ovik Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 Jeg drømmer om en 130 med camper på platten. Jeg tror hytta på 130 er noe høyere enn hytta på disse japsepickupene som ofte brukes med sånt, og hyttehøyden er en av målene som er av betydning for valg av camper, men jeg har foreløpig ikke en slik bil, så jeg kan ikke gå ut og måle. Er det noen der som vet dette målet - altså fra platt til topp av hyttetaket - eller som kan gå ut i garasjen og måle? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 6. september 2018 Del Skrevet 6. september 2018 de jeg har sett, har hatt en " underramme " som camperen står på, en slags " grunnmur ". Lages denne smart, kan man ha tanker, campingstoler og mye annet rart under gulvet i camperen, men over lasteplatten. Jeg har bilder av en tøff 130" med FIS camperen på, skal se om jeg klarer rote de fram..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 6. september 2018 Forfatter Del Skrevet 6. september 2018 Ja, en ramme mellom platt og camper kan være en god løsning. Må bare ikke bli for høyt. Dette er jo en fin en. Disse bruker en ramme på platten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velar Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 for å IKKE svare på spørsmålet..... En standard Hørmann 220 garasjeport, der kommer man akkurat inn med First Four takbøyler. Hvis porten er bare litt ned fra øvre stilling, ja da har man det gående.... Ellers beror jo høyden på antall kilo nyttelast, slitasjegrad på fjærer, dekkdimensjon, osv. Sånn for å være litt politiker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 tok turen ut med tommestokken. for meg ser det ut som om toppen på hytta på min er på ganske nøyaktig 2 meters høyde, pluss minus litt for gruslagt gårdsplass som ikke er flat (målte 202 på den ene siden, og 198 på den andre). Har på takgrind taktelt etc - men det er ikke mye vekt i den. Standard dekk (Michelin xzl 7.5R16) -Camarogeddon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 12. september 2018 Del Skrevet 12. september 2018 Hups - ser at du spurte om målet fra plan til hytte - ikke total høyde. plan - til overkant plan: 50 cm Overkant plan - topp av hytte: 73 cm. Totalt 123 cm fra bunn av planet og opp. Forbehold om feil da det er taktelt og takgrind i veien for å få et helt nøyaktig mål... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 12. september 2018 Forfatter Del Skrevet 12. september 2018 Takker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan-Ove Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 (endret) Jeg har snakket med leverandører om dette tidligere og kan bekrefte som andre nevner at du må bygge opp en ramme på planet. Endret 13. september 2018 av Dan-Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 FourWheel campers solgte ( tidligere ) en versjon med korrekt høyde for 130. Burde ha kjøpt en meget billig demoversjon fra UK for 5-6 år siden. S-karrosserier byggede også versjon for 130, kan sikkert bestilles hos dem. Islandske FIS er robust og lett men lidt dyr synes jeg. Gazell ser elegant ut, men har ikke sett den live. Wohnkabinecenter i Tyskeland har laget en rimelig pen løsning, bla for FourWheel Grizzly på 130. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 tenk iaf på vekta. Jeg ser med skrekk & gru på de som stabler en 850kg camper på planet, og forventer å ha noen form for kjøreegenskaper igjen på bilen. Greit nok at 130 er en stor bil, men det er ingen Volvo FH12, og vekt er det største problemet om man vil kjøre på litt røffe veier. Dempere, fjører, aksler, differ og alt mulig; belastningen øker eksponensielt ved mer vekt. Vi har ( norges eneste ? ) Fis-camper, og den veier ikke stort mer enn to taktelt. Vår er minimalistisk innredet, for å holde vekta på et minimum. Tunge skapdører, hengsler, digre blybatterier osv ble bevisst utelatt. Plastbokser, tøyposer, alu-skinner og andre litt småkreative løsninger ble tatt i bruk for å holde vekta nede... Skal vi ha max comfort, velger vi campingvogna i stedet. Vi har kjørt spor der en std. D2 ville måtte jobbe greit for å komme fram, og hadde camperen veid med, hadde den nok stått der enda... PS - hjelpe-luft-fjører er helt genialt på biler som skal bære camper. Vårt sett kostet rundt 5000kr, og er av de beste bil-investeringene jeg har gjort noen gang. Å kunne slippe trykket av dekka, for få litt flyt, og stramme opp chassises ved å blåse litt ekstra trykk i belgene, er helt genialt..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 14. september 2018 Del Skrevet 14. september 2018 (endret) FIS eller FourWheel pop-top ville jeg bruke i Island ( høylandet ) om sommaren uten problem, selvfølgelig uten 200 L vann ( drikke, grå, sort), 200L diesel, 100kg konserves, alle reservedele som går at kjøpe til landrover, osv som bla Tyskerne pleier at ha med til IS . 130 HD blir blød som en std 110 med 400 kg på planet. I praksis brukte vi telt eller opphøyet combicamp ( Ægisvagn ) når vi bodde i Island, men en kammerat hadde 38" Dodge med amerikansk pop-top på planet, det fungerte fint. Han holdt stort sett samme fart som vi i 110 med Ægisvagn. Vinterturer var alltid uten telt eller telt trailer. S-karressorier og lignende på en pu er stort sett en bobil med god bakkeklaring, ikke et offroad redskap. Men fin plass og luksus. Endret 14. september 2018 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 14. september 2018 Forfatter Del Skrevet 14. september 2018 Inntil videre mangler jeg både 130 og camper. Den jeg sikta meg inn på ble solgt før jeg fikk sett på den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Denne tråden inneholder mye info for meg, så jeg tillater meg å vekke den til live igjen! Jeg er nå den heldige eieren av TT sin 130, og har googlet meg ihjel siste døgnet for å finne ut hva slags campere som passer, og hva de koster. Skulle gjerne hatt en lett, som ikke er for dyr, og ikke bygger for mye utenfor bilen, og har dusj og do. Da er Gazell det nærmeste, FIS fra Island var jo veldig like, og kanskje litt billigere. Jeg har sendt en mail til dem. Engelske Northstar har en pop-up som de bygger på bestilling, og som de tilpasser til 130. Men hvis noen har innspill, eller kjenner noen som har en camper til salgs, så er jeg interessert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Gratulerer med en veldig praktisk og fin bil. Hadde ikke Terratracker en lang tråd på camper tro? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Fis har hverken dusj eller do. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 3 timer siden, lafterolf skrev: Gratulerer med en veldig praktisk og fin bil. Hadde ikke Terratracker en lang tråd på camper tro? Takk, ja han han må jo ha hatt en tråd på denne! Jeg skal lete litt. 1 time siden, JokerS30 skrev: Fis har hverken dusj eller do. Lurte litt på det ja, kan kanskje fikses. Men har ikke noen bilder eller tegningen fra innsiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 9 minutter siden, MrAnders skrev: Lurte litt på det ja, kan kanskje fikses. Men har ikke noen bilder eller tegningen fra innsiden. jeg har både tegninger, bilder og en FIS camper på tunet i Nittedal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 2 minutter siden, JokerS30 skrev: jeg har både tegninger, bilder og en FIS camper på tunet i Nittedal Såpass. Er det da kanskje mulig å få komme og ta en kikk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 9. august 2019 Del Skrevet 9. august 2019 Selvsagt. Om ikke annet får du måle og vurdere størrelser, overheng, osv osv, for min ble levert som halvfabrikat fra fabrikken, og ser ganske annerledes ut inni enn en original, som jeg også har mye bilder og dokumentasjon på ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christopher Skrevet 11. august 2019 Del Skrevet 11. august 2019 Hadde jeg skulle kjøpt meg ny camper, så hadde det blitt RRCab. ...http://www.rrcab.com/ -men den er ikke akkurat rimelig. 130’’ med camper er helt supert! Vi har kjørt over 500 mil Norge og Sverige i sommer med vår. Vi har ikke RRCab, men en gammel Knaus Explorer....men den gjør jobben Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 Jeg endte med å kjøpe denne her, dvs jeg får den denne uka og skal prøvemontere den på bilen før det blir endelig deal. Vi har målt mye og den skal passe veldig bra. Ikke stor, men har alle greiene, og er veldig solid. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154189237 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christopher Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 31 minutter siden, MrAnders skrev: Jeg endte med å kjøpe denne her, dvs jeg får den denne uka og skal prøvemontere den på bilen før det blir endelig deal. Vi har målt mye og den skal passe veldig bra. Ikke stor, men har alle greiene, og er veldig solid. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=154189237 Tøft! Ses vi til helgen på Hunderfossen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 12. august 2019 Del Skrevet 12. august 2019 21 minutter siden, Christopher skrev: Tøft! Ses vi til helgen på Hunderfossen? Skulle gjerne, kræsjer på lørdag med et slektstreff på Eidsvoll, - men jeg kan jo rekke begge deler... Må lage sokkel for å tilpasse camperen til planet, og kjettinger til å feste den. Men, kan jo Brumle oppover. Prøver å få til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ovik Skrevet 17. august 2019 Forfatter Del Skrevet 17. august 2019 Jeg endte opp med å kjøpe en 2010 dmax og en camper fra s-karosser. Den enkleste modellen. Veier vel 550 kg tom. Bladfjærene bøyde seg oppover, så luftfjærer og nye dempere ble montert. Det hjalp. Kjøreegenskaper, tja. Omtrent som en bobil. Men bakkeklaring er ok, og 4 hjulstrekk er kjekt å ha. Ekvipasjen fungerer utmerket. Ønsker meg fortsatt en 130, men Isuzu er ikke så værst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 19. august 2019 Del Skrevet 19. august 2019 Monterte i helgen, ble egentlig ganske snasent i form og farge. Den står på en sokkel for å heve den ca 7 cm for å ikke treffe dieselpåfyllingsrøret. Må få bygget om det og senke den. Ellers 1-2 cm klaring mot hjulkasser og i åpningen bak. Fylte opp vanntankene, da skal den veie ca 350-400 kg. Merker ikke at den er der, sikkert mye fordi TT modifiserte dempere og stag for å bære en dobbelt så tung camper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.