Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Iaitoo

Iaitoo sin Disco2

Recommended Posts

Grattis med vel gjennomført  EU.   Godt når det er i boks :)

Har også to (bare to :unsure:) slike 9" Biltema lamper der foran.  Satte i litt kraftige LED pærer og

de lyser nå meget godt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, sondre b skrev:

Grattis med vel gjennomført  EU.   Godt når det er i boks :)

Har også to (bare to :unsure:) slike 9" Biltema lamper der foran.  Satte i litt kraftige LED pærer og

de lyser nå meget godt. 

Nå står det to små Hellalamper der. Har to Hella Rallye 3003(9") jeg tenkte å montere i stede. Har tatt ned de på taket :) Hva slags LED pærer har du satt i?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Iaitoo skrev:

7" og 9" er biltema.

Dette er vel den STORE forskjellen på dyre og billige lamper, mens de dyre fokuserer lyset, gjennom lampehus og linseutforming og sender det framover, nesten som en laserstråle på enkelte modeller, så lager billigprodusentene en hel masse lys, i alle mulige retninger, og håper noe av det treffer der det skal.

Har ingen holdepunkter for at Biltema er værre enn andre, men dyre lamper er nesten alltid bedre.

Modifiserer du lampene med rimelige LED eller XENON pærer, blir det som regel enda værre, med strølys i alle retninger.

Ofte vil jeg hevde et sett dyre, BRUKTE lamper med kvalitetsoptikk er et mye bedre valg enn nye billiglamper, spesielt om du skal ha de på taket...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg satte i noen H7 LED pærer  jeg hadde liggende( noe kraftige med kjølevifte i bakkant) Var bestilt på ebay dersom jeg ikke husker feil.

Ala disse

Helt sikkert rett det JokerS30 skriver om billige og dyre lamper. Noe forskjell bør det vel være.

Ser at Biltema sine 9" fåes i tre utgaver: Referenstal 37,5, Lång räckvidd/bred ljusbild,   Referansetall 50, ekstra lang rekkevidde/smalt lysbilde og

som xenon. Jeg tror mine må være av den første typen, synes det funker meget bra.

Endret av sondre b

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutter siden, JokerS30 skrev:

Dette er vel den STORE forskjellen på dyre og billige lamper, mens de dyre fokuserer lyset, gjennom lampehus og linseutforming og sender det framover, nesten som en laserstråle på enkelte modeller, så lager billigprodusentene en hel masse lys, i alle mulige retninger, og håper noe av det treffer der det skal.

Har ingen holdepunkter for at Biltema er værre enn andre, men dyre lamper er nesten alltid bedre.

Modifiserer du lampene med rimelige LED eller XENON pærer, blir det som regel enda værre, med strølys i alle retninger.

Ofte vil jeg hevde et sett dyre, BRUKTE lamper med kvalitetsoptikk er et mye bedre valg enn nye billiglamper, spesielt om du skal ha de på taket...

Tipper du har helt rett der. Skrinlegger taklysplanene for en stund. Får se litt etter gode brukte som du sier :) Skal forsøke litt større hellalykter enn de jeg har på framfangeren. Hella skal vel være noe bedre kvalitet enn biltema, så kanskje jeg får mer ut av en liten oppgradering der.

17 minutter siden, sondre b skrev:

Jeg satte i noen H7 LED pærer  jeg hadde liggende( noe kraftige med kjølevifte i bakkant) Var bestilt på ebay dersom jeg ikke husker feil.

Ala disse

Helt sikkert rett det JokerS30 skriver om billige og dyre lamper. Noe forskjell bør det vel være.

Ser at Biltema sine 9" fåes i tre utgaver: Referenstal 37,5, Lång räckvidd/bred ljusbild,   Referansetall 50, ekstra lang rekkevidde/smalt lysbilde og

som xenon. Jeg tror mine må være av den første typen, synes det funker meget bra.

Jeg har de med ref tall 50 i 9". Håpet på litt mer rekkevidde. Men opplever vel kanskje ikke at det er så stor forskjell på biltema sin 37,5 og 50. Har begge.

Var det god plass i biltemalykta selv med de viftene? På hellalampene jeg har, så er det ikke plass til en standard kabelsko kobla på pæra engang. Hadde kanskje håpet å prøve i de lyktene. Men ser de har ledpærer uten vifter også. Med det er kanskje nødvendig med vifte? Er det for pæra sin egen del? Led blir vel ikke varmere enn halogen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har blitt fortalt at en 5watt glødepære avgir like mye varme som en 5watt ledpære.

Men forskjellen ligger i lysstyrken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
44 minutter siden, gautes skrev:

Jeg har blitt fortalt at en 5watt glødepære avgir like mye varme som en 5watt ledpære.

Men forskjellen ligger i lysstyrken.

5 watt er nok 5 watt uansett ja. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Watt er watt, men en LED som trekker 5 watt har lysstyrke ca som en 40watts glødepære. Men avgir bare 5 watt varme. Dermed oppstår problemer med snø på lykter, duggining osv 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det snør godt i Bodø i dag! Skulle virkelig ønske mellomakselen var i hus. Kjedelig å kjøre rundt i RWD nå. Bør bli potensial for noen fine snøhull snart! :P

Bilen venter forøvrig på flere pakker. Ny MAF, AAP og MAP-sensor. MAF er vel litt omdiskutert om er nødvendig etter at egr er fjernet. Men så vidt jeg forstår så må den funke likevel. Så bilen ikke tror det er noe galt. Vet egentlig ikke om det er noe gale med noen av disse sensorene, men siden jeg ikke vet når de er byttet og det er greit med sensorer i bakhånd, så får den nye. Så pensjoneres de gamle til nødløsningskassen :)

Det er forøvrig litt artig med rwd disco også. Måtte arbeidsdagen snart bli ferdig!

46775776551_1d3f719a60_h.jpg

Endret av Iaitoo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå