Gå til innhold

Disco 2


Disco2000

Anbefalte innlegg

Hei!

Er ny eier av en disco 2 1999 mod.

Har en snodig feil med luftfjæring.

Bilen slipper seg av og til ned på venstre side. Andre ganger holder den seg helt fin, så regner med at luftdemperen er tett.

Av og til kommer den opp igjen når jeg starter motor, av og til ikke.

Har en følelse av at det er mest slik når det er fuktig vær.

Noen som har et tips?

Husk ny disco eier så hold ting enkelt, har ikke peiling på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis defekt luftbelg. Den ligger dobbel et stykke, og lekker ofte der. Noen ganger vil belgen klemme over lekkasjen og holde tett, andre ganger vil såret stå åpent og den lekker.

 

Det kan være andre årsaker, men jeg setter en knapp på belgen. Og jeg ville byttet begge.

 

Litt såpevann på en sprayflaske og spray på belgen. Se etter såpebobler. Sikre bilen så den ikke ender over deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal forsøke meg med såpevann.

Men det som er litt rart er at den holder helt fint noen ganger?

Nå står den høy og fin i oppkjørselen.

Til morran i dag likeså, men en kjøretur så var den nede.

Så ville den ikke løfte, før den plutselig fant ut at det kunne være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan og være greit å sjekke kontaktene på toppen av nivåsensor som har stått i hjulbuen i "noen" år og blitt utsatt for en del.  Disse kan være godt korrodert.  Gjør godt rent først så du ser hva du driver med, ellers kan plasten være veldig sprø og sprekke hvis du tar litt i.  Defekt sensor kan og være årsak.  Ca 1500,- mener jeg huske for nye sensorer og kontakter med ledningsstubb fra famousfour.co.uk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Skal se om jeg finner kontaktene.

Tror ikke det kan være kompressor, for den holder fint på lang kjøretur, å termosikring kan vel ikke være varm når jeg starter etter noen timer å den ikke vil løfte før den finner det for godt selv?

Hører ikke noe luft utsiving når den løfter heller, når den har løftet opp hører jeg ikke noe kompressor heller.

Det er når den parkeres at den slipper ned, det også når den finner det for godt selv. Tydelig at jeg har fått meg en bil med skjel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktene er lette å se over toppen av bakhjul.  Har blitt kvitt feilen ved å ta av kontakt og rengjøre, men det er litt gambling.  Du risikerer som sagt å å stå igjen med en klype svarte kjekssmuler...  Belgene som Lafte nevner koster fra en britisk femtilapp hver og er lurt å skifte om du skal bestille det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte D2 for 3-4 år siden bestemte jeg meg for å lytte til voksne og erfarne folk...

Og et tips jeg fikk var dette: Bestiller du belger så bestill en ekstra og ha i bakhånd, og ta den gjerne med i bilen når du skal på litt lenger tur enn rundt i nærmiljøet.

Smeller en av de er det gjort på en liten halvtime å bytte i veikanten og turen er reddet.

Jepp, dette tipset har jeg fått benyttet meg av.

Jeg bestilte også 2 nivåsensorer og la på hylla, de ble ikke liggende der altfor lenge...:-)

 

Nanocom diagnose funker greit synes jeg.

 

Ellers så er jeg litt sugen på å teste Lynx...

 

http://www.lynx-diagnostics.com/

 

JE

 

Endret av JEJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Disco2000 skrev:

er det forresten noen som kan anbefale en OBD leser til denne bilen, og eventuelt hvor å få tak i?

 

Glem generell ODB; de takler ikke den britiske aksangen på ODB-protokollen.
Du bør gå for Hawkeye eller Nanocom. Første er enklest, rimeligst, kjipest og virker. Andre er mer avansert, har fler funksjoner, fargeskjerm og en tendens til å brått og uforklarlig slutte å fungere.

PC baserte systemer finnes også, men litt av poenget er vel å ha en box liggende klar til bruk i bilen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JokerS30 skrev:

 

Glem generell ODB; de takler ikke den britiske aksangen på ODB-protokollen.
Du bør gå for Hawkeye eller Nanocom. Første er enklest, rimeligst, kjipest og virker. Andre er mer avansert, har fler funksjoner, fargeskjerm og en tendens til å brått og uforklarlig slutte å fungere.

PC baserte systemer finnes også, men litt av poenget er vel å ha en box liggende klar til bruk i bilen ?

 

Har hatt Nanocom i flere år nå, den ligger alltid i bilen (men noen ganger ikke i den bilen jeg bruker). Har ikke opplevd at den har sluttet å virke enda.

Får gjort alt jeg har hatt behov for hittil, men det er kanskje noen behov jeg ikke visste jeg hadde? Sånne som dukker opp når man får flere muligheter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips når du skal sprute på såpevann for å sjekke belgen. Trykk inn den knappen som hever bakdelen på bilen. Da strekker og avdekker du mer av belgen. Tror du må ha fordelingskassa i lav for å få hevet bakdelen. 

 

Velkommen til verdens beste forum. Og et lite tips: veldig mange av oss land rovere, både her på berget og i utlandet, hilser med handa når vi møtes intrafikken.

 

mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...