Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
alexf

Batteri Discovery 3

Recommended Posts

Har hatt startproblemer et par ganger nå. Sist etter at bilen hadde kjørt 2-3 mil totalt til og fra jobb. 

 

Bilen er lite brukt i disse avgiftsdagene til fordel for elbil og batteriet lider nok av mye småkjøring.

 

Synes uansett at det er rart at batteriet er tomt for strøm dagen etter den har vært i bruk. 

 

Er det en anbefalt måte å finne ut om den har en jordfeil eller krypstrøm som tapper batteriet? 

 

Har nå tatt ut batteriet for lade fullt opp i boden før det monteres på nytt.

 

Er det en anbefalt måte å finne ut om batteriet bør byttes ut?

 

Batteriet er av type Sønnak 100Ah og ble satt inn for 4,5 år siden sammen med ny dynamo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strømtrekk måles enklest med tangamperemeter.

Du kan også koble fra en av polene og koble et amperemeter mellom batteri og kabel.

 

De fleste bilverksteder har batteritestere, sikkert en del elektrikerbedrifter også. Da får du testet om batteriet er noe tess

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Hva bør strømtrekket være på en frisk D3?

 

Noen som har erfaring med AGM batteri på D3?

Endret av alexf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4,5 år er vel grei levetid for batteriet. Kanskje kjøpe nytt. Biltema gir jo 4 års garanti til eksempel til en overkommelig pris. Helt OK.

 

Mvh Brage

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Napp ut sikring etter sikring. Og mål etter hver sikring du napper ut.

Da får du en indikasjon på hva det kan være. 

Tips kan vel være ting som blir påvirket av vann som f.eks hengerkontakten.

 

Vask også batteriet og polene for å være sikker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke kortsluttet panserlåsen. Skal ta en ny sjekk i helgen med låst bil og lask i panserlås for å være sikker på at den har gitt seg. Mistenker hengerkontakt da jeg vet den er dårlig.. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, alexf skrev:

Har ikke kortsluttet panserlåsen. Skal ta en ny sjekk i helgen med låst bil og lask i panserlås for å være sikker på at den har gitt seg. Mistenker hengerkontakt da jeg vet den er dårlig.. 

Du vet kanskje om de, men du har sikkert noen sikringer til hengerkontakten i venstre luke bak. Der hengerfestet er lagret.

Kanskje du skal begynne der, siden du uansett mistenker hengerkontakten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tidligere Solihullprodukter hadde samme problem grunnet bremselysbryter, den er kanskje relativt lett tilgjengelig på D3 og?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt ute alle sikringene men klarer ikke peke på en bestemt som genererer strømtrekket. 

 

En teori er at jeg ikke ventet lenge nok for at bilen skulle sovne, en annen er at når man driver å napper ut sikringer og setter tilbake vil bilen holde seg våken. 

 

Det er mulig at det er en kontrollmodul som er dårlig og nekter å slå seg av.

 

Tror uansett at batteriet må byttes da det ikke holder lading mere enn noen timer.

 

Funn så langt.

 

Bil låst med lask i panserbryter. Ventet ca 20 min. 1,3A

 

Nappet FL18. Strømtrekk 0,5A

 

Som ventet var det litt strømtrekk av F26 (luftfjæring kontroll modul) og F28 (webasto).

 

Satt inn igjen FL18 og fant at F51 (AC) trekker 100mA og 54 memorymodulen i setet trakk 200mA kontinuerlig.

 

Det ser altså ut som bilen ikke hadde lagt seg nedpå tilstrekkelig, må flashe eller bytte en ECU eller fler og har defekt batteri. Synes det var rart med memory Control modulen... 

 

Fant ingen feil på viskere, vindusheiser, låser, hengerkontakt, lys eller speil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×