alexf Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Har hatt startproblemer et par ganger nå. Sist etter at bilen hadde kjørt 2-3 mil totalt til og fra jobb. Bilen er lite brukt i disse avgiftsdagene til fordel for elbil og batteriet lider nok av mye småkjøring. Synes uansett at det er rart at batteriet er tomt for strøm dagen etter den har vært i bruk. Er det en anbefalt måte å finne ut om den har en jordfeil eller krypstrøm som tapper batteriet? Har nå tatt ut batteriet for lade fullt opp i boden før det monteres på nytt. Er det en anbefalt måte å finne ut om batteriet bør byttes ut? Batteriet er av type Sønnak 100Ah og ble satt inn for 4,5 år siden sammen med ny dynamo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Strømtrekk måles enklest med tangamperemeter. Du kan også koble fra en av polene og koble et amperemeter mellom batteri og kabel. De fleste bilverksteder har batteritestere, sikkert en del elektrikerbedrifter også. Da får du testet om batteriet er noe tess Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 (endret) Takk for svar. Hva bør strømtrekket være på en frisk D3? Noen som har erfaring med AGM batteri på D3? Endret 12. september 2018 av alexf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 4,5 år er vel grei levetid for batteriet. Kanskje kjøpe nytt. Biltema gir jo 4 års garanti til eksempel til en overkommelig pris. Helt OK. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 14. september 2018 Forfatter Del Skrevet 14. september 2018 Har funnet at den trekker 1,2A i dvale, altså er det jordfeil et sted. Noen tips til mulige syndere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torke Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 Napp ut sikring etter sikring. Og mål etter hver sikring du napper ut. Da får du en indikasjon på hva det kan være. Tips kan vel være ting som blir påvirket av vann som f.eks hengerkontakten. Vask også batteriet og polene for å være sikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 14. september 2018 Forfatter Del Skrevet 14. september 2018 Har ikke kortsluttet panserlåsen. Skal ta en ny sjekk i helgen med låst bil og lask i panserlås for å være sikker på at den har gitt seg. Mistenker hengerkontakt da jeg vet den er dårlig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discoverer™ Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 18 timer siden, alexf skrev: Har ikke kortsluttet panserlåsen. Skal ta en ny sjekk i helgen med låst bil og lask i panserlås for å være sikker på at den har gitt seg. Mistenker hengerkontakt da jeg vet den er dårlig.. Du vet kanskje om de, men du har sikkert noen sikringer til hengerkontakten i venstre luke bak. Der hengerfestet er lagret. Kanskje du skal begynne der, siden du uansett mistenker hengerkontakten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tnj Skrevet 15. september 2018 Del Skrevet 15. september 2018 Noen tidligere Solihullprodukter hadde samme problem grunnet bremselysbryter, den er kanskje relativt lett tilgjengelig på D3 og? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 16. september 2018 Forfatter Del Skrevet 16. september 2018 Har hatt ute alle sikringene men klarer ikke peke på en bestemt som genererer strømtrekket. En teori er at jeg ikke ventet lenge nok for at bilen skulle sovne, en annen er at når man driver å napper ut sikringer og setter tilbake vil bilen holde seg våken. Det er mulig at det er en kontrollmodul som er dårlig og nekter å slå seg av. Tror uansett at batteriet må byttes da det ikke holder lading mere enn noen timer. Funn så langt. Bil låst med lask i panserbryter. Ventet ca 20 min. 1,3A Nappet FL18. Strømtrekk 0,5A Som ventet var det litt strømtrekk av F26 (luftfjæring kontroll modul) og F28 (webasto). Satt inn igjen FL18 og fant at F51 (AC) trekker 100mA og 54 memorymodulen i setet trakk 200mA kontinuerlig. Det ser altså ut som bilen ikke hadde lagt seg nedpå tilstrekkelig, må flashe eller bytte en ECU eller fler og har defekt batteri. Synes det var rart med memory Control modulen... Fant ingen feil på viskere, vindusheiser, låser, hengerkontakt, lys eller speil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Jeg tror du overtenker dette. Batteriet er ferdig, kjøp nytt. Alt OK. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alexf Skrevet 15. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2018 Ser ut til at nytt batteri gjorde susen ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anhei Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Hvilket batteri satte du i? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.