Gå til innhold

Defender TD5 holder turtall ved girskifte (med fasit)


Siggen

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Var ute å kjørte i går da bilen begynte å oppføre seg unormalt når jeg skiftet gir.

Tidligere har det vært slik at når jeg skifter gir, altså foten vekk fra gasspedalen og inn med klutsjen så senker turtallet seg med en gang.

Men i går holdt turtallet seg noen sekunder før det gikk ned. Dette gjaldt alle gir, og uansett situasjon. Slik har det aldri vært før.

 

Feilen var Clutch Switch.

Denne var full av vann... Men jeg fikk nå tørket og renset den godt, plugget den inn igjen og nå er alt i skjønneste orden.

 

Så hvis noen har problemer med en TD5 discovery eller defender der man føler at motoren ruser litt eller at turtallet henger i mellom girskift kan dette være synderen.

Håper dette kan være til hjelp for noen i fremtiden.

 

https://www.johncraddockltd.co.uk/land-rover-discovery/discovery-2/parts/clutch/msk500020-clutch-switch-electronic-diesel-control-defender-and-disco-2.html

 

Litt info om Clutch Switch:

 

The clutch pedal switch is located on the clutch master cylinder and is activated when the clutch pedal is operated.
The ECM uses the signal from the clutch pedal switch to provide surge damping during gear change. Surge
damping stops engine speed rising dramatically (engine flaring) during gear change. Surge damping assists
driveability as follows:

Smoother gear change.

Greater exhaust gas emission control.

Improved fuel consumption.

Input / Output
When the clutch pedal is in the rest position, the clutch switch is closed. This allows a feed to flow from the switch
(C0667-1) to the ECM (C0658-35) on a black/white wire. When the clutch pedal is pressed the switch contacts
open, cutting the feed to the ECM.

The clutch pedal switch can fail in any one of the following ways:

Switch open circuit.

Short circuit to vehicle supply.

Short circuit to vehicle earth.

In the event of a clutch pedal switch failure surge damping will be inactive.

 

 

Clutch Switch 2.jpg

Clutch Switch 1.jpg

Endret av Siggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, gautes skrev:

Ser ut som om du mangler en tettering i kontakten.

Nok elektrisk silikon eller Fluid Film i kontakten holder vannet ute.

 

Bildene er hentet fra nettet, siden jeg ordnet med dette i går kveld så fikk ikke tatt noen bilder.

Men takk for tips, skal se hvordan min ser ut.
Fluid Film ble brukt flittig etter rengjøring :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...