Baard Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Min Serie I har mista gnisten. Den var på seriebiltreff i Vestby forrige helg, ble kjørt hjem og parkert, slik som så mange ganger før. Nå i helga skulle den ut på luftetur igjen, men nei. Jeg har sjekket litt og kommet til at jeg ikke skjønner noe som helst. Som sagt, den har gått fint, mange mil ogmange år. Nå vil den ikke starte. Starter går rundt, den får bensin, men har ikke gnist på pluggen. Det er spenning på coilen og fordeler med stifter og det hele ser OK ut. Jeg forsøkte å bytte coil, nope. Jeg forsøkte å bytte stift, nope. Jeg forsøkte å bytte fordelerlokk, nope. Jeg forsøkte å bytte rotor, nope. Coilen var ny, den jeg hadde hadde en motstand i serie med coilen, den nye hadde ingen motstand. De andre delene var brukte fra "lageret". Forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 16. september 2018 Del Skrevet 16. september 2018 Medfølelse. Høsten-86 på treff på Røros, rett utenfor hotellet lørdag ettermiddag, stoppa min 80-tommer. Hadde gått utmerket hele treffet. Førstehjelp fra alle motorkyndige på treffet. Søndagen satt jeg på med nå avdøde Åge, den famøse turen som var dekket i stor del av landets aviser og medførtebot til Åge og «kartleseren» ble anmodet av lensmannen (politiet på Røros) om ikke «å vise seg der på en stund, la oss si 20 år». Det ble frakt på tilhenger bak Torgrim sin Range Rover hjem. Lette etter feil lenge, fulgte alle råd og tips, byttet deler. Alt mulig ble prøvd. Endte opp med å rive motoren og restaurere. Solgte bil for 25’ når motoren sto i bilen igjen, for mindre enn det kostet å bygge motor. Burde i grunnen lært den gang. Og satt inn V8 med en gang. Eller Volvo B20 eller noe slikt. Men neida, rett etterpå og lenge før motor var ferdig i 80-tommer hadde jeg kjøpt en 86. Og bytta den i 109. Og kjøpt en 107. Og en 88 serie 2. Og etterpå har det blitt dusinvis av Land og Range Rovere. Helt klart en diagnose. På mannen. Og på bilen din Baard er det også en diagnose. Sjekk at du har god jord til motor. Og sett formotstand på coil. Når man starter kobler en ledning forbi denne motstand for å øke spenning til coil, når motor har startet er det forbindelse via formotstand for å senke spenning inn på coilen. Lykke til. Ønsker deg en fin dag og en god tur og hils familien hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Sjekke kontakter i begge ender av pluggkablene og kablene. Men mistenker det er noe du har oversett. Tekopp til uka en gang hvis fortsatt syk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 På min FC var det kondensatoren inni fordeleren som var syk. Kjøpte ny coil for jeg synes BT utgaven var litt varm, men det var ikke synderen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sveinikr@hotmail.com Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Sjekk også den lille ledninga mellom coil og fordeler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baard Skrevet 24. september 2018 Forfatter Del Skrevet 24. september 2018 Takk for tips. De skal forsøkes til våren Nå står bilen godt parkert mens jeg skal bort et halvårs tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.