Gå til innhold

Nye strømmålere hus.


lafterolf

Anbefalte innlegg

...og for å gjøre det ekstra spennende så er det en del av målerne som kjører såkalt "mesh"-nettverk. Hvordan dette kan slå ut på sikkerheten har jeg ikke lyst til å snakke om. Målerne snakker også med en sentral som i sin tur rapporterer data inn sentralt over... Internett. I tillegg har målerne funksjonalitet for å kunne kutte strømmen. 

 

Målerne skal også ha en standard RJ-port som kundene på sikt skal kunne koble seg til for å kunne lese forbruk, automatisere sitt strømforbruk med mer. Om denne ikke er godt nok sikret så kan sannsynligvis noen smarte sjeler kunne gjøre ganske mye spennende. Både på sin lokale strømmåler, og teoretisk sett naboen sin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, isak skrev:

 

Hvordan skulle dette fungere?  B)

Så enkelt at det er et relé i måleren som kan kobles ut med fjernstyring.

 

Skal prøve å sette meg ned å få skrevet litt om resten av temaene som er her. Har vært med å utarbeide noen av kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ikke at nettleverandørene har monopol. Ser at her er det Hafslund, og de leverte en rimelig grei overskudd til sine aksjonærer i fjor. Nå er jeg ikke imot at selskapet tjener penger, men jeg som forbruker vil gjerne ha makt over hvem jeg velger. Telenor mistet sitt monopol en del år tilbake, og det har jo fungert. Nå kan hvem dom helst selge fiber til meg, for det om det var Telenor som gravde det ned, måtte kun binde meg for 12 mnd, som jo er det lengste de har lov til å binde meg som kunde. 

 

Hvorfor ikke konkurranse utsette strømnettet også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurranseutsette strømnett? Særdeles dårlig idé. Sett deg litt inn i de enorme summene som må investeres, så skjønner du kanskje at det er fånyttes.

Inntektene til nettselskapene er strengt regulert, med krav om effektivisering hvert år. De som driver dårligst har størst krav til effektivisering. Det er også noen som har foreslått lik nettleie for alle nettselskap.

 

Kan ikke sammenligne fibernett og strømnett.

 

Det burde vært monopol på fibernett og spør du meg. Det er jo idioti at fiberselskapene kommer og graver ned hvert sitt fibernett, gjerne med få ukers mellomrom. Et felles fibernett, åpent for alle innholdsleverandører hadde vært mye mer fornuftig. Og mer økonomisk. Lurer på om ikke det er slik i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettselskapet skal ta bilder av gammel og ny måler. Det har videre blitt satt ett krav om bilde av hele skapet før og etter montasje, bla for å dokumentere at avstandskrav og avdekkinger på målersløyfen er iht gjeldende forskrifter. Jeg tviler sterkt på at man trenger noen tillatelse fra huseier på dette. Dette er informasjon som ikke offentliggjøres. Dersom du motsetter deg dette, så tviler jeg på at nettselskapet/målermontør kan kreve å ta de. Dog vil man da ikke kunne foreta et målerbytte og saken kan da oversendes Det lokale eltilsyn. DLE har full myndighet til å ta bilder av det de finner på elektriske anlegg Jfr. eltilsynsloven. Så hvis du skal være en vrangpeis så kommer det bare noen andre som gjør jobben og tar bilder.

 

Disse bildene brukes ikke for å gå gjennom alle bildene for å se om det er feil og mangler her som medfører at man får tilsyn. Vi på tilsyn har andre ting å bruke tiden vår på enn det. Jeg tviler også på at noen DLE vil bruke disse bildene for å bevise at det er gjort endringer i sikringsskapet som det ikke er samsvarserklæring/dokumentasjon på. Dersom anlegget er feilfritt ellers vil det ikke skape de store problemene. Stort sett kan vi se på et anlegg ca hvor gammelt det er, og dokumentasjon på utført arbeid har man hatt siden FEL99 kom i nettopp 1999. Så vil vi skrive avvik på manglende dokumentasjon så får vi til det.

 

Det eneste vi har benyttet disse bildene til i etterkant er et par tilfeller av strømtyveri, der disse bildene har blitt brukt som dokumentasjon på at skapet ikke var tyvkoblet på tidspunktet for målerbytte. Dette er folk som snylter på oss alle sammen.

 

Når det gjelder "bryteren" i måleren så er dette et innebygd rele som fjernstyres for utkobling av måleren. Dette benyttes hovedsakelig der anlegg skal stenges grunnet manglende betaling. Tidligere måtte man sende ut 2 mann for å koble ut strømmen på et anlegg, nå kan dette gjøres enkelt med et tastetrykk. Dette gir store besparelser der du og jeg tidligere har måttet dekke disse kostnadene gjennom nettleia. Det er et krav om at man ikke skal kunne legge inn igjen denne bryteren fjernstyrt uten at man i tillegg trykker på måleren. Dette er en sikkerhet for at hvis folk skrur på alle plater etc mens strømmen er borte, så skal det ikke begynne å brenne i det nettselskapet kobler inn strømmen mens folk er ute av huset.

 

Når det gjelder lagring av bildene så lagres de i kundeinformasjonssystemet (KIS) Dette er det samme systemet som adresse, personnummer, fakturaer, event inkassosaker etc lagres og er underlagt de nye personvernreglene (GDPR). Det er således svært begrenset hvem som har tilgang til disse.

 

Dersom man ønsker mer svar skal jeg prøve å redegjøre for det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at det ikke informeres om bilder på forhånd. Det er fremdeles i privat hjem, og jeg betviler at de uten videre kan ta bilder. Dvs, i mitt hjem bestemmer jeg, de fikk ikke ta bilder.

 

Om det kommer andre karer så er det fremdeles jeg som huseier som bestemmer hvem som slipper inn. Jeg betviler at de kan bryte seg inn bare for å ta bilder av privat eiendom. Selve måleren skal de nok få bilder av, men ikke en millimeter mer.

 

 

Og det kun av prinnsipp.:lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg nok juristene er uenig med deg. Det er fra DSB sin side anbefalt at man tar bilder på kontroller for å dokumentere. Tror nok paragraf 5 om fremlegging av den dokumentasjon tilsynsmyndigheten finner nødvendig også vil omhandle å ta bilder i dag. Men det er min tolkning. Kan godt ta en runde med juristene til DSB på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett utfall har du bidratt med knallgod info Bamse.:)

 

En tanke.

Tilsynsmyndighetene kan kanskje forlange dokumentasjon, men de har ikke forlangt det så vidt jeg har oppfattet det. Nettleverandør tar det forgitt at det er bare å knipse ivei, og det provoserte meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2018 den 15.35, Brage skrev:

Veldig opplysende og bra forklart for oss vanlige dødelige -  Bamse mannen.

Prisverdig at du tok deg tid til å forfatte ett slikt godt og langt innlegg som til og med fikk Laftis til å mykne opp bitte litte grann;)

 

Mvh Brage

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...