Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
arez

Vildmarkens automotive

Recommended Posts

Da det har ballet på seg med Solihullprodukter i det siste så lager jeg en "garasje" tråd for bilene på tunet i stedet for en tråd pr. kjøretøy.

Pr. i dag så står det tre Discoer på tunet.

1. Herriot som er en D1 V8 manuell som har sin egen tråd her inne. (ligger an til salg)

2. Furiens 2001 D2 automat, Epsom green med 240 000 på telleapparatet.

3. Min 1999 D2 manuell, Epsom green med 170 000 på tellleapparatet. Den har fått navnet Manuell Desperados.

 

Furiens bil.

For å gjøre fast forward på furiens bil så ble den kjøpt i fjol. Kjørt sparsommelig frem til avhending av furiens 2010 Subaru forhøster i vinter. Så tatt i daglig bruk.

Så sprakk det en vannslange så den ble bortimot kokt ihjæl på E6. Dette medførte bytte av toppakning og lokk (hadde ikke tid til å sjekke lokket som satt der). 

Etter bytte av topplokk så luftet jeg lenge og vel uten å få liv i bilen. Helseårsaker gjorde at bilen måtte på verksted for videre sjekk.

De fant ut at dieselpumpen hadde tatt kvelden og skiftet denne. 

Hentet bilen på verksted etter rep og kjørte sju meter før den stoppet og hele Elverum sentrum var røklagt. Nytt verkstedbesøk.

Feilen var en utett injector så bunnpanna var fylt godt opp med diesel. Ble tappet av 14 liter væske.

Injectorproblemet ble fikset, og bilen kjørt hjem. 

Påfølgende dag så så jeg en ny vannlekkasje og vannpumpen ble byttet. 

Kjørte ytterligere en dag og ny vannlekkasje åpenbarte seg. Dette så ut til å komme fra radiator og kun ved varm motor.

Skrudde derfor ut hele herligheten og trykktestet den. Den var potte tett og i orden. Da ble det saumfaring av alle radiatorslanger og der var en en som hadde ett bitte lite høl som bare lakk når det var trykk på systemet. Slange ble byttet.

Ytterligere ett par dager frem i tid så var det på nytt drypp under bilen. Denne gangen lakk det diesel.

Bestilte renoveringssett for dieseltrykksregulator og fikset den lekkasjen.

Etter det var bilen snill en tre fire dieseltankinger før den spyttet ut all ATF oljen ved en bom på en fjellveg i Trøndelag.

Pressing på rør mellom automaten og kjøleren hadde sklidd ut. Ble fikset med kniv og slangeklemme på fjellet siste dag i ferien.

Etter dette har bilen vært snill. Nye rør til automagiske transmisjonen ligger på hylla og skal monteres så fort jeg får tid.

 

Manuell Desperados.

Manuell Desperados ble kjøpt for å være turbil. Krav til ny bil var D2 manuell og spiralfjøring rund baut. Etter en del loking dukket det opp en på finn med rusthøl i ramma, og eksoslekkasje ved manifold + diverse andre småting. Prisen var meget overkommelig og tur ble gjort for å inspisere doningen.

Denne ble selvfølgelig med hjem, da det er like umulig å se på bil som hundevalper uten at det blir med en hjem. :)

Rusten ble sveiset og klint med rusthemmende remedier og manifold bortmontert. Manifolden var selvfølgelig godt bananformet og fire pinnebolter (sylinder 1 og 5) hadde knekt. Klarte dessverre bare å få ut en selv så da ble det en verksted tur for å ta de tre som satt att i toppen. I tillegg planet verkstedet manifolden så den ble helt plan både mot topplokk og turbo.

Fikk tilbake bilen torsdag i forrige uke og monterte sammen herligheten og gjorde oljeskift med filter og luftfilter når jeg først var i dytten.

Startet opp og kjørte hjem med "misstenning" i motoren. 

Løftet på lokket og skiftet injector harness på lørdag og renset pluggen. Ny start og nå gikk den som ei klokke.

Helgen har ellers blitt brukt til å gå over lys mm da det bare glødet i noen lys bak og andre lyste ikke i det hele tatt. En blanding av 24v pærer og ødelagte var det jeg fant og med bytte til freshe pærer ble det fint lys.

Gearspakmansjetter ble også byttet da de originale hadde gjort sitt og vel så det.

 

To pæreholdere og pakninger for lys i støtfangeren bak ble bestilt og bare delvis levert. Fikk to pakninger og en pæreholder. Klage avsendt med bilder og full pakke. 

 

P_20180908_164402_zpsvmxtafri.jpg

P_20180906_183248_zpsnccjtdqd.jpg

P_20180906_183248_zpsnccjtdqd.jpg

P_20180908_111456_zpsj7u7cgik.jpg

P_20180908_113508_zpsmveyverb.jpg

P_20180908_181236_zpswrjt91oq.jpg

P_20180908_204741_zpsuzhcyfgg.jpg

Endret av arez

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at det ble en D2 til.

Ferieturen med D2 med automagisk gearkasse var helt innafor, bortsett fra at den kastet opp all ATF oljen på en fjellvei i Trøndelag. Da kom ideen om en D2 med litt mindre "stæsj" som kan ryke når man er på tur. 

 

Ogndalen, før premiereturen med takteltet.

IMG_20180721_091752_670_zpso8f29d9u.jpg

 

Campsite i Lierne.

P_20180721_190508_zps1x3avuda.jpg

 

ØKH og bikkjer som slapper av på tur.

IMG_20180721_193909_973_zpsh320dwmv.jpg

 

mens jeg drikker øl, leser LROI og lager rømmegrøt på panseret. :)

P_20180721_192110_zpsmdsdhikm.jpg

 

 

Skal kikke om det finnes lasteholdere som passer railsene på hundehengeren, da blir takteltet satt på der da vi sjelden drar på tur uten bikkjer.

Da får jeg også frigjort lastebøylene til bilen slik at kajakkholder osv etc kan monteres der.

Manuell Desperados skal heves og beskyttes litt og rigges for turbruk under høst og vinter slik at når våren kommer så skal jeg ha en grei turbil igjen og furien kan kjøre automaten som hverdagsbil.

Endret av arez

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt valg av trådnavn og bilnavn. Her skjønner man at kreativiteten har blitt utsatt for stort press :D

Moro med sånne tråder generelt, men selvfølgelig kan det være litt mer krevende å finne tips og triks for egen regning og andre etter noe tid blush

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponert over at du takler mer bilproblemer enn folk opplever på et helt liv, iløpet av få dager, og så finner ut at botemiddelet er en bil til, maken til den første.... !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir litt skruing regner jeg med, men når man får tatt "runden" på de så regner jeg med at det roer seg litt. Det er i hvertfall det jeg håper på. Fordelen med 2 rett så like biler er at man kan bygge seg opp et lite lager med deler som kan brukes på den som måtte trenge det først. Og så må jeg si at jeg lener meg på YMK relativt ofte når det gjelder både how to og diskusjoner om hva som kan gjøres, bør gjøres og styres unna. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte i forbifarten at automaten var på PKK også. 1stk. 1er feil og 10 stk toerfeil. Så det ble skifte av hjullagerhub, nye støtdempere foran, bumpstops og nye bremser bak.

Da ble den godkjent og kjørbar atter igjen.

 

Forøvrig har Manuell Desperados vært å sin første fjelltur i mitt eie. Den fixet han med glans. Deilig med manuellgearkasse oppover fjellveiene, så man kan bruke dreiemomentet i stedet for som  med den automagiske som varver som bare den når det går litt tungt.

 

P_20180915_103110_zpsmxip4lho.jpg

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forøvrig så har jeg glemt å nevne at det ble en runde med ACE lekkasje på Furiebilen også midt i all den andre mora som pågikk en periode. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, jermundpr skrev:

Så disco'n din passere i Ogndalen i sommer da jeg var på ferie der med min D2 :D

Kult. Den kommer nok ditt igjen etterhvert. cool

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det va voldsomt korr mang som besøke ogndal, spørs om æ må slå opp lavvo oppi Støa med et par reinsdyr eller kanskje enda bedre , et par produkter fra øya.:D:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, corpusviridans skrev:

Det va voldsomt korr mang som besøke ogndal, spørs om æ må slå opp lavvo oppi Støa med et par reinsdyr eller kanskje enda bedre , et par produkter fra øya.:D:D

Litt koordinering så blir det ett minitreff. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×