Gå til innhold

Vildmarkens automotive


arez

Anbefalte innlegg

 

1 minutt siden, yarnslayer skrev:

Alle biler som lever så lenge som en del LRprodukter gjør kommer i trilogier, med oppfølgere. ;)

 

Leste at snittkjørelengden i Norge, før en bil vrakes, er ca 160 - 170 000 ... I husholdningen vår er det kun biler "på overtid", så da får man tilgi dem at de utvikler personlighet.

 

Wouldn't have it any other way. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell Desperados:

Og da var det SRS lampe igjen. Denne gangen funket det ikke med spraying og fikling med kontakten under setet heller.

Left belt tensioner permanent.

Blir klipp av og lodd sammen når jeg etterhvert får tid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell Desperados:

Tok av setet og fant feilen. Kabelbrudd i  bilens kabelstamme. Klippet av og skjøtte i en bit så da ble det velstand igjen. Skiftet ACE filter i samme slengen.

Hadde Desperados på forstillingskontroll/justering, men det ble ingen suksess. Parallellstaget var totalt sammenrustet med endeleddene. Varmet med induksjon til alt var rødglødende uten 

at det slapp det minste. Ble oppdaget en sprekk i gummimansjetten på V. side også så da var det liten vits å fortsette prosjektet. Nye HD stag ble bestillt.

 

Automagica fra Tryll:

Hun har arvet Amigoene som jeg akkurat ble kvitt på Desperados så det ble bestillt nye bakhjulslager i samme slengen. Dette hadde visstnok førstepri iht ØKH da hun ikke aktet å kjøre rundt uten ABS og TC i vinter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell Desperados:

Oppfører seg pent om dagen, men lyden fra basshøytalerne i bakdøra er ikke all verden.

P_20181124_154206_zpspdnhjjss.jpg

 

Kjøpte ett par Pyle 6.5 woofere og skred til verket med utbytting av høytaler elementer.

P_20181124_153141_zpsyiz2klqt.jpg

P_20181124_153325_zpsnup3gstd.jpg

P_20181124_153325_zpsnup3gstd.jpg

 

Dette gikk veldig greit frem til jeg skulle montere høytalerene tilbake i døren. Da buttet det litt. Må frisere litt i døren for at magnetene skal entre hullet.

 

Automagica fra Tryll:

 

ØKH klaget  på at det var litt dårlig lys i dashbordet, og det var det. Kun en pære som lyste. Selvfølgelig kom beskjeden rett etter at månedens førstehjelpspakke var bestilt fra øya.

 

Sjekket eBay og fant at prisen på lamper der var utålelig høy så jeg måtte tenke ut ett ninjatrix for å bøte problemet. I hvertfall frem til neste nødsending fra Brittania skal innhandles.

Dro på Biltema og kjøpte vanlig hvite pærer og ett sprittusjsett inneholdende grønn tusj og skred til verket.

 

P_20181124_151536_zpsb3er2irj.jpg

P_20181124_151851_zpsovjshjgd.jpg

P_20181124_152735_zpspquzdhyr.jpg

 

Resuitatet ble greit nok frem til originalpærer kan legges i bestilling.

 

Forøvrig ble helgen avsluttet med en søndagstur til Bittermarka for å trene litt hund.

P_20181125_131556_zps2ouaxfg5.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gautes Med hvite pærer innkjøpt burde det finnes lampegummi for å rulle på. :P

@leiohel Det er grønne pærer og lys på pre facelift. Hvordan det ser ut på facelift modellen husker jeg ikke da det er en stund siden jeg satt i en slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Automagica fra Tryll:

Ny runde med tres amigos. Høyre hjullager bak denne gangen. Relativt kjapt gjort tenkte jeg og gikk i gang etter jobb på fredag.

Det meste løsnet som det skulle bortsett fra sentermutter. Den satt som sveistfast. Etter å ha brukt opp ett batteri på Milwaukee trekkeren var det bare å bite i det sure eplet og 

banke ut lagret med akslingen og hele bøtteballetten. Ble vinkelsliper for å kutte hjulbolter og senterring på medbringeren og med hjertet i halsen skjære i mutteren

så nær gjengene som mulig uten å ødelegge de. Tok først en bit av mutteren og banket løs med trekker. Null resultat.

Kappet en bit til på andre siden og prøvde igjen. Samme da også. 

Fant en butanbrenner og varmet opp så mye det gikk og banket løs igjen og da endelig fikk jeg vekk muttersvinet.

Remontering av nytt lager var fort gjort. Hadde glemt nanocomen hjemme så returen gikk med amigosene i instrumentet.

Kom hjem slettet feilkode og prøvekjørte en liten tur og alt var i grønneste orden. Gudskjelov. :)

 

Fremdeles i god tro at dette skulle være enkelt.

P_20181207_142841_zpshj17plw7.jpg

 

Begynt å kappe bolter.

P_20181207_153205_zpsstpenu2i.jpg

 

Klar til angrep på mutteren.

P_20181207_155340_zpsmu3iej6r.jpg

 

Mutter angrepet.

P_20181207_162103_zpsmbgi9xog.jpg

 

"#¤%¤%¤#¤"#¤"¤¤&%%%#¤

P_20181207_162334_zpsen4xnz89.jpg

 

Sendes til gjenvinning.

P_20181207_162610_zpsnb2r1yz0.jpg

 

Klart til montering av nytt lager.

P_20181207_163123_zpssjpcsfng.jpg

 

There, I fixed it. :)

P_20181207_171512_zpsuon6fnvp.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr Milwaukee er nok langt fra kapabel til å løsne slike muttere.

Der må et par meter rør til på verktøyet og ca et tresifret antall kilo mekaniker til.

Det er nå min erfaring med disse mutterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har stort sett gått greit med en halvmeter T-håndtak, men tror det er en fordel å gå opp i dimensjon. Jeg bruker T-håndtak beregnet på 3/4" piper, kraftpipe overgang til 1/2" og så passende 1/2" pipe på mutteren. Fordelen med T-håndtak type 3/4", er at den ikke flekser på samme måte som en 1/2".

F.eks biltema 10-1792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte også trekvarttomslatmannsarm med rør og pipe med spett til å låse medbringeren mot gølvet uten att det slapp. Etter det prøvde jeg mutterfresern om det skulle hjelpe bedre å få filleristet dævelskapen litt, men neida.

Ble ikke dokumentert da blodtrykket var såpass høyt at jeg måtte konsentrere meg om å ikke sette fylkesrekord i lengdekast av verktøy. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Manuell Desperados:

For ett par uker siden ble det gjort ett forsøk på justere forstilling. Det stenhøgg da alle endeledd og stag hadde blitt såpass fastgrodde i forholdet sitt at det ikke løsnet med induktiv varme engang.

Nye hd-stag ble innkjøpt og montert på mandag, med tur til lasermannen for justering på tirsdag.

IMG_20181217_165301_zpsj89z0kxu.jpg

IMG_20181217_170621_zpsrqfbyiiv.jpg

 

Shiny bits. Alle nye gjengedingzer ble satt inn med tjærespray før grovjustering ble foretatt på verkstedgølvet.

 

IMG_20181217_182840_zpsgxa9gno1.jpg

IMG_20181217_182904_zps7ryzfliv.jpg

 

Nå peker både roret og dekkene i samme retning ved kjøring rett frem. Adskillig mindre sporing ble det også. :)

Endret av arez
La til info om hvilken bil det gjelder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Automagica fra Tryll:

 

Uhyret har stått ei uke  nå. 

For fjorten dager siden ringte Furien fra Stange med litt lett fortvilelse i stemmen om at bilen ikke gikk forover. Rett ved ei rundkjøring, i motbakke, under jernbanebrua for sikkerhetsskyld.

Hun var på tur for å hilse på en venninne og jeg lusket rundt i t-skjorte og stillongs og var helt klar for en rolig fredagskveld innendørs.

Så det var bare å finne slepetau og kaste seg i Manuell Desperados og kjøre en tur. Vel fremme og en rask kikk under bilen bekreftet misstankene, Automagica hadde fått omgangssyken igjen og kastet opp all ATF oljen på veien. 

Ringe en kompis i Løten og fikk lånt verksted, tauet bilen dit, nødreparerte oljerøret til den automagiske gearkassa  og fikk bilen i gang igjen.

Fast forward en snau uke til: Furien ringer på vei hjem og sier at kupeen blir vekselvis varm og kald ett par kilometer hjemmefra. Kjører hjem og parkerer.

Når jeg kommer ut og kjenner på slangene så er den ene radiatorslangen varm, mens den andre er kald. Hiver meg rundt for å få tak i en termostat i håp om at det skal løse problemet.

Det gjør det ikke for under prøvekjøring i svak motbakke flyr temperaturen rett til værs.

Panseret åpnes og slangene klemmes. De er steinharde. Da er det bare å rulle hjem så pent som mulig og bestille time for toppakningsbytte. Nå ligger temperaturen jevnlig rundt -20 så da blir det verkstedjobb og bytte pakning. Orker ikke å styre utendørs med slikt denne årstiden. :)

Fikk først time den 11.2 så da har ikke jeg bil da furien konfiskerte nøklene til Manuell Desperados med umiddelbar virkning.

Etter en kjøretur med den så ble det klaget over at det tar så laaaang tid å få varme i bilen. Det er ikke så rart da det ikke er webasto i den. (Tysk bil) 

Kjapp tur til BT og kjøpe ett liggeunderlag til den nette sum av 49 kroner og lage en gardin foran grillen. Da ble Furiens varmebehov i kupeen tilfredsstilt sånn noenlunde.

 

Gjetter meg til at fortsettelse følger på dette etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Veldig godt skrevet.

Minner meg om en periode vi hadde for et par år siden hvor bilene byttet på å ha "vondter". Da det sto på som verst, så var den ene under "aktiv sykemelding", og sånn passelig halvveis, mens den andre var 100% ufør.

Har heldigvis hatt en lang periode uten problemer nå. ¤banker i bordet¤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 12.30, trondshj skrev:

:D

Veldig godt skrevet.

Minner meg om en periode vi hadde for et par år siden hvor bilene byttet på å ha "vondter". Da det sto på som verst, så var den ene under "aktiv sykemelding", og sånn passelig halvveis, mens den andre var 100% ufør.

Har heldigvis hatt en lang periode uten problemer nå. ¤banker i bordet¤

 

Har litt kroppsangst for at Manuell Desperados skal utvikle noen vondter nå. Da er det sparkstøtting som gjelder frem til den 11. februar. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fem dager igjen... Det går bra.

Og når Automagica er i vater igjen, så blir sikkert Manuell Desperados sjalu og knekker en aksling eller et eller annet for å få oppmerksomhet. Vi mistenker i alle fall at det er en viss søskensjalusi i bilparken vår. :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, trondshj skrev:

Bare fem dager igjen... Det går bra.

Og når Automagica er i vater igjen, så blir sikkert Manuell Desperados sjalu og knekker en aksling eller et eller annet for å få oppmerksomhet. Vi mistenker i alle fall at det er en viss søskensjalusi i bilparken vår. :P

 

Ja, de er som oppmerksomhetssøkende småbarn.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Automagica fra Tryll.

Da er Automagica hjemme igjen etter en uke på spaopphold. Verkstedet ville sende toppen på kontroll for å utelukke sprekk da det ikke var åpenbart at det var pakingen som hadde gitt opp.

Resultatet ble at toppen var sprekkfri, men ble den planet en liten anelse. Så da ble lommeboka 14000,- lettere og humøret tilsvarende tyngre. :wacko:

Det er dyrt å ikke ha garasje å herje i......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lafterolf skrev:

Du kan ha hatt bare luft i systemet og en bitteliten lekkasje et eller annet sted. Luft kjøler dårlig.

Det er ikke helt umulig, lufteskrue ble tatt ut, termostat byttet, vann fylt og slanger klemt og mentet etter beste evne før jeg ga opp og kjørte den til verksted.

Det hører også til historien at det etterhvert begynte å minke litt vann på den slik at jeg måtte toppe opp ekspansjonskaret sånn ca 1 gang per uke med en halv liter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lekkasje blir det luft umiddelbart igjen. Du må finne lekkasjen. Har du sjekket dreneringshullet under vannpumpa? 

Radiatorene er en vanlig årsak også. Er den ikke byttet før er det på tide tenker jeg. Jeg har byttet på alle 4 biler her med td5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Advarsel for langt innlegg.

Automagica fra Tryll: 

Etter å ha sponset det lokale verkstedet og fått motoren i orden bar det avgårde på tur. Trene fuglehund lengst opp i Østerdalen.

Turen oppover gikk helt strålende og bilen ble brukt mellom hytte og treningsterreng hele helgen. Helt til på søndag og hjemreise.

Da reagerte ikke FOBen når jeg skulle låse opp. Låste opp med nøkkel og slang nøkkel i tenningslåsen for å kverke alarmen som selvfølgelig satte i gang. 

Ingenting skjedde. Byttet batter i FOB uten at det hjalp. Endte med å måtte forlate bilen og haike hjem.

Returnerte neste helg med utskrifter om alarmsystem, nanocom, startkabler og en irritert furie. Koblet startkabler og trykket på nøkkel. Bilen låste seg snillt opp og startet med en gang.

Lot den gå en stund og dro noen hundre meter (måtte jo benytte anledningen til å trene hund) og parkerte. Lot bilen stå ulåst og tok en tur.

Kom tilbake og skulle starte bilen, så var den helt død igjen. 

Frem med papirer og Nanocom. Leste EKA kode og vred nøkkel for den store gullmedaljen og klarte på så hvis å få liv i den igjen.

Kjørte hjem og tok av minuspolen. En uke senere skulle jeg dra for å skifte luftbelger, satte på strømmen og startet bilen på første forsøk.

Dro ned til verkstedet jeg skulle låne og ble med inn på en kopp kaffe før jeg skulle begynne å skru.

Når jeg kom ut var bilen død igjen. Nå ville den ikke ta EKA kode heller. Da ble bilfaen dyttet ut og plassert i en krok med minuspolen av igjen.

En uke senere gikk kompisen ut, satte på minuspolen og vred på nøkkelen. Da startet dævelskapen igjen, og jeg slang meg i Manuell Desperados og kjørte ned mens Automagica sto og gikk på tomgang. Kjørte hjem og parkerte. Dagen etter var den død igjen.

Da ble det bestillt en BCU som jeg skiftet, programmerte nøkkel og ECU og prøvde på nytt. Da virket FOBen, bilen startet og alt var bare skjønt.

Det varte i 2.5 døgn så gikk startsperren på igjen. Tok ut sikringsboksen under dashbordet og plukket den fra hverandre og fant kraftige tegn på fuktskader. Ny ble bestillt og montert.

Med denne sikringsboksen virket ingenting. Den nektet å koble seg opp mot ny BCU uansett hvor lenge bilen fikk stå med tenningen på.

Jeg har hatt andre med større erfaring enn meg på elektromikk til å se på bilen uten at det har ført noe sted. 

Fikk tips om å bytte både sikringsboks og BCU som kommer fra en og samme bil, men det har jeg ikke lykkes å få tak i. Hadde på gang fra en medforumist, men har ikke hørt noe på lenge.

Dette førte til at jeg nå har gitt F i hele bilen og kjøpte en til. Automagica får bli donorbil. Dette har jeg ikke tid til å plundre mer med.

Brukbare deler skal brukes på de andre to. Elektronikken (untatt ECU) skal plukkes ut og skytes med hagle for å sikre at det ikke blir gjenbrukt.

Da settes punktum for Automagica.

 

Den nye konebilen (foreløpig navneløs)

2001 modell 5 seter og rigget for tur: Vinsjfanger med 12000lbs snelle, snorkel, stige , underbeskyttelse og difflock er montert.

Planen er å flytte turutstyret over på Manuell og ta originale deler fra Automagica over på den nye kone bilen.

Fanger og underbeskyttelse er fra MP4x4 i Polen og ser ut til å være solide saker.

IMG_20190506_200711_zpsjrjr88mm.jpg

Bilen har fungert bra så langt bortsett fra dryppert fra ei takluke. 

 

Manuell Desperados:

Funker som ei klokke, men selvfølgelig klarer det å kødde seg til her også.

Når jeg skulle flytte forsikringen på den nye fra IF (gratismåned) til Tryg som vi bruker til vanlig, oppdaget jeg at den ikke var forsikret. Dette syntes jeg var rart og sjekket ut bilen på 

Vegvesenets kjøretøyopplysninger. De kunne opplyse at bilen hadde blitt vraket i midten av April.

Etter en ringerunde og telefonkøsitting fra helvete fikk jeg endelig tak i en person på Skatteetaten som kunne opplyse at bilen min hadde blitt meld vraket av en bilopphugger i 

Sarpsborg. 

Jeg hevdet med bestemthet at det ikke var tilfelle da bilen står på tunet med skilter på. Damen tok saken og nå i dag har jeg fått melding om at huggeriet har gjort feil og bilen gjenoppstår blandt de levende. Da ble det en ringerunde til igjen og få gjenopprettet forsikringsavtalen igjen. Så fra og med i morgen skal jeg kunne kjøre lovlig igjen etter

å ha kjørt en vraket bil uten forsikring i over en måned.

 

Sånn går nu dagan i skogen her.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...