ville du ønsket at alt var 100 % ved panikkoppbremsingen.

Er man i tvil så test ved lave hastigheter og øk på etterhvert.

Pass på at andre biler , trær , store grøfter , mm. ikke er i nærheten .

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk smertelig erfare hva skjeve bremser kan føre til. En liten test på en smal våt asfaltert vei ble en tur ut i skogen, ned en liten skråning og bråstopp i en rot før den la seg over på siden. Og det var omtrent 30 km i timen, hadde ikke sjans å holde den på veien. så 80 km med skjeve bremser er nok ikke tingen. Men det var imponerende lett å få den på veien igjen. Et tau i takgrinda, dro forsiktig med en annen bil. på grunn av skråning så var det ikke mulig å få 88 til å stå selv, men mens den andre bilen holdt så var det bare å sette seg inn starte og lirke seg forsiktig ut. Var litt spent på oljetrykk og om den ville starte der den sto på skeiva, men starta og oljetrykk på plass med en gang. Erfaring som gikk bra : )

EWS var tom for bremsebånd så har bestilt fra LR parts dk. skal være her i løpet av et par dager.

Synes det er litt rart at det kun er øvre 1/5 av bakre bremsebånd foran som er slitt??

LD velt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......å fyttekatta!!

Her må det vel være mer som er feil enn at det er igjen litt rester av olje eller bremsevæske... Ting som ikke passer sammen?

Er det ikke en ventil som skal sikre at om det blir lekkasje på den ene siden, så vil all væska gå til den andre? (..eller var det på en annen bil jeg var borti?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal lite til for å ha skjeve bremser .

Dårlig tilpassede bånd, smuss på båndene, treg eller fastrusta stempel i pumpe, feiljusterte sko, slakk i hjullager.

Slakk i styring bidrar også.

 

Takk for at du deler med oss .

 

Bremser bør sjekkes , vaskes og justere s hver 10.000 km eller årlig.

Avhengig av hva som kommer først.

Dette gjelder trommelbremser .

 

Skivebremser har andre feilkilder,

men til helvete går det fort uansett bremsetype .

En fører som kjenner litt sideveis drag ved brems bør raskt finne og utbedre feilen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
På 24.9.2018 den 8.35, gautes skrev:

Det skal lite til for å ha skjeve bremser .

Dårlig tilpassede bånd, smuss på båndene, treg eller fastrusta stempel i pumpe, feiljusterte sko, slakk i hjullager.

Slakk i styring bidrar også.

 

Takk for at du deler med oss .

 

Bremser bør sjekkes , vaskes og justere s hver 10.000 km eller årlig.

Avhengig av hva som kommer først.

Dette gjelder trommelbremser .

 

Skivebremser har andre feilkilder,

men til helvete går det fort uansett bremsetype .

En fører som kjenner litt sideveis drag ved brems bør raskt finne og utbedre feilen.

 

 

 

Kaprer denne tråden litt:

 

Har en serie 3 ex-mil som også bremser skjevt. Vet ikke hva som er gjort da tidligere eier satte dette bort til et vanlig bilverksted uten kjennskap til gamle LR. De slet visstnok veldig med å få tak i deler og få dette til å fungere, men "fikk det til til slutt" så dermed skylder de på master sylinder.

Faktisk litt "ulyd" fra master når bremsepedalen trås så dette støtter deres konklusjon. 

Gjør meg klar til å bytte master nå i kveld. Men interessant det som nevnes her i denne tråden. 

 

Gaute: Hva menes med "dårlig tilpassede bånd"? Har ferdig klinkede nye fra Vestfold ships&industriservice. 

 

Et par andre bremsespørsmål når jeg først er her: Har gjort en inspeksjonsrunde i tromlene bak. Når jeg skal justere etter båndene er instruksen til det låser og to knepp tilbake.

-På ene siden er det vanskelig å kjenne tydelige hakk. Kan denne delen byttes eller er det andre triks? 

-Når man skal etterjustere er det forskjellig motstand i løpet av en runde på trommelen. Altså en plass kan det knipe og andre plasser gå fritt. Hvordan bør dette stå når jeg strammer til båndene? 

 

Jeg opplever ikke dette med at det kniper litt noen plasser som veldig dramatisk. Mener å ha kjent dette på de fleste personbiler jeg har skrudd på som har trommel bak. Min tanke om dette var bare at bilen er lite kjørt og at jeg måtte kjøre litt før ting gikk seg til og jeg kunne etterjustere igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Landy_Wiik skrev:

 

Kaprer denne tråden litt:

 

Har en serie 3 ex-mil som også bremser skjevt. Vet ikke hva som er gjort da tidligere eier satte dette bort til et vanlig bilverksted uten kjennskap til gamle LR. De slet visstnok veldig med å få tak i deler og få dette til å fungere, men "fikk det til til slutt" så dermed skylder de på master sylinder.

Faktisk litt "ulyd" fra master når bremsepedalen trås så dette støtter deres konklusjon. 

HVA SLAGS ULYD ?

Gjør meg klar til å bytte master nå i kveld. Men interessant det som nevnes her i denne tråden. 

 

Gaute: Hva menes med "dårlig tilpassede bånd"?

BÅND SOM IKKE LIGGER AN MOT TROMMEL HELE VEIEN.

Har ferdig klinkede nye fra Vestfold ships&industriservice. 

NYE BÅND ER IKKE TILPASSET DINE SLITTE TROMLER , SJELDEN TIL NY TROMMEL OGSÅ.

 

LEGGER DU INNTIL BÅNDENE OG ROTERER TROMMEL (FASTSKRUDD MOT NAV,EVT HJUL MONTERT) OG DEMONTERER VIL DU SE SVARTE FLEKKER DER BÅNDET TREFFER TROMMELEN.

DER DET FORTSATT ER GRÅTT ER DET IKKE KONTAKT. OFTE MÅ MAN PUSSE NED SVARTE FLEKKER ,TROMMEL PÅ OG ROTERE IGJEN OG GJENTA OPERASJONEN

INNTIL DET ER NOENLUNDE BRUKBART 70-80 % SVART. FÅR DU DET TIL LIKT PÅ SAMME AKSEL VIL BREMSEN TA RETT FRAM.

 

Et par andre bremsespørsmål når jeg først er her: Har gjort en inspeksjonsrunde i tromlene bak. Når jeg skal justere etter båndene er instruksen til det låser og to knepp tilbake.

-På ene siden er det vanskelig å kjenne tydelige hakk. Kan denne delen byttes eller er det andre triks? 

HVIS JUSTERSKRUENS HAKK ER SLITTE KAN DU ENTEN KJØPE NYTT KIT ELLER FILE OPP HAKKENE LITT FORSIKTIG.

IKKE BLI FOR GRÅDIG.

-Når man skal etterjustere er det forskjellig motstand i løpet av en runde på trommelen. Altså en plass kan det knipe og andre plasser gå fritt. Hvordan bør dette stå når jeg strammer til båndene? EGENTLIG SKAL DET IKKE VÆRE LUGGING VED ROTASJON MEN VI LEVER IKKE I EN PERFEKT VERDEN HELLER. NOE LUGGING GÅR BRA.

OVAL TROMMEL,DRITT OG MØKK DER TROMMELEN LIGGER AN MOT FLENSEN,BOLTRESTER ETTER KNEKTE FESTESKUER FOR TROMMEL ER NOEN FEILKILDER.

 

Jeg opplever ikke dette med at det kniper litt noen plasser som veldig dramatisk. Mener å ha kjent dette på de fleste personbiler jeg har skrudd på som har trommel bak. Min tanke om dette var bare at bilen er lite kjørt og at jeg måtte kjøre litt før ting gikk seg til og jeg kunne etterjustere igjen. 

KORREKT. JO DÅRLIGERE DU ER TIL Å PUSSE SVARTE FLEKKER JO FLERE GANGER MÅ DU ETTERJUSTERE.

AV OG TIL VIL MAN OPPLEVE AT MAN NESTEN IKKE KLARER Å FÅ HARD PEDAL PGA DÅRLIG ANLEGG MOT TROMMEL.

DA VIL SELVE BREMSESKOEN SVIKTE OG PEDALEN VIL VÆRE MYK INNTIL BÅNDENE FÅR FULLT ANLEGG MOT TROMMEL.

 

 

LITT UNDERLIG SKREVET MEN SPLITTING AV SITAT VET JEG IKKE HVORDAN JEG FÅR TIL.

2 timer siden, Landy_Wiik skrev:

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for knall svar Gaute!!!
 
Har aldri vært borti å måtte slipe på bånd for å få god kontakt. Men så er dette min første Land Rover.
Vi var ute nå i kveld (lever på "lånt garasje"). Bestemte oss for å ta av tromlene foran for å undersøke. Der viste det seg at det hjulet som bremset minst foran hadde veldig flekkete kontakt. Det som bremser godt har mye bedre kontaktområde. På det dårlige kunne man tydelig se de få plassene trommel og bånd hadde vært i kontakt. Så det er nok som dere i denne tråden har erfart hos meg også.
 
Verkstedet som hadde skrudd for forrige eier hadde vært sparsomlige og bare byttet de øvre bremsesylinderene, mens de nedre var gamle. Når vi først var i gang byttet vi de 2 nedre sylinderene for å eliminere feilkilder.
 
Men vi fikk ikke dessverre ikke ferdigmontert og testet bilen. Det visste seg at jeg hadde 4 bremsebånd for venstre side (og null for Høyre).
Som nevnt: Lånt garasje så i desperasjon for å få bilen ut, monterte på det gamle bremsebåndet på høyre side slik at jeg kunne få luftet bremsene etter bremsesylinderbytte og få bilen ut av garasjen. I all kavet fram og tilbake presterte vi å pumpe reservoaret tomt (nå når klokken nærmet seg midnatt). Så da ble det en rask runde inn til garasjeeier og jeg fikk innvilget midlertidig oppholdstillatelse noen dager :-)  
 
Når det gjelder lyden fra master (eller hva enn som lager lyd når pedalen trøs): Lyden må nesten beskrive det som litt lav "knurring/murring/groaning". Pedalen går også litt ujevnt / rykkete når man kjenner veldig godt etter. Men jeg kjøpte bilen slik så vanskelig å si hva som "bare er sånn" i pedalmekanikk og hva som er noe feil. 
 
Så nå er det å få tak i korrekte bånd samt jeg tenker at jeg trolig bytter mastersylinder uansett.
Jeg har den nye (NOS fra vestfold) ferdig innkjøpt og når vi attpå til klarte å pumpe den som står i bilen tørr så må vel den uansett luftes den og.
 
Er det noen som vil dele teknikk og triks for lufting av bremser og master på seriebil/exmil til når jeg kommer så langt ? Jeg har lest en del på forum samt i manualer, men jeg ser at en del (deriblant min bror) har slitt veldig med å få dette til. 
Endret av Landy_Wiik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sliter veldig med lufting , andre ikke.

Pass på dødgang på master ved montering.

Litt oppsmøring av overføringer i pedalverk kan være lurt.

Myk og sviktende pedal skyldes ikke alltid luft Sko med anlegg bare på midten vil svikte og gi samme opplevelse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på lengden? Må si jeg ikke la merke til noe der. Er det da altså 4 forskjellige bremsebånd bak?

 

Da må jeg åpne å se igjen. Står det beskrevet i Land Rover manualer hva som er forskjell og hvordan det skal være?

Mener det ikke sto noe i forsvarets manual, men kan ikke garantere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ikke på skoen men ofte båndet for å få  mer selvpåtrekk(påløpsbrems) forover. Litt avhengig av produsent om det er gjort slik.

Ja.

Nei,ikke det jeg har sett selv.

 

Sjekk avstand fra justerskruens senter og ut til kanten av bremseskjoldet.

Sjekk så avstand fra piggen på bremseskoen og inn til innsiden av bremseskoen.

Øyemål eller tommelmål holder.

Justerskruen med senter nærmest skjoldkanten skal ha båndet med størst avstand mellom pigg og innside av bremseskoen.

Hvis jeg ikke husker feil er det forrerste skoen,men gi meg gjerne en tilbakemelding på det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...