Gå til innhold

RRC 4-dørs 1982


dolomite

Anbefalte innlegg

..og DA var go´bilen godt og vel i hus!  

 

Dette er en tidlig -82 modell 4-dørs, produsert sent i -81 som var første året for lettere adkomst til baksetet.  Chassis SALLHAMV2AA117399 (Den åttetusenfemhundreogsyttiførste produserte med fire dører).  Jeg har lenge lett etter en pen 4-dørs med sveivevinduer og V8 og fant denne i Oslo.  Hvorfor manuelle vinduer..?  Jo, når Rover skulle oppgradere sine toppmodeller valgte de tekniske løsninger som ikke tålte tidens tann/manglende vedlikehold (stryk det som ikke passer). Uansett må man anse seg som heldig om de fleste vinduene lot seg rulle ned, men å få alle opp elektrisk kan man bare drømme om.  

 

Bilen er meget god i stand.  Etter å ha stått i over 20 år, trengte den kun en smule overtalelse for å komme i gang.  Alt elektrisk fungerer, gir og bremser likedan.  Begge forgasserne var irret/oksydert nesten til en ullen klump og sto kubb!  Tålmodighet er en dyd (og som sådannet, ikke noe å ta vare på i lengden, sa Marit Christensen i NRK), og med litt/mye lirking og sausing med 5.56, løsnet akslingene.  Demperlokket og forgassertoppen derimot  var ´blitt ett´som det står i Bibelen.  Det var ikke å unngå at aluminium gjengene fulgte med plastikken på vei opp.  Må nok se meg om etter et sett med 1 3/4´´Stromberg topper...

 

Rust..?  Jo takk.  Bjelken som holder nedre bakluke er fagmessig rustet vekk.  Begge hjulbrønner foran har hull, men ikke verre enn at de kan la seg reparere uten å kjøpe deler fra Holmen.  Til og med indre hjulhus mot baksetet var uten rustskader.  

 

Framhaldsoga held fram som Guringuten så vakkert formulerte det..

 

 

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-trinns (LT95) med den mest lealause og upresise girspak jeg har vært borti.  Antar det er rom for  utbedring.  

 

I tillegg er jo et hengetak av dimensjoner en av de andre utfordringene.  

 

Først må ‘det brune gull’ erstattes med blankt stål, deretter etter dagsform cool

2A757F0B-FABE-47E3-8078-D6B47579D0CC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kult prosjekt! 

 

Angående taket ditt, jeg kjøpte "nytt" tak i form av kun stoffet. 

Det kostet meg 70 britiske mynter, eller 800 ferdig fraktet til døra. 

 

Du kan enten sende ned en stoffprøve, eller ta et godt bilde så finner dem som regel riktig farge. 

Butikken / nettbutikken finner du her;  Martrim.co.uk

 

Veldig kompetente mennesker, men de kan ikke sende med limet (flyfrakt osv). Du kan derimot kjøpe kontaktlim på spann på den lokale Biltema-butikken. 

Det holder selv i 95 grader! Og nettopp varmen er årsaken til at taket "sagger", limet er for gammelt / holder ikke nok i varmen :)

 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...