Gå til innhold

Iaitoo sin Disco2


Iaitoo

Anbefalte innlegg

Grattis med vel gjennomført  EU.   Godt når det er i boks :)

Har også to (bare to :unsure:) slike 9" Biltema lamper der foran.  Satte i litt kraftige LED pærer og

de lyser nå meget godt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sondre b skrev:

Grattis med vel gjennomført  EU.   Godt når det er i boks :)

Har også to (bare to :unsure:) slike 9" Biltema lamper der foran.  Satte i litt kraftige LED pærer og

de lyser nå meget godt. 

 

 

Nå står det to små Hellalamper der. Har to Hella Rallye 3003(9") jeg tenkte å montere i stede. Har tatt ned de på taket :) Hva slags LED pærer har du satt i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Iaitoo skrev:

 

 7" og 9" er biltema.

 

Dette er vel den STORE forskjellen på dyre og billige lamper, mens de dyre fokuserer lyset, gjennom lampehus og linseutforming og sender det framover, nesten som en laserstråle på enkelte modeller, så lager billigprodusentene en hel masse lys, i alle mulige retninger, og håper noe av det treffer der det skal.


Har ingen holdepunkter for at Biltema er værre enn andre, men dyre lamper er nesten alltid bedre.

Modifiserer du lampene med rimelige LED eller XENON pærer, blir det som regel enda værre, med strølys i alle retninger.

 

Ofte vil jeg hevde et sett dyre, BRUKTE lamper med kvalitetsoptikk er et mye bedre valg enn nye billiglamper, spesielt om du skal ha de på taket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte i noen H7 LED pærer  jeg hadde liggende( noe kraftige med kjølevifte i bakkant) Var bestilt på ebay dersom jeg ikke husker feil.

 Ala disse

Helt sikkert rett det JokerS30 skriver om billige og dyre lamper. Noe forskjell bør det vel være.

Ser at Biltema sine 9" fåes i tre utgaver: Referenstal 37,5, Lång räckvidd/bred ljusbild,   Referansetall 50, ekstra lang rekkevidde/smalt lysbilde og

som xenon. Jeg tror mine må være av den første typen, synes det funker meget bra.

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, JokerS30 skrev:

 

Dette er vel den STORE forskjellen på dyre og billige lamper, mens de dyre fokuserer lyset, gjennom lampehus og linseutforming og sender det framover, nesten som en laserstråle på enkelte modeller, så lager billigprodusentene en hel masse lys, i alle mulige retninger, og håper noe av det treffer der det skal.


Har ingen holdepunkter for at Biltema er værre enn andre, men dyre lamper er nesten alltid bedre.

Modifiserer du lampene med rimelige LED eller XENON pærer, blir det som regel enda værre, med strølys i alle retninger.

 

Ofte vil jeg hevde et sett dyre, BRUKTE lamper med kvalitetsoptikk er et mye bedre valg enn nye billiglamper, spesielt om du skal ha de på taket...

 

Tipper du har helt rett der. Skrinlegger taklysplanene for en stund. Får se litt etter gode brukte som du sier :) Skal forsøke litt større hellalykter enn de jeg har på framfangeren. Hella skal vel være noe bedre kvalitet enn biltema, så kanskje jeg får mer ut av en liten oppgradering der.

 

17 minutter siden, sondre b skrev:

Jeg satte i noen H7 LED pærer  jeg hadde liggende( noe kraftige med kjølevifte i bakkant) Var bestilt på ebay dersom jeg ikke husker feil.

 Ala disse

Helt sikkert rett det JokerS30 skriver om billige og dyre lamper. Noe forskjell bør det vel være.

Ser at Biltema sine 9" fåes i tre utgaver: Referenstal 37,5, Lång räckvidd/bred ljusbild,   Referansetall 50, ekstra lang rekkevidde/smalt lysbilde og

som xenon. Jeg tror mine må være av den første typen, synes det funker meget bra.

 

Jeg har de med ref tall 50 i 9". Håpet på litt mer rekkevidde. Men opplever vel kanskje ikke at det er så stor forskjell på biltema sin 37,5 og 50. Har begge.

Var det god plass i biltemalykta selv med de viftene? På hellalampene jeg har, så er det ikke plass til en standard kabelsko kobla på pæra engang. Hadde kanskje håpet å prøve i de lyktene. Men ser de har ledpærer uten vifter også. Med det er kanskje nødvendig med vifte? Er det for pæra sin egen del? Led blir vel ikke varmere enn halogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, gautes skrev:

Jeg har blitt fortalt at en 5watt glødepære avgir like mye varme som en 5watt ledpære.

Men forskjellen ligger i lysstyrken.

5 watt er nok 5 watt uansett ja. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det snør godt i Bodø i dag! Skulle virkelig ønske mellomakselen var i hus. Kjedelig å kjøre rundt i RWD nå. Bør bli potensial for noen fine snøhull snart! :P

Bilen venter forøvrig på flere pakker. Ny MAF, AAP og MAP-sensor. MAF er vel litt omdiskutert om er nødvendig etter at egr er fjernet. Men så vidt jeg forstår så må den funke likevel. Så bilen ikke tror det er noe galt. Vet egentlig ikke om det er noe gale med noen av disse sensorene, men siden jeg ikke vet når de er byttet og det er greit med sensorer i bakhånd, så får den nye. Så pensjoneres de gamle til nødløsningskassen :)

 

Det er forøvrig litt artig med rwd disco også. Måtte arbeidsdagen snart bli ferdig!

 

46775776551_1d3f719a60_h.jpg

 

Endret av Iaitoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bilen er fin og god med meg om dagen! Ble bra med ny MAP, MAF og fremre mellomaksel. Oppussing hjemme tar dessverre for mye tid om dagen, men har fått sneket inn litt biltid og.

Trenger en skuff bak til div utstyr. Et rom til kjøkkensaker og et rom til div camping. Recoveryutstyr har en tendens til å bli skittent, så det havner nok i ei plastkasse på toppen av skuffen. Den dagen jeg får ei kjøle inn, så får recoverysakene gå på taket. Gjerne greit å ha det der uansett. Ikke alltid man får opp bakdøra når man sitter fast :P

 

Pussig nok så ble den litt lengre enn først tenkt. Måtte av med lomma på dørtrekket bak. Heldigvis går høyttalerne klar. De passer fint inn foran hundeburet.

Litt bilder fra byggeprosess til ferdig:

 

46542098364_bc04663f08_k.jpg

 

47213703402_9e7d8666aa_k.jpg

 

46542096344_b50550bc4e_k.jpg

 

46351027475_58d20fa9a3_k.jpg

Endret av Iaitoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har slitt med at varmetrådene bak ikke har funka. Sikringa går med en gang man slår den på. Det har vært ganske kjedelig da det dogger mye i bilen(Har ei ofte våt bikkje jeg drasser på). Ettersom en D2 er stor og brei så er det og fint å kunne se ut mer enn i sidespeilene når man skal rygge. Har leita etter brudd på ledninger mellom dører, men alt har sett bra ut. Har vært redd jeg måtte demontere mye for å finne synderen. Men i dag så begynte jeg å studere litt inni døra. Oppdaget at kabelen var klemt mellom dør og hengsle. Det har sikkert vært bytta dørhengsel en gang og den har kommet i klem i mellom. Der må det ha blitt brudd, for etter å ha skjøta inn et frisk stykke i mellom så funker trådene som gull!

 

Det er de små fiksene som gleder :) Passet fint med at jeg og vasket bilen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde lyst å teste ut nye dempere + styredemper. Kjøpt meg et sett med bilstein :) Endelig helg, så har forsiktig satt i gang med byttet. Skal og male dempertårna i matchende farge.. :P

 

32544788597_038b4ff362_k.jpg

 

Gamle britpart demperen fra førersia. Den ville ikke strekke seg lenger ut på egenhånd(De er egentlig like lange) Måtte mye makt til for å strekke den helt ut. Satser på mer komfort fremover!

 

33666857048_be60a28b54_k.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle demperne var ganske ferdig. De bevegde seg ikke for egen maskin. Var lett å trykke de sammen, men de ville ikke ut igjen.. Smått mer behagelig å kjøre over dumper nå. Samt at rattet retter seg opp mye bedre på egenhånd!

 

46634798775_76780b56f7_k.jpg

 

46634798785_fa222fc054_k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på dempere.

Noen demper slag på vei inn og må trekkes ut igjen av fjæra.

Andre gjør det samme men presser seg ut igjen selv.

Så å sammenlikne dem blir litt feil på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Det er forskjell på dempere.

Noen demper slag på vei inn og må trekkes ut igjen av fjæra.

Andre gjør det samme men presser seg ut igjen selv.

Så å sammenlikne dem blir litt feil på en måte.

 

De demper ikke slag på vei inn heller. Det var så lite motstand i de at de nesten datt sammen på egenhånd. Og så var det nesten umulig å dra de ut. Om det er sånn de skal være, så anbefaler jeg ingen å kjøpe dem. Synes det er en ganske fair sammenligning da jeg har en helt ny bil, som er behagelig over humper og ikke slår ned i fartsdumper. Har forøvrig hatt dempere som jobber sånn som du nevner, og dem var det motstand i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok på sin plass med nye dempere! De gamle var noen Britpart dempere som ble montert en gang i tiden for å erstatte de originale. De fungerte greit når de var nye men ikke overrasket over at du merket forskjell!! Godt å se godbilen bli tatt så godt vare på!

 

@laitoo, hadde du noe problemer med den fremre mellomakslingen? Den ble bygget opp med nye kryss og senterlager, samt balansert ikke lenge før du kjøpte bilen. 

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, motom skrev:

@laitoo, hadde du noe problemer med den fremre mellomakslingen? Den ble bygget opp med nye kryss og senterlager, samt balansert ikke lenge før du kjøpte bilen. 

 

 

 

Ja! Trodde først det var vindstøy fra lampene jeg satt på taket, men viste seg å være mellomakslingen. I det doble leddet så stopper den på et punkt når man vrir den rundt med leddet i litt vinkel. Så knepper den over før den er smooth rundt til samme punkt igjen. Vanskelig å forklare, men den begynte å lage endel lyd. Ble raskt høyere og høyere. Tok ingen kjangser og kjøpte en ny! Tenker å overhale denne for å ha i reserve. Rart den ikke holdt lenger hvis den er nyoverhalt :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du oppdaget det i tide. Kjøpte kryss av god kvalitet og de balanserte den etterpå så trodde i teorien at det burde være bedre enn ny. Skal du til Oslo så kan jeg sende deg navnet på firma som utførte jobben, de er spesialister på drivakslinger så burde vite hva de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått satt meg opp et batteri til forbruk bak i bilen. Koblet det opp med en DC til DC lader, så jeg ikke måtte dra så stor ledning bak. Hatt kun skillerelé i tidligere biler som har funka greit, men da har de stått på siden av hverandre. Fornøyd med CTEKen så langt. Brukte nesten 10meter med 10mm2 ledning fra batteriet foran og bak. Sikkert vært enklere å legge den langs med ramma, men den er i det minste tryggere inne i bilen :)

 

33728130158_a128a26cfa_k.jpg

 

Den ble testa ut med en liten telttur. Overraskende nok så har myggen allerede våkna! :S

 

47552342092_af24f0d659_k.jpg

 

33728130008_e0e86c364c_z.jpg

 

Må og bare legge ved et bilde av noen som fulgte parkeringsreglene. Lurer på om det er samme bil som blinka og vinka til meg på Kjerringøy igår. Hyggelig at det endelig er noen som hilser først!

 

46689696535_fbbca71d25_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...