Gå til innhold

G. Freeman - Min første LR


Nicolaien

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ny på forumet, og har endelig fått meg en LR etter lang tids leting etter en bil som kan ta over for en Grand Vitara som i og for seg har gjort nytten sin godt.

Jeg var mye frem og tilbake, og har vært ute og prøvekjørt både RRS og D3 - men jeg fant ut at med mitt budsjett ble det FL2 som mest sannsynlig kom til å komme best ut i det lange løp.

 

Offroad kommer jeg ikke til å kjøre, bilen brukes stort sett til og fra jobb og hytteturer - så jeg tror den vil holde i massevis.

Jeg falt litt for den raskeste fargen på disse, er det G4 orange den kalles?

 

Var nede i Porsgrunn og prøvde bilen til et medlem - den var meget pen og hadde "dynamic" pakke, men jeg ga meg i budrunde på denne.

Etter litt tålmodighet, dukket det opp en ny i samme farge på Finn. Bilen ble prøvekjørt, den ble prutet og senere kjøpt til en god pris.

 

Dette blir nok ikke den mest spennende posten her på forumet, men jeg vil prøve å holde den oppdatert med mine små prosjekt/service/problemer som måtte dukke opp, og ha den som en liten "worklog" på bilen. Håper jeg ikke går lei og lar den dø ut i evigheten som slike poster gjerne gjør :)

 

Bilen er en 2007 mod HSE i orange som nevnt tidligere. Manuell girkasse, og uten partikkelfilter.

Fikk med et sett 17" som vist på bildene hvor det sitter slitte piggfrie og ett sett 18" med utslitte sommerdekk.

Fire løse ok piggdekk i 17" fulgte også.

 

Fant tilfeldigvis en finn-annonse i nærheten hvor det ble solgt billige 20" med ok sommerdekk som hadde stått på en XC60. 

Etter litt kjapp googling leste jeg meg til at dette skulle passe greit med boltsirkel, innpress og senterhull, så de er hentet og skal settes på i morgen.

Tenker da i første omgang å bruke felgene på bildet til piggdekkene i år og heller oppgradere til 18" vinterhjul neste år.

 

Annonsebilde:

 

563_2068083189.jpg

 

Bilen ser ut til å ha hatt omsorgsfulle eiere, og det som er av steinsprang har blitt rettet med lakkstift, og den er ganske fri for parkeringsbulker.

Nå det er sagt så er det en brukt 11 år gammel bil, så det er noen bruksmerker, men generelt sett vil jeg si den er meget pen.

 

Den har rullet ca 185 000 - men virker fast og fin. Alle servicer er fulgt.

Støtdempere og fjærer ser ganske nytt ut, og forrige eier sa disse var byttet, men fikk ikke med noe dokumentasjon på akkurat det.

Glødeplugger er byttet, og bilen har blitt godt fulgt opp i følge dokumentasjonen som følger.

 

Jeg har handlet inn sort plasti-dip som jeg tenkte jeg skulle prøve å lakke c-stolpen med. Det har jeg stjålet fra den bilen jeg så på i Porsgrunn hvor dette var gjort - og jeg syns det så pent ut.

Monterer også 20", for å se hvordan det blir seendes ut.

 

Ellers har bilen ingen ulyd fra diff (bank i bordet), høres frisk og rask ut med unntak av en liten raslelyd når man tar i gang. Høres ut som et løst deksel et sted.

Litt usikker på om aircondition fungerer som den skal - det kommer en suselyd når kompressoren går, og det virker ikke som om det kommer særlig kald luft. Nå er det kun 13 grader ute, så ikke den beste tiden å teste på - men føler at det burde blåse noe kaldere.

Trykker man på "Econ" (og fortsatt har på viften) eller "Off" forsvinner suselyden.

Får ikke åpnet bakluken med håndtaket, så ny bryter blir med på bestilling fra Island4x4.

Har allerede vært på ebay og bestilt egr blanking kit og forbedret pakning til øvre bremselys.

 

Det er ikke byttet registerreim på bilen, så det skal også bestilles fra Island4x4. 

Hørte med den lokale forhandleren her, men de skulle ha 10 000 - og i følge YouTube og diverse guider ser det ut som en overkommelig jobb ute på gårdsplassen.

 

Tenkte også å bestille med pakninger til innsuget og få fjernet swirl-flaps - og selvfølgelig et vanlig servicekit med filtere, olje osv når man først er i gang.

 

Regner med jeg får til et bilde eller to i morgen - og så tar vi det der i fra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige ord.

 

Jeg er selv veldig fan av denne fargen på FL2.

 

I dag har jeg fått plasti-dippet c-stolpen. Første gang jeg har gjort noe slikt, men ettersom det bare er å dra av gummilakken hvis det skulle bli for ille, tok jeg en sjans.

Brukte først litt silikonfjerner for å få underlaget rent og fettfritt. Deretter maskerte jeg med avispapir og maskeringsteip.

 

Jeg delte opp jobben og lakkerte c-stolpene for seg, og deretter rammen på døra i runde to. Mulig jeg kunne tatt dette i ett, men jeg ønsket ikke å få så mye guffe i mellomrommet inn på dørpakningen. I ettertid ser jeg at det mest sannsynlig hadde gått bra, og at jeg bare kunne dratt det av pakningen også.

 

Ferdig maskert venstre side:

maskert1.png

 

Og høyre side:

maskert2.png

 

Etter å ha saumfart YouTube og guider på hvordan man skulle bruke denne plasti-dippen, satt jeg i gang. Første strøk skulle være svært tynt og selv om det ser rart ut er det slik det ble sagt at det skulle gjøres.

lag1.png

 

Jeg tok 8 lag på hver side, og det så bra ut. Gledet meg til å fjerne maskeringen, og hadde lest at dette skulle gjøres så fort som mulig etter siste lag, slik at dippen skulle slippe akkurat i overgangen. Det gikk slik:

 

avrevet2.png

 

Ble litt oppgitt, men i værste fall måtte det rives av, så det var ikke så ille. Fornøyd med utseendet på dippen. Litt struktur, men med sprayboks tror jeg ikke det er til å unngå. Det er jo også "gummispray", så vet ikke om man kan få det helt jevnt.

På avstand ser det greit ut, men man ser fortsatt ujevnhetene:

avrevet1.png

 

Gikk inn og leste meg litt mer frem og tilbake, og de aller fleste skriver at så lenge dippen er våt, skal det gå bra. 

Den skal på en annen side tørke i ca 20 min mellom hvert lag, så jegville prøve plan 2 - kappe forsiktig med en tapetkniv ved teipen. Akkurat nok til å ikke kappe i lakken under.

 

Lagde et slik kapp, og fikk dratt av til en jevn kant. Nå var jo kanten for langt opp til å flukte med "linjene", så i runde to - hvor jeg skulle dippe dørsidene, tok jeg også med de feltene som ble revet av feil:

 

maskert3slutt.png

 

Etter åtte lag her også, tok jeg kjapt over med tapetkniven før jeg rev av mens det fortsatt var vått, og denne gangen gikk det mye bedre!

Det ble en liten kant der den forrige "kanten" ble, men ikke noe som irriterer meg nevneverdig :)

 

Ferdig resultat:

venstre.pnghoyre.png

 

Ser at jeg kunne tatt maskeringen bittelitt lenger ned, men er fornøyd til å være første gangen :)

 

Satt også på felgene - det er litt klarlakkslipp på de, men syns det ble helt OK. Er vel litt å banne i kjærka å sette på lavprofil på disse bilene, men det er i 90% av tiden en asfaltkriger.

Felgene er kanskje litt "rotete", men fikk de billigere enn hva det hadde kostet for ett sett nye dekk som jeg uansett måtte ha.

 

Det var for øvrig litt varmere i dag også, og fant ut at mistanken min om airondition stemte. Den blåser ikke kaldt.

Er det mulig å lese ut feilkoder på hvac på sånt, eller er dette noe som kun kan sjekkes med utstyr for å teste ac-system?

Hva slags diagnoseapparat er ok å kjøpe til disse, jeg leser om både IID-tool, HawkEye og SSD.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, vifta blåser som den skal, og varmedelen fungerer fint. Det kan godt være at det er lite gass, aner ikke når det ble fylt på sist.

Clutchen kobler inn kompressoren i alle fall, men det kan kanskje være ganske lite gass før det er så lite at kompressoren ikke vil starte en gang?

 

Får bestille en time for gassing :)  Syns vel kanskje selger burde opplyst om dette, har liten tro på at det ikke ble lagt merke til denne sommeren.

Under prøvekjøring var det såpass kaldt i lufta at det ikke var lett å kjenne om det var god kjøleeffekt.

 

I dag har bilen fått oppgradert navi-plata fra orginal 2007 mod til 2014/2015 som var det nyeste jeg fant. Fungerte fint :) 

Endret av Nicolaien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! Takgrind på denne nå så blir det ikke kulere! Har vært litt lunken på denne fargen, men vi har tatt feil!

Ser virkelig riktig ut dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en fin bil, og velkommen til forumet. Ble lekkert med den plastidip'en.

 

Regner med du kommer til å få mye glede av den bilen bare du får byttet den registerreima. :)

 

Du får forøvrig ikke mye kjøling om "Econ" er på. Det skal være mørkt der nede, og sett ventilasjonsanlegget på "Auto". Nå var det såpass varmt i Horten i dag at det burde være mulig å få testet kjølingen... ;)

 

Anbefaler å bytte ut håndtaket til bakluka med faceliftutgaven når... ¤kremt¤ ...om du får problemer med den. Bedre konstruksjon, enda litt freshere utseende, og du slipper at det gnager i stykker lakken på bakluka.

 

Er det meg det er noe galt med, eller er det en litt annen farge på bakluka og støtfanger bak? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Haakon Aune skrev:

Gratulerer med ny bil! Takgrind på denne nå så blir det ikke kulere! Har vært litt lunken på denne fargen, men vi har tatt feil!

Ser virkelig riktig ut dette! 

 

Takk for det, jeg syns det er litt gøy at den skiller seg ut i mengden :)

 

13 timer siden, arez skrev:

Gratulerer med fin bil. Er det G. Freeman som i Gordon Freeman? :D

 

Takk! Hehe, ja, jeg ser alle andre her inne gir bilene navn, og fargen minnet meg om dette spillet  for lenge siden :)

 

1 time siden, trondshj skrev:

Gratulerer med en fin bil, og velkommen til forumet. Ble lekkert med den plastidip'en.

 

Regner med du kommer til å få mye glede av den bilen bare du får byttet den registerreima. :)

 

Du får forøvrig ikke mye kjøling om "Econ" er på. Det skal være mørkt der nede, og sett ventilasjonsanlegget på "Auto". Nå var det såpass varmt i Horten i dag at det burde være mulig å få testet kjølingen... ;)

 

Anbefaler å bytte ut håndtaket til bakluka med faceliftutgaven når... ¤kremt¤ ...om du får problemer med den. Bedre konstruksjon, enda litt freshere utseende, og du slipper at det gnager i stykker lakken på bakluka.

 

Er det meg det er noe galt med, eller er det en litt annen farge på bakluka og støtfanger bak? :huh:

 

Takk, takk.

Registerreim er allerede bestilt fra Island4x4, blir tatt en ledig helg før det er for kaldt ute håper jeg!

Jeg formulerte meg nok litt dumt - jeg mente at suselyden forsvinner når jeg setter den i "econ" slik at kompressoren stopper. Kald luft kommer det ikke uansett.

Antar at det er gassen - litt nettråling bekrefter at suselyd fra fordamper (er det ikke det den delen som avgir kulden heter?) når pumpa går med ganske stor sikkerhet er lite gass. Bestiller time for sjekk av dette i morgen :)

 

Hehe, ja, får ikke åpnet luka med håndtaket, men jeg har bare bestilt selve bryteren og tenkte å bytte denne i første omgang, sammen med ny pakning til øvre bremselys. Dette er allerede på vei i posten. 

Ønsker meg facelifthåndtak og den lille takspoileren, men det får bli ved en senere anledning.

 

Ja, det er litt fargeforskjell på bakluke/fanger og resten av bilen. Jeg syns det kommer bedre frem på bilder enn i virkeligheten, men det er jo tross alt en bruktbil :)

Forrige eier hadde ikke lakket den opp, men jeg vil tro det er gjort noe der en gang i tiden. Kan ikke finne noe tegn til at den har vært større skadet noe sted, så det er sikkert gjort av kosmetiske grunner eller noe sånt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfylling av gass gjorde susen - det var kun 50 gram gass igjen i anlegget.

Siden det ikke var helt tom, antar jeg at det heller ikke er en stor lekkasje, og at det bare har lekki ut i årenes løp.

 

Fylte på med "tettemiddel" som skulle svelle pakningene litt også :)

 

Blåser kaldt og fint, og susinga i midtkonsollen forsvant også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er ofte det beste. Godt at det bare var litt etterfylling som skulle til for å få kjøling igjen. Selv om vi nå går inn i den kalde årstiden, så er det veldig greit å ha riktig mengde gass i anlegget, slik at man reduserer sjansen for at pakninger og slikt tørker ut.

 

Ellers anbefaler jeg å bytte _alt_ av smøremidler og væsker på bilen. Bakdiffen er jo litt svak på disse bilene, så den bør så absolutt få frisk olje. I tillegg har vi med flere oppdaget at det ofte er svært lite olje på Haldex'en. Og når man først ligger der og ruller så er det jo ikke så langt frem til fordelingskassa. Og når man har fått tatt fordelingskassa, så er gearkasse/frontdiff rene leken å avslutte med. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.9.2018 den 7.15, trondshj skrev:

Det enkleste er ofte det beste. Godt at det bare var litt etterfylling som skulle til for å få kjøling igjen. Selv om vi nå går inn i den kalde årstiden, så er det veldig greit å ha riktig mengde gass i anlegget, slik at man reduserer sjansen for at pakninger og slikt tørker ut.

 

Ellers anbefaler jeg å bytte _alt_ av smøremidler og væsker på bilen. Bakdiffen er jo litt svak på disse bilene, så den bør så absolutt få frisk olje. I tillegg har vi med flere oppdaget at det ofte er svært lite olje på Haldex'en. Og når man først ligger der og ruller så er det jo ikke så langt frem til fordelingskassa. Og når man har fått tatt fordelingskassa, så er gearkasse/frontdiff rene leken å avslutte med. ;)

 

 

 

Ja, har hørt litt om disse bakdiffene, så oljene skal byttes. Jeg tenkter å ta det til våren, er litt lite glad i å ligge ute på gårdsplassen etter man har bikket oktober og kalde temperaturer ute :)

 

I går og i dag har jeg byttet registerreim med vannpumpe på bilen, fjernet swirl-flaps, satt på blindlokk på EGR og byttet olje+oljefilter, dieselfilter og luftfilter.

Tok oljefilteret mens innsuget var av, og det er jeg glad for - det var trangt selv da. Har bestilt meg leddet 27mm ringskralle til neste gang.

Jeg lot den stå ganske lenge å renne av seg før jeg tok filteret, men allikevel dumpet det en god del olje ut derfra når koppen kom ut. Ser for meg at det blir mindre behagelig neste gang når jeg skal ta dette underfra. Er det en ekstra drenering jeg har oversett, eller gjelder det bare å dekke opp så godt man kan og prøve å fange opp oljen?

 

Swirl-flapsene var ikke sprø, og hadde nok kunnet blitt i, men når jeg først hadde åpnet for å gjøre jobben, tok jeg de vekk. Krevde litt dremel for å file de løs fra aktuator-staget. Hadde ikke sjangs til å bare dra det ut.

Registerreimen var grei skuring, kjøpte timing- og låsekit fra ebay som fungerte utmerket.

 

Alt i alt tok det ganske lang tid, men mesteparten av tiden er fjerning og montering av ting som må flyttes på :)

Det som gjenstår før vinteren nå er egentlig bare knappen til bakluke og pakningen til bremselyset - får se om jeg tar det i løpet av uken!

 

Endret av Nicolaien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man må vente lenge om oljefilteret skal bli høvelig tomt. Jeg pleier å begynne servicer med å tappe av olje. Deretter er det luftfilter, kupèfilter, måle kjølevæske pluss alt det andre som står i klokeboken. Det siste som skjer er å bytte oljefilter - og det blir alltid griseri. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet bryter i bakluke, fungerer som bare det.

Pakningen på lyset var allerede byttet, så jeg lot den bli igjen, smurte inn pakningen med vaselin og la litt teip så lykta presser litt bedre.

Regner med lekkasjen er fikset tidligere, men ikke selve bryteren :)

 

Det stod dermed ikke så bra til med håndtaket, to av festene knakk av. Har montert den igjen, men er naturlig nok litt dårligere grep.

Tenker derfor at jeg bestiller meg oppgradert håndtak som du nevnte lenger opp her @trondshj

Husker du hvor du bestilte fra, og om det fulgte med boremal? Ser de har på powerfuluk.com.

 

Den hadde også gnisset av litt lakk - så tenker jeg toucher opp det med litt stift når jeg evt. får montert ny, og at ny versjon ikke gnager på samme måte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømmet at dette ikke var noe jeg hadde kleptomanpølsene på i det hele tatt, men ble håndtert av vår ambulerende mekaniker.

 

Jeg forsøkte å fjerne det gamle håndtaket selv for å se på tilstanden til selve bryteren, og fant at et par av festene ikke lot seg løsne. I alle fall ikke uten å havne i en situasjon hvor det ikke vaar noe håp om å få det sammen igjen. Dermed ble oppgaven outsourcet.

 

Dog skal det sies at med oppgradert håndtak, hvitt høytsittende bremselys og lyse sideblinkers (alt av lys ble byttet av fruen), så synes nå i alle fall jeg at bilen fikk ett yngre og mer fresh utseende. :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt bilen hos Kepler Bilpleie på Sem for å få lagt på lanolinolje. Trodde det var Fluid Film de la på, men da jeg hentet den så jeg at det var Corrolan. Etter hva jeg har lest skal det være ganske likt produkt. 

De la først et lag med tyntflytende som trekker bra inn, for så å legge på et tykkere lag som har bedre holdbarhet. Benyttet meg av et tilbud de hadde, og fikk dette for 2490,- - syns det var en OK pris.

Lukter frisk blanding av sau og petroleum.

 

De demonterte ikke plastinnerskjermer, men sprøyta godt bakom de med sonde. Jeg ba de være forsiktige i høyre innerskjerm foran pga webasto, så regner med den skal være OK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...