Gå til innhold

Range Rover 1997


krigam

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er helt ny på dette forumet, har alltid ønsket meg en Range Rover. Jeg har ikke mye kunnskap om bil. Har funnet en Range Rover fra 1997, nylig byttet motor. Bilen har gått 269 000km, motor har gått ca. 13 000km (2.5l). 

 

Har blitt frarådet på sterkeste å kjøpe en bil som dette, men de folkene har ikke så mye peiling på RR annet enn hva de har hørt. Noen her som kan fortelle meg om dette høres ut som en ok bil for en nybegynner i RR verden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker vi P38. Ta et søk her så finner du mye...

 

Motor er litt "lett" for en såpass tung bil men grei nok om du ikke trekker stort med henger.

 

Visuelt og kjøreteknisk er det en flott bil men sett i forhold til hvor mye elektronikk den har sammenlignet med de fleste andre biler på den tiden den ble designet så er den vel nesten som prototyp å regne...

 

Noen lever godt med problemfri P38, andre ikke...

 

 

Og... Velkommen til forumet B)

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å starte bilen både kall og varm. 

Se etter om det er lekkasje fra diesel pumpen.

 

Sjekk att luftfjæringen ikke står i bunn for att den stått en dag eller to. Luftlekkasje leder til att kompressoren for gå for mye. Det kan også bero på att den stått på skrå så den selvreglert sig selv ned til bunns. Idiotisk funksjon tyverr men lett att avaktivere.

 

Er det så att tanken er helt tom for luft ska det ta 10min for kompressoren att fylle den.

 

Prøv alle settings på luftfjæringen og att den reglerer sig sjølv ved kjøring fra standard høyde til high way mode og tilbake. Samme med off road mode ned til standard samt access og tilbake til standard.

 

Prøv klimaanlegget, alle settings. Boksymbol på displayen kan vare er en eller flerne feil. Stol ikke på att det "bare er ditt eller datt og har ikke noen hensikt eller praktisk betydning". Det kan bli mye verre. Det er umulig att vite hva som er feilen uten utstyr. Kan vare att ac er tom for gass. Kan også vare att en av de tre forhatlige servomotoran kallet Blend motors har en feil eller går tungt og da ikke beveges lenger så du kan få full varme eller ikke varme i det hela tatt for eksempel.

 

Sjekk central locking og alarmen og att nøklerne fungerer godt og ikke minst dørlåsene i seg sjølv.

 

 

Det er vel noen av de plagsommeste delene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129057316

 

Jeg kjenner ikke p38 særlig godt, men ser likevel at prisen er høy. Det er ikke langt unna en sånn https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129327678

Uten at jeg vet om det er et bedre kjøp. 

 

Personlig, om jeg ville hatt p38, ville jeg nok valgt en rimeligere bil. Fallhøyden blir ikke så stor når den skal selges igjen. Feks denne, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=129292224

Eier er inne på forumet og er kjent for pertentlig bilhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der 2004 modellen Lafterolf linker til er i utgangspunktet et langt bedre kjøp i mine øyne. Av store feil på L322 diesel er girkasse men denne er jo skiftet nylig. Litt større enn P38 og ikke like pen men det kommer jo an på øynene som ser da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk;

 

kr 75000-ish er aaaaltfor mye for en P38. Har hatt fire stykk nå i prisområdet fra 25000 til 99000. En P38 bør ikke koste mer enn 50 000, men da bør den være meget fin. Min dyreste P38 brukte jeg mest penger på for å få i orden, og jeg kjøpte den attpåtil av en bilforhandler. Kjøp av folk som har greie på LR/RR og som forteller deg hvordan landet ligger. Stor sett utelukker dette alt av bilforhandlere.

 

Regn med at det er/vil komme noe elektrisk kluss. Regn med at du må gjøre noe med luftdemperne. 

 

Da jeg kjøpte min første P38 i 2011 hadde jeg ventet i nesten 10 år fordi alle sa det var så katastrofisk å eie en slik. Nå, 7 år senere, er jeg på min fjerde, og etter mitt syn er det utrolig mye bil for pengene. Greit å ha/kjenne noen som har en Nanocom, hvor du får lest ut feilkodene om det er behov for det.

 

Veldig enkle biler å skru på, og rimelige deler fra England. Har deler pdd for ca 7000 som jeg har kjøpt fra island4x4, og jeg har masse igjen.

 

I tillegg finnes det masse god kunnskap på dette forumet som hjelper deg med tips om du har behov for det.

 

Girkasse/motor: har hatt både diesel og V8 bensin, og syntes selv det var mer behagelig å kjøre bensin, selv om det ikke gikk så veldig mye bedre. Har foreløpig kun byttet en transferkasse i løpet av fire biler. Har ikke hatt problemer med kassen, men det kan være greit å bytte olje på denne av og til. BMW motoren (DSE) er relativ enkel men også skuddsikker. Noe underdimensjonert ja, men så lenge den enkle konstruksjonen får ny olje av og til, så går den langt. Min passerer straks 320 000 km.

 

Kikker på L322 (2002 og videre), og prisene på disse har jo virkelig begynt å kræsje. Kan se ut som om man kan få en disen L322 nå for under 100 000 (tidlig modell), og da bør nok prisen på P38 være tilsvarende lavere.

 

For øyeblikket står min P38 livløs pga en kranglete BECM/ECU/alarm-greie, men jeg håper jeg får disse tilbake til kommende helg etter modifikasjon. Gleder meg!

 

Har hatt over 50 biler, alt fra Toyota til Porsche, og jeg må si at det er lite som kan måle seg med å sette seg inn i en P38. Min mening: kjør på!

 

 

Endret av christianvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, christianvig skrev:

En P38 bør ikke koste mer enn 50 000, men da bør den være meget fin.

 

Trådstarters påtenkte RRp38 har jo en helt ny motor kun gått 13 000km, montert av forhandler og med 2 års garanti igjen, selvfølgelig drar det prisen opp veldig.

Techno classic kunne/ kan RRp38 godt.

Hva koster en fabrikk ny BMW 2,5 diesel? + montering på verksted.  ( 50 000 minimum )+++ 

I tillegg står det at alt fungerer, og den ser nå også tilsynelatende bra ut i karosseri og interiør til å være 20 år.  Så prisen er ikke feil, mener jeg.

 

Det også riktig at det nok er flere RRp38 ute for salg som ikke er verdt de 50 engang, for disse bilene trenger mye service og vedlikehold og det er ikke slik at alle følger dette opp i tilstrekkelig grad.

 

Jeg kan heller ikke med god samvittighet anbefale en slik bil til en som har liten eller ingen erfaring med bil vedlikehold og service,  Personen må i så fall ha ett stort ønske om å få en meget bratt lærekurve innen bilmekanikk, bilservice, feilsøking, teknisk engelsk og DHLs leveringspresisjon.

 

Mvh Brage

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekanisk er p38 relativt enkle og greia å ha med å gjøre, og deler er rimelige. Men dersom du hater elektonikk og datamaskiner må du enten ha en god kompis som elsker slikt, eller styre langt unna.

 

Du finner hjelp til alt du lurer på eller kommer til å lure på her inne, men som sagt vær forberedt på å bruke noen timer på å forstå hvordan alt henger sammen, og da spesielt på det elektroniske.

 

Ellers fantastiske biler, og de er vanedannende B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg som mekaniker setter pris på er den fantastiske workshop manualen. Det er sjelden man finner så tydlige diagram og elektriske tegninger.

 

Som liten guttunge såg jeg av og til en nabo kjøre rundt med en Range Rover Classic. Enda siden den tiden har jeg hatt lyst på en sån en bil.

Fast forward til 2017. Da kjøper jeg en P38 med 355.000km på telleren.

Dieselmotoren ser ut aldrig ha blivet åpnet. Automat girkassen er også ikke skiftet.

 

Den hadde en del mangler, men nå halvannet år senere er den nesten i perfekt teknisk stand (for å vare 19 år gammel). Det eneste som ikke fungerer nå er varmen i setene.

 

Jeg har hittils klart meg uten en nanocom, men jeg vil gjerne få fatt i en.

 

RSW solutions gratis program for EAS og en skikkelig OBD2 kabel har jeg hatt god hjelp av ved EAS trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overveldende tilbakemeldinger her! :D Setter veldig stor pris på det! Jeg har blitt enig med eier av bilen om å ta den med til Mekonomen/PCI bilformidling for en "eu kontroll" før evnt kjøp, mulig Mekonomen/PCI ikke har den største kunnskapen, men en rutine sjekk kan de vel klare. 

 

Jeg er en tålmodig kar, men har som sagt litt lite bilkunnskap. Min far restaurerte en Camaro for noen år tilbake, så kan lene meg litt på han, selvom det ikke er samme type bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iFor en sjelden gang, er jeg 100% enig med mannen med øksa: finn noen som KAN disse bilene, ikke noen som kan biler generelt. Mitt beste tips er å kjøre ned til Kenneth på Strømmen bil, og be han gå over bilen. 

Jeg ville mye heller hatt med en amatør med stålkontroll, enn et vilkårlig bilverksted. P38 er sær, så sær at man MÅ vite hva man ser etter, for finne klassikerfeilene...

 

Å levere den på et vilkårlig verksted, som ikke har LR kunnskap, og definivt ikke P38 kunnskap, er i beste fall bortkaste penger på en sånn prosess som du er inne i nå.

 

 

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...