Gå til innhold

Iaitoo sin Disco2


Iaitoo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Var i Oslo for noen uker siden og hentet en meget flott disco 2! Den er kanskje kjent for de fleste her inne fra før ;) Turen fra Oslo til Bodø gikk som en drøm!

Siklet på LR lenge. I utgangspunktet til madammen. Planen var disco 3, men hun endte opp med en traktor XC90.. Men da ble det rom i budsjettet for at jeg skulle få oppgradert Jimnyen min :)

 

Bilen er relativt urørt foreløpig. Venter på at jeg skal få tatt den på EU-kontroll. 

Dette er hverdagsbilen min, som samtidig skal ta meg rundt på eventyr! Den fikk sin første lille tur nå i helga.

Så langt har den fått DAB, en CB radio og jeg har begynt å tette lekasjene i taket. Kom vann inn i sveisen i hjørnet over frontruta, og det kommer nok inn fra fremre soltak en plass og.

Plan først og fremst er et skuffesystem kombinert med et bur til bikkja. Samt et forbruksbatteri bak, koblet med en DC/DC lader. Det skal drifte campinglys og kjøleskap. På sikt blir det nok også et taktelt, samt 2" heving. 

 

Litt bilder fra turen:

29614145037_5c91c6b662_c.jpg

 

44552235271_ea06ab7aaf_c.jpg

 

44552234521_a4a5f1b5c5_c.jpg

 

44552234511_4667058702_c.jpg

 

29614144077_abea3fe6c7_c.jpg

Endret av Iaitoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen fantastisk flotte bilder. Fikk med en gang lyst til å dra på tur nordover igjen. Og D2 er en flott turkamerat. Du kan kjøre langt uten å bli slitt ut. Den tar dårlige og svingete veier som en drøm. Og med litt pleie og omsorg er den både enkel og forutsigbar å holde vedlike. 

 

Mvh

Leif Ove som har kjørt 200tusen i sin D2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
1 time siden, Iaitoo skrev:

31537239908_3ac9252e5f_k.jpg

 

I morra skal hun på EU-kontroll. Litt spent. Håper det går bra :)

Krysser fastnøkler og skrujern for at alt går greit på EU kontroll.

 

og jamf første post, så er det plass til 2 batterier i motorrommet. Du må ta ut batteriboksen og lage deg nye fester for Ecu. Bildet er tatt før opprydding av kabler til ettermontert utstyr.

 

20180828_193151.jpg

 

 

 

mvh

leif ove

 

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset med batteri! Planen er et stort agm-batteri, så mulig det må baki uansett. 

 

EU-kontrollen gikk nå greit, men fikk ikke bestått på første forsøk. Må bytte ve- og hø- nedre og øvre venstre opphengskule foran. Dvs, alle 4 blir bytta.

Også hadde ikke brekket god nok virkning. Ettersom de kun bemerker at det ikke har god nok bremsevirkning, er kjangsen da stor for at det holder å stramme? Pleier å få denne på bilene mine, og som regel er det ujevn virkning :P  Hvordan er brekket bygget opp? Er det vaier rett inn på kaliperen, eller er det en egen trommel med bremsesko til brekket? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Iaitoo skrev:

Takk for tipset med batteri! Planen er et stort agm-batteri, så mulig det må baki uansett. 

 

EU-kontrollen gikk nå greit, men fikk ikke bestått på første forsøk. Må bytte ve- og hø- nedre og øvre venstre opphengskule foran. Dvs, alle 4 blir bytta.

Også hadde ikke brekket god nok virkning. Ettersom de kun bemerker at det ikke har god nok bremsevirkning, er kjangsen da stor for at det holder å stramme? Pleier å få denne på bilene mine, og som regel er det ujevn virkning :P  Hvordan er brekket bygget opp? Er det vaier rett inn på kaliperen, eller er det en egen trommel med bremsesko til brekket? 

Ang brekket. Wire ned til trommel på fordelingskassa. Skal begynne å ta godt etter 3 knepp opp med brekket.

jekk opp et hjul, sett kasse i fri og brekk av. Stammeskrue finner du i nedkant av trommel på siden mot kassa. Mens du strammer, kan du rotere bakhjulet med foten. Når det begynner å gi motstand, slakker du opp litt. Ferdig. Ikke helt uvanlig at simmerring har lekt litt olje i trommelen.

 

Mvh

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, leiohel skrev:

Ang brekket. Wire ned til trommel på fordelingskassa. Skal begynne å ta godt etter 3 knepp opp med brekket.

jekk opp et hjul, sett kasse i fri og brekk av. Stammeskrue finner du i nedkant av trommel på siden mot kassa. Mens du strammer, kan du rotere bakhjulet med foten. Når det begynner å gi motstand, slakker du opp litt. Ferdig. Ikke helt uvanlig at simmerring har lekt litt olje i trommelen.

 

Mvh

leif ove

 

 

Ah, det er på fordelingskassa ja. Har reagert på at jeg synes det er litt lite motstand i brekkarmen. Men har fungert ok. Håper det holder med stramming, og at trommelen ikke er full av olje :P Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nesten godkjent bil! 

 

Tror det skal holde å stramme wire men tror den er original og hadde vel tenkte å bytte den etter hvert. Det er en justering rett under håndtaket som skal være enkel å komme til hvis du vil prøve det. Tviler på at det er olje i trommelen da brekket alltid har tatt veldig godt! 

(Når man skal ha av midtkonsollen må den wiren slakkes eller kobles fra ved håndbrekket for å få håndtaket langt nok opp til at midtkonsollen smetter av :))

 

Får håpe opphengskulene ikke sitter alt for godt. Tror rett verktøy kan gjøre den jobben mye triveligere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, motom skrev:

Gratulerer med nesten godkjent bil! 

 

Tror det skal holde å stramme wire men tror den er original og hadde vel tenkte å bytte den etter hvert. Det er en justering rett under håndtaket som skal være enkel å komme til hvis du vil prøve det. Tviler på at det er olje i trommelen da brekket alltid har tatt veldig godt! 

(Når man skal ha av midtkonsollen må den wiren slakkes eller kobles fra ved håndbrekket for å få håndtaket langt nok opp til at midtkonsollen smetter av :))

 

Får håpe opphengskulene ikke sitter alt for godt. Tror rett verktøy kan gjøre den jobben mye triveligere!

 

Takk for det :) Skal se om det er mye å justere på armen.

Har heldigvis verktøy for jobben! Prøvde uten på en civic jeg hadde en gang i tiden, det endte med masse bannskap og en 5 timers kjøretur til nærmeste forretning som solgte verktøy av kvalitet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Discoen venter på at jeg skal bli ferdig med Jimnyen min, som skal bli gårdsbil på ei øy utenfor Bodø, før den får nye bærekuler. De er nå i det minste i hus.

 

Synes kanskje bilen er litt slapp til at den skal være "trimmet". Samboerens xc90 virker mye kvikkere, og de er ca like tunge og tror ikke volvoens 10 ekstra hester gjør all verden. Og dersom min er trimmet, så bør det jo være flere hester hos meg enn hos volvoen. Forsøkt å rense MAP, og det hjalp litt. Var endel skit i den. Har også testet litt med og uten MAF. Om noe så går den litt bedre uten MAF, men om det er ønsketenking, det vet jeg ikke.

 

Lest litt på engelske forumer, og der virker endel å mene at uten egr, så er maf unyttig, da den kun har med denne å gjøre. Derfor usikker på om det er verdt å prøve ny maf. Blir ikke ecu forvirret hvis maf ikke gir signal, uavhengig av egr? Og da går i en standard map?

Hvis du leser dette motom, har du noen gang byttet maf på den? Kanskje verdt å prøve hvis ikke..

 

Har en liten bestilling med litt snacks på vei også. Snatch block, og noen fake maxtrax, samt komplett filterkitt til bilen.
Har en følelse av at Geolandar at/s dekkene ikke er all verden i gjørme. I skogen der vi kjører off road, så er det endel gjørmehull pga alt regnet vi får. Så inntil jeg får bestemt meg for om jeg skal holde meg til 245/75r16 eller heve et par tommer, og gå opp til 235/80r16, så får jeg være hjulpen av vinsjen og recovery boards :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan! joda, byttet maf en gang (mest for at jeg tenkte det var greit med en ny en) men kan godt hende den ikke fungerer 100% hvis du kobler den fra og ikke merker noe forskjell. skal vel gå litt dårligere da. merket i fjor sommer at den av og til tok noen ekstra sekunder på å få ladetrykk når bilen hadde vært varm tidligere og så skulle kjøres igjen. forsvant som regel etter 1min kjøring. tror det er maf relatert sak.

husker ikke om du fikk med den gamle maf'en men hvis du gjorde det så kanskje den fungerer bedre?!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, motom skrev:

heisan! joda, byttet maf en gang (mest for at jeg tenkte det var greit med en ny en) men kan godt hende den ikke fungerer 100% hvis du kobler den fra og ikke merker noe forskjell. skal vel gå litt dårligere da. merket i fjor sommer at den av og til tok noen ekstra sekunder på å få ladetrykk når bilen hadde vært varm tidligere og så skulle kjøres igjen. forsvant som regel etter 1min kjøring. tror det er maf relatert sak.

husker ikke om du fikk med den gamle maf'en men hvis du gjorde det så kanskje den fungerer bedre?!

 

 

 

Glemmer å kikke i kurven med alt det spennende i. Ja, ser den gamle ligger der. Den får seg en rens, og så skal jeg prøve den. Skjønt det som at det er veldig viktig med orginal, da de uorginale gjerne kan dø innen få uker? Så kanskje det har skjedd med den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, lafterolf skrev:

Volvoens motor er langt kvikkere enn td5. Volvo bruker annen turbo og den har høyere dreiemoment.

 

Maf må være i orden.

Volvo har heller ikke en diger fordelingskasse å dra på. 

 

Ja, det er vel sant.. Hadde forventet at discoen skulle være litt mer på, etter som den skal være tunet opp litt. Men siden det ikke er forskjell med MAF frakoblet, så mangler den kanskje litt grunt.

 

 

9 minutter siden, motom skrev:

Kan nok hende at jeg ikke kjøpte rett merke på den :( Holdt i hvert fall mer enn ett par uker, tror det ble 1-2 år :)

 

 

 

 

 

Ser på esken den gamle lå i at det er Allmakes4x4, om det er rett eller ei vet jeg ikke :P Men det er forskjell på sensoren på den og den orginale. Den fra allmakes har noen dingser på sensoren, i forskjellig størrelse på pinnene.

 

44868857315_e0945ffbd8_c.jpg

Allmakes4x4

 

30841992417_433a9e1ae8_c.jpg

VDO - Siemens

Endret av Iaitoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Glemt å oppdatere her. Bilen er endelig EUOK for 2 nye år :) Nå som de er bytta, så merker jeg at det var nødvendig med nye bærekuler! Nå er den god og stabil.

Hadde store planer om tur i romjula. Men som vanlig når jeg har fri, så blir det enorme mengder regn. Alle snøen er borte. Jaja, bedre lykke neste år :P

 

Et lite panserbilde fra da jeg kjørte opp i høyden med et håp om å skimte sola. Den har også tatt ferie for øyeblikket. Og et par bilder av mitt lille sidesprang. Det var hovedfruen før jeg handla disco. Nå er hun pensjonert til en liten øy utenfor Bodø. Der har hun 9km med vei å boltre seg på. Den dagen den ikke går gjennom EU mer, så blir det et rent offroad prosjekt ut av den.

 

44629575550_8879ce0184_k.jpg

 

46450370821_255d874617_k.jpg

 

Der flytebrygga ligger så har vi hyttetomt. Normalt går det å kjøre over stranda for å komme seg dit. Men fullmånen har tatt med seg litt ekstra tidevann, så hele stranda var borte.

 

45727231964_59a9769eff_k.jpg

Endret av Iaitoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrvikan skrev:

Landegode hun har fått tilbringe resten av tiden på? Så veldig kjent ut:)

 

Det er helt korrekt! Hører du til der eller bare vært på besøk før?

 

Har montert noen tusenmetere i roofracken i dag. Liker hvordan det ser ut! Liker ikke så godt at det har blitt noe mer vindstøy. Det blir godt med drag. I tillegg så lyser hele panseret opp, som gjør at jeg egentlig ser dårligere. Og alle skilt langs veien blir som lyskastere i retur.. Har 7" 37,5 på hver side for å spre lys,. og to 9" 50 i midten for mer distanse. Kan hende 9" er litt stort, og lager for mye drag. Tror det blir bedre hvis jeg får til å skjerme panseret på noe vis.

 

45591959555_d3d31074f9_k.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med eu godkjenning!

 

Opplevde det motsatte med litt mindre diameter lys på taket, ble mindre vindstøy enn uten lys faktisk... 

 

Enig med at det lyser opp panser selv med matt svart folie. Hadde noen 5" led arbeidslys der som jeg brukte når jeg kjørte i skauen og det fungerte bedre enn å ha fjernlys der. Var til og med lovlig slik reglene var før, helt til de rustet fast og Sandmo ikke tok sjansen på å eu godkjenne dem.

 

Kjekt med lys da :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Iaitoo skrev:

Det er helt korrekt! Hører du til der eller bare vært på besøk før?

Er født i Bodø å har vært på camping på Landegode et par ganger. Bor på Hønefoss nå, men med et ønske om å komme hjem en vakker dag:)

 

Har selv hatt en ledbar på taket å opplevde et meget godt opplyst panser som resultat. Alternativet er å ha spot lamper som lyser langt for å unngå at de treffer panser. Evt flytt de lengre bak, om det lar seg gjøre.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

har komplett hevesett om du fortsatt tenker å heve. 2" terrafirma. 4 dempere, 2 framfjører, klosser for luftbelger bak med justeringsplate for høydesensorer samt lange bremseslanger. Alt umontert, ligger i original innpakning. Vurdrer å selge dette samla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mrvikan skrev:

Er født i Bodø å har vært på camping på Landegode et par ganger. Bor på Hønefoss nå, men med et ønske om å komme hjem en vakker dag:)

 

Har selv hatt en ledbar på taket å opplevde et meget godt opplyst panser som resultat. Alternativet er å ha spot lamper som lyser langt for å unngå at de treffer panser. Evt flytt de lengre bak, om det lar seg gjøre.. 

 

Jeg flytta hjem for 6år siden! Bodde i Drammen.. Kunne aldri tenkt meg noe annet sted enn Bodø nå :)

Ikke bare bare å flytte de bakover dessverre. Skal eksperimentere litt med skjerming. Bare for å se hvor lang ut det må gå før lyset passerer panseret.

 

2 timer siden, JokerS30 skrev:

Hva merke / fabrikat / modell 9" lys er det du har montert på taket ?

 

Både 7" og 9" er biltema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...