Gå til innhold

Vildmarkens automotive


arez

Anbefalte innlegg

Da det har ballet på seg med Solihullprodukter i det siste så lager jeg en "garasje" tråd for bilene på tunet i stedet for en tråd pr. kjøretøy.

Pr. i dag så står det tre Discoer på tunet.

1. Herriot som er en D1 V8 manuell som har sin egen tråd her inne. (ligger an til salg)

2. Furiens 2001 D2 automat, Epsom green med 240 000 på telleapparatet.

3. Min 1999 D2 manuell, Epsom green med 170 000 på tellleapparatet. Den har fått navnet Manuell Desperados.

 

Furiens bil.

For å gjøre fast forward på furiens bil så ble den kjøpt i fjol. Kjørt sparsommelig frem til avhending av furiens 2010 Subaru forhøster i vinter. Så tatt i daglig bruk.

Så sprakk det en vannslange så den ble bortimot kokt ihjæl på E6. Dette medførte bytte av toppakning og lokk (hadde ikke tid til å sjekke lokket som satt der). 

Etter bytte av topplokk så luftet jeg lenge og vel uten å få liv i bilen. Helseårsaker gjorde at bilen måtte på verksted for videre sjekk.

De fant ut at dieselpumpen hadde tatt kvelden og skiftet denne. 

Hentet bilen på verksted etter rep og kjørte sju meter før den stoppet og hele Elverum sentrum var røklagt. Nytt verkstedbesøk.

Feilen var en utett injector så bunnpanna var fylt godt opp med diesel. Ble tappet av 14 liter væske.

Injectorproblemet ble fikset, og bilen kjørt hjem. 

Påfølgende dag så så jeg en ny vannlekkasje og vannpumpen ble byttet. 

Kjørte ytterligere en dag og ny vannlekkasje åpenbarte seg. Dette så ut til å komme fra radiator og kun ved varm motor.

Skrudde derfor ut hele herligheten og trykktestet den. Den var potte tett og i orden. Da ble det saumfaring av alle radiatorslanger og der var en en som hadde ett bitte lite høl som bare lakk når det var trykk på systemet. Slange ble byttet.

Ytterligere ett par dager frem i tid så var det på nytt drypp under bilen. Denne gangen lakk det diesel.

Bestilte renoveringssett for dieseltrykksregulator og fikset den lekkasjen.

Etter det var bilen snill en tre fire dieseltankinger før den spyttet ut all ATF oljen ved en bom på en fjellveg i Trøndelag.

Pressing på rør mellom automaten og kjøleren hadde sklidd ut. Ble fikset med kniv og slangeklemme på fjellet siste dag i ferien.

Etter dette har bilen vært snill. Nye rør til automagiske transmisjonen ligger på hylla og skal monteres så fort jeg får tid.

 

Manuell Desperados.

Manuell Desperados ble kjøpt for å være turbil. Krav til ny bil var D2 manuell og spiralfjøring rund baut. Etter en del loking dukket det opp en på finn med rusthøl i ramma, og eksoslekkasje ved manifold + diverse andre småting. Prisen var meget overkommelig og tur ble gjort for å inspisere doningen.

Denne ble selvfølgelig med hjem, da det er like umulig å se på bil som hundevalper uten at det blir med en hjem. :)

Rusten ble sveiset og klint med rusthemmende remedier og manifold bortmontert. Manifolden var selvfølgelig godt bananformet og fire pinnebolter (sylinder 1 og 5) hadde knekt. Klarte dessverre bare å få ut en selv så da ble det en verksted tur for å ta de tre som satt att i toppen. I tillegg planet verkstedet manifolden så den ble helt plan både mot topplokk og turbo.

Fikk tilbake bilen torsdag i forrige uke og monterte sammen herligheten og gjorde oljeskift med filter og luftfilter når jeg først var i dytten.

Startet opp og kjørte hjem med "misstenning" i motoren. 

Løftet på lokket og skiftet injector harness på lørdag og renset pluggen. Ny start og nå gikk den som ei klokke.

Helgen har ellers blitt brukt til å gå over lys mm da det bare glødet i noen lys bak og andre lyste ikke i det hele tatt. En blanding av 24v pærer og ødelagte var det jeg fant og med bytte til freshe pærer ble det fint lys.

Gearspakmansjetter ble også byttet da de originale hadde gjort sitt og vel så det.

 

To pæreholdere og pakninger for lys i støtfangeren bak ble bestilt og bare delvis levert. Fikk to pakninger og en pæreholder. Klage avsendt med bilder og full pakke. 

 

P_20180908_164402_zpsvmxtafri.jpg

P_20180906_183248_zpsnccjtdqd.jpg

P_20180906_183248_zpsnccjtdqd.jpg

P_20180908_111456_zpsj7u7cgik.jpg

P_20180908_113508_zpsmveyverb.jpg

P_20180908_181236_zpswrjt91oq.jpg

P_20180908_204741_zpsuzhcyfgg.jpg

Endret av arez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ble en D2 til.

Ferieturen med D2 med automagisk gearkasse var helt innafor, bortsett fra at den kastet opp all ATF oljen på en fjellvei i Trøndelag. Da kom ideen om en D2 med litt mindre "stæsj" som kan ryke når man er på tur. 

 

Ogndalen, før premiereturen med takteltet.

IMG_20180721_091752_670_zpso8f29d9u.jpg

 

Campsite i Lierne.

P_20180721_190508_zps1x3avuda.jpg

 

ØKH og bikkjer som slapper av på tur.

IMG_20180721_193909_973_zpsh320dwmv.jpg

 

mens jeg drikker øl, leser LROI og lager rømmegrøt på panseret. :)

P_20180721_192110_zpsmdsdhikm.jpg

 

 

Skal kikke om det finnes lasteholdere som passer railsene på hundehengeren, da blir takteltet satt på der da vi sjelden drar på tur uten bikkjer.

Da får jeg også frigjort lastebøylene til bilen slik at kajakkholder osv etc kan monteres der.

Manuell Desperados skal heves og beskyttes litt og rigges for turbruk under høst og vinter slik at når våren kommer så skal jeg ha en grei turbil igjen og furien kan kjøre automaten som hverdagsbil.

Endret av arez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt skruing regner jeg med, men når man får tatt "runden" på de så regner jeg med at det roer seg litt. Det er i hvertfall det jeg håper på. Fordelen med 2 rett så like biler er at man kan bygge seg opp et lite lager med deler som kan brukes på den som måtte trenge det først. Og så må jeg si at jeg lener meg på YMK relativt ofte når det gjelder både how to og diskusjoner om hva som kan gjøres, bør gjøres og styres unna. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte i forbifarten at automaten var på PKK også. 1stk. 1er feil og 10 stk toerfeil. Så det ble skifte av hjullagerhub, nye støtdempere foran, bumpstops og nye bremser bak.

Da ble den godkjent og kjørbar atter igjen.

 

Forøvrig har Manuell Desperados vært å sin første fjelltur i mitt eie. Den fixet han med glans. Deilig med manuellgearkasse oppover fjellveiene, så man kan bruke dreiemomentet i stedet for som  med den automagiske som varver som bare den når det går litt tungt.

 

P_20180915_103110_zpsmxip4lho.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så har jeg glemt å nevne at det ble en runde med ACE lekkasje på Furiebilen også midt i all den andre mora som pågikk en periode. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jermundpr skrev:

Så disco'n din passere i Ogndalen i sommer da jeg var på ferie der med min D2 :D

Kult. Den kommer nok ditt igjen etterhvert. cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, corpusviridans skrev:

Det va voldsomt korr mang som besøke ogndal, spørs om æ må slå opp lavvo oppi Støa med et par reinsdyr eller kanskje enda bedre , et par produkter fra øya.:D:D

Litt koordinering så blir det ett minitreff. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tok en tur til Kongsvold med Manuell Desperados. I en oppoverbakke (det lå snø på veien) begynte det å spinne. Null TC som prøvde å forhindre hjulspinn. Syns det var rart og sjekket lampene neste gang jeg vred på tenning. Ingen varsellamper lyste. Hverken TC, ABS eller HDC lampe lyste opp. Koblet opp nanocomen og fant at det lå en feilkode på abssensor, venstre foran. Ingen varsellampe, så jeg skrudde av instrumentet og undersøkte litt.

 

P_20181004_170142_zpsbovmtbzk.jpg

Tok ut instrumentet og forberedte undersøkelse.

 

P_20181004_170154_zpsdhiixwnz.jpg

Nærmer meg sakens kjerne. 

P_20181004_170236_zps01tqbvzd.jpg

En tøybit til.

P_20181004_170332_zpsw3wmfek1.jpg

Tre små tøybiter dukket opp inni instrumentet.

P_20181004_171546_zpssk8iroyh.jpg

For første gang har jeg reparert en bil for å få varsellamper til å lyse. Kreativ repararasjon av tre amigos også om jeg får si det selv. :D

 

Det er ikke noe slark i hjullagret så det ble bestillt en ny sensor fra e-bukta. Krysser fingrene for at det løser problemet med de tre vennene. Sensor bør dukke opp rett så snart iht info fra e-bukta, så time will show.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, trondshj skrev:

Det der var jo... Kreativt ja... :huh:

 

Utrolig hva folk får seg til å gjøre. Det må jo ha vært mer jobb å "slukke" de på den måten enn å faktisk bytte sensoren... (Gitt at det er problemet da)

 

 

Ja, er jo ikke allverdens jobb å skifte sensor, så jeg håper bare at det faktisk er det som er feilen og ikke noe hærk med kabelstammen slik at jeg må kjøpe en sensor med lang ledning og spleise meg innpå ved slabsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trondshj skrev:

...da får du grave frem noe gammel lampeledning og ordne deg egen kabelstamme... Eventuelt noe gammel høytalerledning. Det skal være bra har jeg hørt... ;)

 

 

Nja, vil nok prøve å gjøre så godt jeg kan i hvertfall. I håp om at det holder en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2018 den 21.36, trondshj skrev:

...også blir det jo så fint når alle kablene har samme farge... :P

Ja, og så koble med strømtjuver. Da blir det perfekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tre amigos lysende muntert i mot meg etter å ha fjernet tre biter av en gammel underbukse fra instrumentet så ankom endelig ABS sensoren bestilt og betalt på bukta. Feil selvfølgelig.

Ny ble bestilt sammen med litt annet nødvendig fra Island 4x4 så nå går jeg og venter atter en gang.

I mellomtiden så har jeg montert nytt eksosanlegg fra downpipe og bakover.

P_20181013_120509_zpsdu3s915u.jpg

 

P_20181013_120643_zpsw4o10tgr.jpg

 

Jada, den skal oljes når jeg er ferdig med å ligge under den for denne høsten.

 

Så satte jeg nye såler på pedalene.

 

Før:

P_20181013_151523_zpspmg9jumd.jpg

 

Etter:

P_20181013_151714_zpsiz3nkyjx.jpg

 

Neste på listen er at når riktig ABS sensor dukker opp skal jeg få sendt amigoene på dør samt skifte alle oljer i drivverket og ordne meg noen vinterdekk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Automagica fra Tryll fortsetter å frustrere furien. Ringte fra Nebbenes på vei for å rekke ett fly. Koker og lekker fra en vannslange. 

Jeg var i Trysil og fikk ikke gjort så mye annet enn å be om at hun kjøpte frostvæske i all mass, fyller opp og kjører videre til Gardermoen. 

For en gangs skyld så passet det bra at flyet var forsinket.

Lastet opp glykol, verktøy, slanger, klemmer og dro til G-moen etter jobb. Fikk bilde med P-plass og felt så jeg fant frem.

Bilen var parkert låst men med panseret oppe. Nøkkel var selvfølgelig med på flyturen og skulle returnere med fly samme kveld.

Satte i gang, åpnet panseret og begynte demontering av slange. Alarmen satte selvfølgelig i gang så jeg tror jeg skallet bulk i panseret i ren befippelse.

Røsket av minuspol og fikk skiftet slange, fyllt opp igjen med glykol og massert slanger etter beste evne.

Så ble det å vente noen timer da flyhelvete selvfølgelig var forsinket på retur også. Nøkkel kom til slutt og jeg fikk startet og etterfylt/luftet ut systemet.

Turen hjem gikk greit. Mellomlandet på Circle-K ved Leto og sjekket nivå. Ingenting manglet.

Kjørte hjem og sjekket igjen. Fremdeles fullt i ekspansjonskaret gudskjelov.

Med min vanlige flax så hadde jeg sannsynligvis måtte rive av toppen igjen, men denne gangen tror jeg at den berget. :)

 

Manuell Desperados venter på to nye hjullager frem. Ble ingen høydare å bare bytte en ABS sensor. Nå tror bilen plutselig at den spinner i 80 kmt og klamper på bremsen på høyre forhjul.

Det er i overkant spennende på snøføret som kom i går. 

Sånn går nu dagan på bruket. -_-

Tur at man har en VW som man kan stole på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Manuell Desperados:

Hjullager ankom onsdag i forrige uke, og på torsdag ettermiddag rullet jeg inn for å skifte lager på høyre side.

Gikk overraskende greit med tanke på at det gamle lageret så ut til å ha grodd godt fast fra da bilen var ny.

P_20181108_173436_zpsytperrxe.jpg

P_20181108_180048_zpsrgl7eux0.jpg

P_20181108_180352_zpsv5jwb2ix.jpg

 

Lageret på høyre side var for å si det mildt helt ferdig, men prøvekjøringen viste at det trengtes en jobb på andre siden også. Det fikk bli fredagsjobben.

 

P_20181109_135804_zpsoui4sxli.jpg

P_20181109_141602_zpswrshxblw.jpg

P_20181109_150104_zpst4fzhb0s.jpg20Desperados/P_20181109_141607_zpsznsjgqdd.jpg.html]P_20181109_141607_zpsznsjgqdd.jpg[/URL]

P_20181109_143248_zpsa2hasswl.jpg

P_20181109_150104_zpst4fzhb0s.jpg

P_20181109_151256_zpsuztbtsjd.jpg

P_20181109_152037_zpsqfspznrf.jpg

P_20181109_155858_zpsyol3repp.jpg

 

No more amigos.

Glad og fornøyd fikk jeg kjørt en dag uten lysende varsellamper. På lørdag på vei til hytta så fik jeg en rød trivelig SRS lampe i dashen.

Litt kjapp feilsøking ledet til venstre beltestrammerdings så bevæpnet med hodelykt og ampert humør ble tiltak iverksatt i går kveld. 

I øsende regnvær ble stolen løsnet og alle gule kontakter under stolen sprayet med oxide clean og stiftene pent justert med skrutrekker.

Setet skrudd på plass igjen og prøvekjørt. Ikke noe SRS i dashen.

Da ble det kvelden med øl og boblebad. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, yarnslayer skrev:

Vel fortjent med en kald etter jobben.

 

Må si jeg liker navnene på bilene - de er ... beskrivende. :D

Takk, takk. :D

Automagica fra Tryll gikk under navnet "Føljetongen" en stund, for det ene avløste det andre hele tiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, arez said:

Automagica fra Tryll gikk under navnet "Føljetongen" en stund, for det ene avløste det andre hele tiden. :)

Alle biler som lever så lenge som en del LRprodukter gjør kommer i trilogier, med oppfølgere. ;)

 

Leste at snittkjørelengden i Norge, før en bil vrakes, er ca 160 - 170 000 ... I husholdningen vår er det kun biler "på overtid", så da får man tilgi dem at de utvikler personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...