Gå til innhold

Mista gnisten


Baard

Anbefalte innlegg

Min Serie I har mista gnisten. Den var på seriebiltreff i Vestby forrige helg, ble kjørt hjem og parkert, slik som så mange ganger før.

Nå i helga skulle den ut på luftetur igjen, men nei.

Jeg har sjekket litt og kommet til at jeg ikke skjønner noe som helst.

 

Som sagt, den har gått fint, mange mil ogmange år.

 

Nå vil den ikke starte. Starter går rundt, den får bensin, men har ikke gnist på pluggen. Det er spenning på coilen og fordeler med stifter og det hele ser OK ut.

Jeg forsøkte å bytte coil, nope.

Jeg forsøkte å bytte stift, nope.

Jeg forsøkte å bytte fordelerlokk, nope.

Jeg forsøkte å bytte rotor, nope.

 

Coilen var ny, den jeg hadde hadde en motstand i serie med coilen, den nye hadde ingen motstand. De andre delene var brukte fra "lageret".

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfølelse.blush

 

Høsten-86 på treff på Røros, rett utenfor hotellet lørdag ettermiddag, stoppa min 80-tommer. Hadde gått utmerket hele treffet. Førstehjelp fra alle motorkyndige på treffet. Søndagen satt jeg på med nå avdøde Åge, den famøse turen som var dekket i stor del av landets aviser og medførtebot til Åge og «kartleseren» ble anmodet av lensmannen (politiet på Røros) om ikke «å vise seg der på en stund, la oss si 20 år».

 

Det ble frakt på tilhenger bak Torgrim sin Range Rover hjem. Lette etter feil lenge, fulgte alle råd og tips, byttet deler. Alt mulig ble prøvd. Endte opp med å rive motoren og restaurere. Solgte bil for 25’ når motoren sto i bilen igjen, for mindre enn det kostet å bygge motor.

 

Burde i grunnen lært den gang. Og satt inn V8 med en gang. Eller Volvo B20 eller noe slikt.

 

Men neida, rett etterpå og lenge før motor var ferdig i 80-tommer hadde jeg kjøpt en 86. Og bytta den i 109. Og kjøpt en 107. Og en 88 serie 2. Og etterpå har det blitt dusinvis av Land og Range Rovere.

 

Helt klart en diagnose. På mannen. Og på bilen din Baard er det også en diagnose.

 

Sjekk at du har god jord til motor.

 

Og sett formotstand på coil. Når man starter kobler en ledning forbi denne motstand for å øke spenning til coil, når motor har startet  er det forbindelse via formotstand for å senke spenning inn på coilen.

 

Lykke til.

 

Ønsker deg en fin dag og en god tur og hils familien

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...