Gå til innhold

Vildmarkens automotive


arez

Anbefalte innlegg

@yarnslayer Nekter å gi meg helt, men stemninger er ikke helt på topp da den elektronisk utfordrede fremdeles står og tar opp plass på tunet. :) 

@TuscanDen nye virker alldeles utmerket bortsett fra ett og annet regnskyll innvendig fra ett britisk soltak. ;) Satser på å få tettet i løpet av helga.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell Desperados: Vært på PKK. Det ble med to toerfeil hjem. Lekkasje på Ace sylinder foran og uleselig rammenummer. Gleder meg vilt og hemningsløst til ny runde med de fremoverlente på Statens Vegvesen. Acen lar seg nok fikse da jeg har en sprett ny sylinder liggende.

 

Den navneløse nye: Har blitt litt avoffroadifisert. Snorkel, vinsjfanger, takgrind og steeringguard er demontert. Skjerm uten høl og originalfanger har blitt montert. Bakdørsstige, diff- og paralellstagsbeskyttelse og kanalbeskyttere får bli etter at Manuell Desperados er klarert for to nye år.

 

PS. Manuell Desperados får nå fremføres på veg igjen. Etter at vrakingen ble opphevet, satte SVV bilen (igjen feilaktig) som avregistrert. Dette medførte selvfølgelig at det ble en ringerunde igjen tilsvarende den første da den ble feilaktig vraket. Etterhvert ble floken løst da Vegdirektoratet, Skatteetaten og Trafikkforsikringsforeningen hadde ett møte om bilen min. :blink: Her snakker vi svart belte i byråkrati.....

Endret av arez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Manuell Desperados: Fikk telefon og epost fra SVV om at jeg ikke kunne få utsettelse på PKK frist, men om jeg reparerte ACE fikk den toerfeilen slettet, bestilte time for innstansing av nytt ramme nummer og dokumenterte dette i en ny søknad så skulle jeg få utsettelse frem til at de har gjort unna ferien sin i august en gang.

Nå er ACE fikset, og den toerfeilen blir strøket i morgen så da blir det en ny runde med søknad. Begynner å bli litt matt på denne føljetongen nå. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2019 den 21.22, yarnslayer skrev:

Lykke til!

Om det er noen (maager) trøst fant bilparken her ut at de ville ha nye differ. Ja - begge to. Skulle tro de hadde diskutert det i "fagforeninga".

 

Slitsomt når de rotter seg sammen på den måten. Skjer alltid rett før ferie eller høytider som i utgangspunktet er  kostnadsdrivende i husholdningen.

 

Manuell Desperados: Toer på Ace er slettet. Ny søknad avsendt, fristen for godkjenning gikk ut 30.6 og pr. dags dato venter jeg på svar fra SVV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2019 den 21.22, yarnslayer skrev:

Lykke til!

Om det er noen (maager) trøst fant bilparken her ut at de ville ha nye differ. Ja - begge to. Skulle tro de hadde diskutert det i "fagforeninga".

 

La oss nå ikke håpe at LR-produkter danner fagforening. Da må i alle fall samparkering utgå. Brått blir det slik at fordi _en_ Disco fikk nye bærebruer så skal samtlige Land Rovere som sto på parkeringa til Ikea den dagen ha det samme... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, trondshj skrev:

 

La oss nå ikke håpe at LR-produkter danner fagforening. Da må i alle fall samparkering utgå. Brått blir det slik at fordi _en_ Disco fikk nye bærebruer så skal samtlige Land Rovere som sto på parkeringa til Ikea den dagen ha det samme... :blink:

:D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppfører gjengen seg mere som en vanlig familie. Tenåringen gidder ikke bidra noe som helst som regel, utenom når det er noe morro som skjer. Da er man plutselig klar og fungerer... 
Til hverdags derimot er det den eldre garde som må dra lasset. Føles akkurat som jeg selv har det for tiden....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, YMK skrev:

Her oppfører gjengen seg mere som en vanlig familie. Tenåringen gidder ikke bidra noe som helst som regel, utenom når det er noe morro som skjer. Da er man plutselig klar og fungerer... 
Til hverdags derimot er det den eldre garde som må dra lasset. Føles akkurat som jeg selv har det for tiden....

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

2x3 amigos og 3xhjullager.

Manuell Desperados har atter igjen fått tre gode venner som Nanocomen med stor bestemthet hevdet at kom fra VF abssensor og den forløpig navneløse hadde fått det på høyre bak.

 

Bestillte lager fra øya. For en gangs skyld så smart at jeg bestilte fler lagre enn jeg trengte både foran og bak.

Når delene ankom skred jeg til verket på den navneløse først. Uskreven regel er at konebil alltid må prioriteres først. Jekket opp og røsket rundt på hjulet uten å kjenne slakk, men fortsatte med lager byttet. Tok av hjulet og løsnet kontakten til abs sensoren. Der satt det igjen ett stift på kontakten. Bare ABS sensoren tenkte jeg men når jeg allikevel er i gang så bytter jeg lager.

Bytte lager og tok en prøvetur, fremdeles med de fine gule lampene muntert lysende i dashen. Slettet feilkoder, ny kjøretur, nye tre amigos. Litt småsur styrte jeg inn på verkstedet (gårdsplassen) og skrudde av hjulet. Tok ut kontakten fra ABS sensor og plugget i det lageret som skulle ligge i reserve. Da slokket lampene. Selvfølgelig har jeg med min flaks fått ett lager med defekt sensor eller noe i den dur. Krummet nakken og monterte lager nummer 2 for dagen på bilen og alt ble smud igjen.

 

Så ble det litt VAG mekking på en bekjents bil, brekkvaiere fra helvete på en Skoda før jeg kunne ta fatt på Manuell Desperados.

 

Venstre lager foran ble skiftet i høst så jeg antok at det også her hadde blitt noe kødd med sensoren. Jekket opp og røsket i hjulet. Kjempeslark i lageret som hadde gått mellom 20 og 25 tusen km. Gikk kjapt å bytte, amigoene tok kvelden, men neste gang blir det dyrere Timken lagere montert. Det er sikkert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at det ikke er verre å bytte lager da :)

 

Vanskelig å vite hvilke lagre man skal kjøpe. Har hørt dårlige rykter om Timken i det siste også, produksjon er visst flyttet til Kina og etter det...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, motom skrev:

Greit at det ikke er verre å bytte lager da :)

 

Vanskelig å vite hvilke lagre man skal kjøpe. Har hørt dårlige rykter om Timken i det siste også, produksjon er visst flyttet til Kina og etter det...

 

 

Bytte lager er ikke noe heft, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å bytte 8 lager pr. år. Stusselig hvis Timken blir like dårlig som noname/britpart lagere. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, arez skrev:

Bytte lager er ikke noe heft, men jeg vet ikke om jeg har lyst til å bytte 8 lager pr. år. Stusselig hvis Timken blir like dårlig som noname/britpart lagere. :(

Hjullager er vel ved siden av rammerust; D2 sin værste akilleshæl.
Må være svært underdimensjonert egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JokerS30 skrev:

Hjullager er vel ved siden av rammerust; D2 sin værste akilleshæl.
Må være svært underdimensjonert egentlig.

Skriver under på den. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ett eller annet sted at mange produsenter av lagre har blitt kjøpt opp av samme selskap og selv om det er samme fabrikker som leverer til bilprodusentene så går mye av annensorteringen til ettermarkedet. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, JokerS30 skrev:

Hjullager er vel ved siden av rammerust; D2 sin værste akilleshæl.
Må være svært underdimensjonert egentlig.

 

Åpenbart ulike erfaringer her. Min D2 har i løpet av 300.000 km og 18 år fått byttet 1 stk. hjullager. Ikke kan jeg si at jeg er kjent med at mange andre opplever å bytte oftere enn normalt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ahok skrev:

 

Åpenbart ulike erfaringer her. Min D2 har i løpet av 300.000 km og 18 år fått byttet 1 stk. hjullager. Ikke kan jeg si at jeg er kjent med at mange andre opplever å bytte oftere enn normalt heller.

Manuell Desperados hadde antagelig de originale lagrene når jeg skiftet de ut i fjor høst. Dvs de har gått 190 000. Det ene av lagrene som jeg skiftet ut nå gikk omtrent en tidel av det. Spørs om kvaliteten på lagre har blitt dårligere med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er skjedd under produksjon av lageret tror jeg. Demonterte for en stund siden ett lager som var rullet 7k (på noe japansk) og det var ikke spor etter fett inni lageret :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Manuell Desperados:

Endelig gjennom PKK. En time hos SVV og tre kontrollører som sto og glodde på bilen i en time før de stanset inn nytt rammenummer ble den endelig godkjent.

Nå håper jeg inderlig at denne føljetongen er avsluttet slik at jeg kan bruke (og modifisere) den litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, sondre b skrev:

Byråkrati og rot er ikke bare bare. 

Bra det har kommet til en ende :)

 

Ja, det føles godt å legge dette bak seg. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Oppdatering:

Automagica fra Tryll: Avgått ved døden grunnet eletromikkproblemer. Donerer deler til andre.

I forbindelse med at Automagica satte i gang ett sponhelvete som begynte med overhaling av topp (planing og trykktesting) som for så vidt var vellykket gikk hun i nøyaktig fire dager før startsperren begynte å gå på av seg selv. Etter bytte av BCU er, sikringsbokser og alskens annen elektromikk ga jeg opp og parkerte dævelskapen. (Andre har også gjort forsøk på å få liv i henne igjen).

En rigget D2 med rett farge (Epsom Green) dukket opp i nærmiljøet og ble kjøpt inn. Denne hadde takrigg, vinsjfanger, snorkel og en del annet snacks som jeg kunne tenke meg, men furien absolutt ikke kunne tenke seg. Kompromisser ble inngått og stæsjet bortmontert i vente på remontering på Manuell Desperados.

Denne bilen har vært stort sett grei siden vi kjøpte den. Ett hjullager (surprise) og en stabstagforlenger bak er det eneste som har krevd innsats bortsett fra oljeservicer. Så har vi den obligatoriske takluka som lekker inn vann selvfølgelig. Det er ett sommer prosjekt.

 

Manuell Desperados: Etter at den ufrivillige vrakingen ble opphevet har han blitt brukt som turbil. Noen fine turer med taktelt rakk vi på sensommer og høst. I vinter har den stort sett stått parkert.

Nå er tiden inne for å rigge den litt da ferien med stor sannsynlighet kommer til å brukes innaskjærs. Snorkel, vinsjfanger osv skal finne sin plass i løpet av våren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Manuell Desperados: PGA trassig skulder har sommerens store planer blitt forminsket, men jeg har fått montert Snellefanger. Dette medførte at den ble lav som en sportsbil så ett 2 tommers HD hevesett fra TerraFirma, lange bremseslanger og stabstagforlengere ble montert. Dette ga rom for å sette på 18" med mye gummi på. Dekkstørrelsen er nå ett sted mellom 32 og 33 tommer. Var spent på hvordan det ville funke. Hjulbuen var 80cm over bakken før heving og dekkskift. Etter heving ble det 80cm til topp fremhjul. :) Med manuell kasse funker det faktisk rett så bra. Litt latere ble den, men ikke voldsomt. 

Diffbeskyttere, styrestagbeskyttere og sidesteps får vente til senere

Den nye suspensjonen måtte selvfølgelig testes med en liten tur til fjells.

Bilder fra før og etter heving pluss ett stemningsbilde fra turen. 

IMG_20200722_190352.jpg

IMG_20200725_185303.jpg

IMG_20200722_081203.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...