Gå til innhold

Batteri Discovery 3


alexf

Anbefalte innlegg

Har hatt startproblemer et par ganger nå. Sist etter at bilen hadde kjørt 2-3 mil totalt til og fra jobb. 

 

Bilen er lite brukt i disse avgiftsdagene til fordel for elbil og batteriet lider nok av mye småkjøring.

 

Synes uansett at det er rart at batteriet er tomt for strøm dagen etter den har vært i bruk. 

 

Er det en anbefalt måte å finne ut om den har en jordfeil eller krypstrøm som tapper batteriet? 

 

Har nå tatt ut batteriet for lade fullt opp i boden før det monteres på nytt.

 

Er det en anbefalt måte å finne ut om batteriet bør byttes ut?

 

Batteriet er av type Sønnak 100Ah og ble satt inn for 4,5 år siden sammen med ny dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømtrekk måles enklest med tangamperemeter.

Du kan også koble fra en av polene og koble et amperemeter mellom batteri og kabel.

 

De fleste bilverksteder har batteritestere, sikkert en del elektrikerbedrifter også. Da får du testet om batteriet er noe tess

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Napp ut sikring etter sikring. Og mål etter hver sikring du napper ut.

Da får du en indikasjon på hva det kan være. 

Tips kan vel være ting som blir påvirket av vann som f.eks hengerkontakten.

 

Vask også batteriet og polene for å være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, alexf skrev:

Har ikke kortsluttet panserlåsen. Skal ta en ny sjekk i helgen med låst bil og lask i panserlås for å være sikker på at den har gitt seg. Mistenker hengerkontakt da jeg vet den er dårlig.. 

Du vet kanskje om de, men du har sikkert noen sikringer til hengerkontakten i venstre luke bak. Der hengerfestet er lagret.

Kanskje du skal begynne der, siden du uansett mistenker hengerkontakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ute alle sikringene men klarer ikke peke på en bestemt som genererer strømtrekket. 

 

En teori er at jeg ikke ventet lenge nok for at bilen skulle sovne, en annen er at når man driver å napper ut sikringer og setter tilbake vil bilen holde seg våken. 

 

Det er mulig at det er en kontrollmodul som er dårlig og nekter å slå seg av.

 

Tror uansett at batteriet må byttes da det ikke holder lading mere enn noen timer.

 

Funn så langt.

 

Bil låst med lask i panserbryter. Ventet ca 20 min. 1,3A

 

Nappet FL18. Strømtrekk 0,5A

 

Som ventet var det litt strømtrekk av F26 (luftfjæring kontroll modul) og F28 (webasto).

 

Satt inn igjen FL18 og fant at F51 (AC) trekker 100mA og 54 memorymodulen i setet trakk 200mA kontinuerlig.

 

Det ser altså ut som bilen ikke hadde lagt seg nedpå tilstrekkelig, må flashe eller bytte en ECU eller fler og har defekt batteri. Synes det var rart med memory Control modulen... 

 

Fant ingen feil på viskere, vindusheiser, låser, hengerkontakt, lys eller speil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...