Gå til innhold

Motorvalg 130 crew cab


Haakon Aune

Anbefalte innlegg

Trenger en ny motor til 130 defenderen vår. Td5 motoren er kastet(dumt ja) har kløtsj og girkasse som jeg tror er ok.

Hvilke valg har jeg og hva vil det koste?  Litt lysten på denne 2,8l, fra 300 designet. 

Tar fra hverandre hele bilen(se tråd 130 crew cab) og vil helst ikke ha en gammel motor i denne.

Blir liksom en helt ny bil etter alt arbeidet jeg legger ned. 

Ulempen er at jeg trenger absolutt alt, til og med nøkler. Var bare med en på kjøpet. Og denne kommer jeg til å miste kjapt.

kan dere hjelpe oss? Hvilke valg har vi og hva kan vi få gjennom med vegvesenet? 

Hvem forhandler hva og er disse å stole på? Vil helst ikke handle fra bakgårdsfirma i England.

på forhånd takk

 

Haakon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville valgt Td5 for å gjøre det enkelt. Eller enklere. Å begynne med en ombygging og tilhørende søknader osv ville ikke _jeg_ valgt å bruke tid på oppi alt det andre du har å holde på med. 

 

Har du noe budsjett på maskinisten?

 

For å følge ambisjonsnivået du har på resten av vogna burde du jo nesten hatt en ny (oppskremt?) motor :)

 

Du kan også få fatt i brukte Td5-er fra diverse steder eller kjøpe en D2 og plukke ut motor derfra. Om du kan, så er det mulig å overhale selv, eller få satt det bort.

 

Turner er et velrenommert firma jeg bare har hørt gode ting om:

 

https://www.turnerengineering.co.uk/

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt 2,8 fra Brasil mer?

 

Tror du ender opp med en ombygd 300tdi. Og de spiser clutch og girbokser til frokost pga dreiemomentet på lave turtall. 

 

En brukt td5 som har hatt jevnlig oljeintervall burde være lavrisiko, men du mangler hele ledningsnettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kes skrev:

Jeg er ingen ekspert, men jeg ville valgt Td5 for å gjøre det enkelt. Eller enklere. Å begynne med en ombygging og tilhørende søknader osv ville ikke _jeg_ valgt å bruke tid på oppi alt det andre du har å holde på med. 

 

Har du noe budsjett på maskinisten?

 

For å følge ambisjonsnivået du har på resten av vogna burde du jo nesten hatt en ny (oppskremt?) motor :)

 

Du kan også få fatt i brukte Td5-er fra diverse steder eller kjøpe en D2 og plukke ut motor derfra. Om du kan, så er det mulig å overhale selv, eller få satt det bort.

 

Turner er et velrenommert firma jeg bare har hørt gode ting om:

 

https://www.turnerengineering.co.uk/

 

 

 

 

Ja, jeg har mest lyst på en ny motor altså! Oppskremt er det samme som tunet opp? Får skrive til turner å høre litt..

Jeg kan ikke motor. Kan jo litt da, men det er jo måte på hvor mange fag man skal kunne til slutt.. Det syvende faget fører til armod sier man vel... har ikke tenkt å stå å skru på en gammal maskin der jeg ikke vet hva jeg gjør langt inni hakkadal... sier jeg nå, men om dette blir for dyrt må vi vel det.. vegrer meg bare så inn i h... for en gammal haug der det ene etter det andre går til h..  budsjett vet jeg ikke helt, men regner det går sikkert 50 og mer for noe nytt.. helt i det blå her jeg.. 

Ser jo at det enkleste er td5... gjør jo det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Får man kjøpt 2,8 fra Brasil mer?

 

Tror du ender opp med en ombygd 300tdi. Og de spiser clutch og girbokser til frokost pga dreiemomentet på lave turtall. 

 

En brukt td5 som har hatt jevnlig oljeintervall burde være lavrisiko, men du mangler hele ledningsnettet?

MD engeneering tror jeg det heter. England. Borret 300 maskin og andre duppeditter. Variabel turbo og noe greier. Ingen elektronikk, noe jeg synes høres helt fantastisk ut! Liker mekaniske ting som jeg kan skjønne noe av.. så hadde vi kanskje sluppet raserianfallene... jeg har ikke ecu nei. Det har vært under i sjøvann og ser heller dårligt ut! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Ikke sikker på om tilsynet vil godkjenne eldre motor enn orginalen grunnet utslipp osv.

 

4 minutter siden, lafterolf skrev:

Siden du mangler ledningsnett er du avhengig av en donorbil.

Da kan 300tdi være enklest. Men om den klarer eurokrav er en annen historie, tror Gaute har et poeng der.

Ja, det er  ikke lov. Sjekket dette for litt siden.. men om de kan produsere noen dokumenter på denne 2,8 med hensyn på utslipp vet jeg ikke.. det må man vel ha?

 

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Du får kjøpt ombyggingssettet selv også, men det koster fryktelig mye.

Hva snakker vi om da? Jeg har kastet motoren jeg hadde uheldigvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen her blir vel fort å skaffe ledningsnettet (jeg har skjønt det slik at ALT er kasta, noe som ikke er så overraskende etter en tur i saltvann. Men det er mange småbiter som må på plass i et sånt tilfelle. Man vil få veldig mange deler ved å handle en mekanisk og elektrisk hel D2, men det er endel detaljforskjeller mellom bilene også, spesielt elektrisk.

 

PÅ en annen side, det må da være mulig å skaffe til veie ledningsnett og ECU fra en hugger i England - om det ikke finnes noe lokalt..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon trenger ikke bare litt ledninger.

Han trenger absolutt alle kabler nye eller brukte.

Høyvannsstanden i Oslo for noen årtier siden druknet mye biler ved Oslo S.

Tørk,vask og start,sa takstmannen. Ble mye senskader elektrisk av sånt.

Og et par andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Utfordringen her blir vel fort å skaffe ledningsnettet (jeg har skjønt det slik at ALT er kasta, noe som ikke er så overraskende etter en tur i saltvann. Men det er mange småbiter som må på plass i et sånt tilfelle. Man vil få veldig mange deler ved å handle en mekanisk og elektrisk hel D2, men det er endel detaljforskjeller mellom bilene også, spesielt elektrisk.

 

PÅ en annen side, det må da være mulig å skaffe til veie ledningsnett og ECU fra en hugger i England - om det ikke finnes noe lokalt..

 

-Camarogeddon

Ja, må lete litt. Fikk svar fra md. Skal prøve å sette det inn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, lafterolf skrev:

En kar i Bodø kan ha alt du trenger om du går for td5.

KAA her inne. Har en prosjekttråd på en pickup.

Oi. Skal kikke på det nu....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Haakon,

Sorry for this delayed reply.

I presume your car is a Td5 Manual.

If your car has been in salt water I suggest we supply you a 2.8300 engine complete with an R380 300 Tdi style gearbox and kit of parts to convert your car to a 300 Tdi type car.

To supply,

2.8 Tdi engines
These engines have 300Tdi cylinder blocks rebored to 2.8 with VNT turbo fitted. The engines produce the same power and torque as the standard MWM International HS 2.8 TGV engines, all  engines include the following NEW parts, cylinder head, injector pump (remanufactured), injectors, crankshaft, connecting rods, pistons, timing case, timing cover, gears, timing kit and all gaskets. The engines are complete with NEW alternator, power steering pump, water pump, vacuum pump, (the engines are hot tested). £6695 + VAT
Kit of parts to fit 2.8300 to Td5 £2300, rebuilt R380 gearbox £995
If you need any more information please let me know.

Best regards,

David Jackson.
Managing Director.

Blir veldig dyrt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du ikke har så veldig mange valg ang motor i bilen din, eller det er litt feil, men vil du ikke ha trøbbel i en evt kontroll eller pkk når din fine bil er ferdig, så har du nok ikke så mange valg.

300tdi eller Brasil 2.8 ( powerstrok ) er som du vet en motor uten elektronikk...og den vil du få trøbbel med å kunne dokumentere avgassene på, hvis du bryr deg om det. SVV, vil bry seg ved en evt kontroll.

 

Td5 er typegodkjent for din bil, og ditt rammenr.

 

Så finnes det "kasse motor/ crate engine" fra USA, Cummins har utviklet en 4 sylindret commen rail diesel, som de selger som kit for div biler, bl.a. Land Rover

 

Det blir fort 100.000 kr for eske ny motor, uansett hva du velger, så med et budsjett på rundt 50K, så ville jeg kjøpt meg en opprusta td5 D2 med automat. Flyttet alt over, til og med automaten, kjøpt en HD converter fra Ashcroft Transmission, fått motoren opptimalisert, gjerne med en vgt turbo, så får du en fantastisk Def, tror jeg.

 

https://www.cummins.com/engines/repower/enthusiast-zone

Endret av Roar Moslet
Limt inn lenke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei har også hørt om Iveco 2,8 blir brukt men der er det el gasspedal har slik motor i min 02 camping bil drar 2500 tonn meget bra er solid motor men den er en av de særeste tdi å bytte reg reim på mange sier nei til denne jobben så jeg bruker merkeverksted da har du 4 år eller 70 tusen garanti 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Roar Moslet skrev:

Jeg tror du ikke har så veldig mange valg ang motor i bilen din, eller det er litt feil, men vil du ikke ha trøbbel i en evt kontroll eller pkk når din fine bil er ferdig, så har du nok ikke så mange valg.

300tdi eller Brasil 2.8 ( powerstrok ) er som du vet en motor uten elektronikk...og den vil du få trøbbel med å kunne dokumentere avgassene på, hvis du bryr deg om det. SVV, vil bry seg ved en evt kontroll.

 

Td5 er typegodkjent for din bil, og ditt rammenr.

 

Så finnes det "kasse motor/ crate engine" fra USA, Cummins har utviklet en 4 sylindret commen rail diesel, som de selger som kit for div biler, bl.a. Land Rover

 

Det blir fort 100.000 kr for eske ny motor, uansett hva du velger, så med et budsjett på rundt 50K, så ville jeg kjøpt meg en opprusta td5 D2 med automat. Flyttet alt over, til og med automaten, kjøpt en HD converter fra Ashcroft Transmission, fått motoren opptimalisert, gjerne med en vgt turbo, så får du en fantastisk Def, tror jeg.

 

https://www.cummins.com/engines/repower/enthusiast-zone

Oi. Crate engine! Dette var spennende. Skulle bare hatt disse berømte pengene.. ja, jeg vil jo helst ha dette lovlig. Har tatt kontakt med svv, men de svarer ikke kjapt akkurat. Fått motoren optimalisert? Hvem gjør sånt? Jeg? Ha,ha,ha. Den så veldig kjekk ut den cummingsen altså. Ble nesten litt forelsket.. sendte mail for å høre...

Litt kjipt, men det ser litt ut som om jeg må kjøpe gammelt.. 

1 time siden, svalbard skrev:

hei har også hørt om Iveco 2,8 blir brukt men der er det el gasspedal har slik motor i min 02 camping bil drar 2500 tonn meget bra er solid motor men den er en av de særeste tdi å bytte reg reim på mange sier nei til denne jobben så jeg bruker merkeverksted da har du 4 år eller 70 tusen garanti 

Må nesten se litt på denne også da. Men som det er nevnt tidligere må man bytte til samme eller nyere motor...

Vil bare si tusen takk for all respons!

Håper en eller flere kan stikke innom en gang dere kanskje kjører forbi!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så lenge siden jeg bygde om en 300 til TD5. Liker minst mulig arbeide og at ting er bolt on.

Kjøpte en 2003 mod Disco 2 med automat, monterte over alt fra denne. Startsperre ble fjernet fra ECU, måtte lage en brakett for gasspedal men det slipper jo du.

Ledningsnette til gearkase ECU var enkelt å plassere.

 

TD5 motor med ca 170 Hp er ikke noe å skamme seg over selv med automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, clausen skrev:

Ikke så lenge siden jeg bygde om en 300 til TD5. Liker minst mulig arbeide og at ting er bolt on.

Kjøpte en 2003 mod Disco 2 med automat, monterte over alt fra denne. Startsperre ble fjernet fra ECU, måtte lage en brakett for gasspedal men det slipper jo du.

Ledningsnette til gearkase ECU var enkelt å plassere.

 

TD5 motor med ca 170 Hp er ikke noe å skamme seg over selv med automat.

Får nesten kikke meg litt om etter disco 2 da!

10 timer siden, Roar Moslet skrev:

Husk nå bare på at motorer fra andre fabrikanter krever enormt med omarbeiding, og kan gi problemer med dokumentasjon ved en evt kontroll.

 

Lykke til:)

Ja,jeg ser den siden også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håkon

 

Jeg har sett litt på dette og finner ut at den motortypen er tiltenkt det Amerikanske markedet, og ikke en motor vi hos Cummins Norge tar inn.

 

Sjekk ut faceboook gruppe, hvor det er folk som jobber i Cummins som kommer med info osv.

 

https://www.facebook.com/groups/CumminsLandRoverGroup

 

Mulig de kan bidra med noe info. for deg.

 

Lykketil J

 

 

Ole Christian Linnestad
Sales Manager Nordic region
Cummins Marine  

Cummins Distribution Europe
Cummins Norway AS
Osloveien 20, 1430 ÅS
Postboks 97, N-1431 ÅS 
Norway

Tel:                +47 404 55 835
Fax:               +47 649 74 501
Email: ole.c.linnestad@cummins.com
Web:   www.cummins.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker jo 10 ganger så mye som jeg regnet med.. . hva skjedde? Og dette er jo mye mer jobb enn det jeg trodde... sikkert 10 gangen her også... joda, har fått rettet bulken i taket. Borret ut naglene i drageren og løftet taket fra de to 6mm skruene med meg oppi, borret nye hull og i med 4 nye nagler. (Se takbilde bakerst venster side) rettere får vi det ikke. Ikke helt bra, men så skal de vel heller ikke være perfekte..

Så har vi rengjort skyvevinduet bak. Masse mose og grønske på dette så jeg måtte ha litt hjelp av gutta her. Klarte jo selvfølgelig å knekke en liten skrue på vinduslåsen.. borret denne opp.... satte i en liten grisepikk og knakk den.... borret ikke denne opp nei... får se om vi finner ny på nett... eller så har vi en venn i glassbransjen som kan lage helt vindu om vi ønsker det... dette vil bli vindu uten åpning og da heller ikke lukking? Blir dette vinduet i det hele tatt brukt lurer vi på? Det er jo kjekt å kunne bruke det om man vil, men vil man det da? Sånn til vanlig? Om man ikke bruker det vil man heller ikke trenge å åpne det. Om man vil åpne det uten at man trenger det kan man jo la det være lukket?

Legger ved bilde av Lillebror som har pyntet seg....

Ha en fortsatt fin kveld folkens!

FE81C35B-9281-463C-8455-3700A63CFD63.jpeg

93B3F6E1-7633-43D1-845A-4C4D04F181B3.jpeg

8FE122AC-9C09-4010-8ED7-12ECEEB0F1D6.jpeg

91EC19EF-CEF9-4B14-828D-D83CDB09D42B.jpeg

441D31A2-DBC7-4E0A-81AE-6984CEA92FCD.jpeg

F1DA58FD-0681-4FEA-86D4-1C89E8DE0410.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...