Gå til innhold

Nye strømmålere hus.


lafterolf

Anbefalte innlegg

Nå monteres det nye strømmålere i alle hus. Hadde nylig besøk, og ble forundret da installatøren plutselig begynte å ta bilder.

Dette er det ikke informert om på forhånd. De kunne heller ikke redegjøre om hva bilder brukes til, bortsett fra å dokumentere at ny måler er på plass, eller hvor lenge bildene blir lagret. Kort sagt ingen info om etterbruk av bilder.

Bildene var av strømskap med installasjon.

 

Trengs det ingen informasjon om bilder i private hjem?

 

Undrende og overrumplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

De kunne heller ikke redegjøre om hva bilder brukes til, bortsett fra å dokumentere at ny måler er på plass

 

Det blir jo veldig enkelt å se om skapet er tilført koblinger etter bildene ble tatt, for en eventuell senere kontroll. Ikke bli forundret om det "plutselig" kommer EL kontroll på besøk i hjemmet.

Du burde dratt frem kamera og tatt bilde av at han tok bilde av el. skapet ditt, - skal han ha bilde, ja så skal du ha bilde kunne du sagt:).

 

Sånn alvorlig talt så burde det nå holde at de registrerte og signerte for at den ( serienr. på måler ) var montert på din bolig / ditt skap. Bildene kan dog være for intern kontroll.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

 

 

Trengs det ingen informasjon om bilder i private hjem?

 

Undrende og overrumplet.

Dette går på personvern  - den nye loven som tredde i kraft nylig. 

Det virker som at de som installerer ikke kjenner til dette.

 

Vi burde også kreve skriftlig  -at det ikke lar seg gjøre å "hacke" seg inn på den nye smartmåleren.

Endret av Velocette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

Ta en telefon til datatilsynet og forhør deg.

 

Bilde tatt av gammel måler brukes for å kunne bevise målerstand ved utkobling/fjerning.

Bilde tatt av ny måler brukes for å kunne bevise at den startet på en kWh verdi (vanligvis 0,00kWh).

Begge disse bildene vil være gyldige beviser ved en eventuell klage på forhøyet strømregning fra strømleverandør som ikke skyldes økt strømpris.

Har vert en del saker hvor boenheter har fått ett kraftig hopp i strømforbruket etter at ny måler er installert.

Hva dette skyldes er det nok flere årsaker til.

 

Om bildet kun er tatt av innholdet i sikrigskapet er det så anonymisert at det kun er du og kanskje den montøren som har koblet måleren som kan gjenkjenne det.

 

Lagringstiden for bildene vet jeg ikke noe om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar bilder av kabler og kurser også.

 

Poenget er at de tar bilder uten å spørre. Sikringsskapet er min eiendom i mitt hus. Synes det er frekt å knipse i vei uten å si noe.

 

På forhånd ringte jeg for å vite hvordan måleren sendte info til kraftselskapet.

De sa det gikk på 230-volt og ikke mobilsignal. Installatøren kom etter montering og sa han kom tilbake med antenne og forsterker siden det ikke fantes signal på mobilen.

 

Nå har jeg lyst til å hive ut hele skiten. Ikke pokker om jeg skal ha antenne med forsterker i mitt hus. Jeg driver ikke utleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men skapet og resten er mitt, og selve rommet står i mitt hus. Men de tar ikke bare bilder av selve måleren. De tar bilde av hele sikringsskapet.

Og siden jeg oppfatter mitt hjem som privat eiendom forventer jeg at de først spør om lov til å ta bilder, og at de forteller hva de skal brukes til, hvor blir de lagret, hvor lenge lagret, og hvem som har adgang til bildene, samt annet etterbruk.

 

Synes du det er frekt å forlange det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar på min hendvendelse. Artig svar. Det er dog ikke nødvendig å informere om dette siden NTE (Nord-Trøndelag everk) stiller slike krav. Utrolig.:lol:

 

"Hei Rolf

 

Bilder tas under montasjen og de som har tilgang til disse er Smartservice Norge som utfører målerbytte og NTE.

Dette er på grunn av kvalitetskontroll av at montasjen er utført på en riktig måte, samt at våre mentormontører tar bildesjekker kontinuerlig for å kvalitetssikre alle montasjer.

 

Det vil også være dokumentasjon på ditt kundeforhold hos NTE hvis det skulle være noe som man skulle ha spørsmål om i ettertid så har man alt dokumentert.

Det er dog ikke nødvendig å informere kundene om dette, da det stilles slike krav fra nettselskap (NTE) når vi monterer en måler.



       -      Bilde av hele sikringsskapet før bytte skjer

  • Bilde av gammel måler for å få dokumentert gammel målerstand
  • Tas bilde av ny måler med kabler som er koblet til fasene
  • Tas bilde av hele sikringskapet etter målerbytte med ny måler, for å påse at alt er gjort korrekt
  • Tar eventuelt bilde av plasseringen av antennen om det blir montert dette
  • Og bilde av samsvarserklæring der montør signerer som da legges igjen i sikringsskap

 

Så dette er et krav vi har på oss fra NTE, hvis du ikke godtar dette så ber vi om at du tar kontakt med de som har ansvar for dette på NTE NETT på telefon."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ny måler .

Selv om man allerede hadde en elektronisk som kommuniserte via El nettet .såvidt eg har forstått . Leste den aldri av .

De nye bruker GSM nett . Har de dårlig dekning ,blir det montert antenne . De snakker også sammen med andre målere. Har din måler ikke dekning på mobil signal . Går den via naboens , eller den nærmeste med dekning . 

Det var ihvertfall det som ble sagt av installatør på hytta i sommer . Der det er meget dårlig dekning . Ingen problem sa han . 2 hytter lengre ned er det dekning . Hm 

Skeptisk til hele prosjektet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, lafterolf skrev:

Fikk svar på min hendvendelse. Artig svar. Det er dog ikke nødvendig å informere om dette siden NTE (Nord-Trøndelag everk) stiller slike krav. Utrolig.:lol:

 

"Hei Rolf

 

Bilder tas under montasjen og de som har tilgang til disse er Smartservice Norge som utfører målerbytte og NTE.

Dette er på grunn av kvalitetskontroll av at montasjen er utført på en riktig måte, samt at våre mentormontører tar bildesjekker kontinuerlig for å kvalitetssikre alle montasjer.

 

Det vil også være dokumentasjon på ditt kundeforhold hos NTE hvis det skulle være noe som man skulle ha spørsmål om i ettertid så har man alt dokumentert.

Det er dog ikke nødvendig å informere kundene om dette, da det stilles slike krav fra nettselskap (NTE) når vi monterer en måler.



       -      Bilde av hele sikringsskapet før bytte skjer

  • Bilde av gammel måler for å få dokumentert gammel målerstand
  • Tas bilde av ny måler med kabler som er koblet til fasene
  • Tas bilde av hele sikringskapet etter målerbytte med ny måler, for å påse at alt er gjort korrekt
  • Tar eventuelt bilde av plasseringen av antennen om det blir montert dette
  • Og bilde av samsvarserklæring der montør signerer som da legges igjen i sikringsskap

 

Så dette er et krav vi har på oss fra NTE, hvis du ikke godtar dette så ber vi om at du tar kontakt med de som har ansvar for dette på NTE NETT på telefon."

 

 

Syntes dette var et greit og ryddig svar. 

Dog burde montøren kunne redegjøre for hvorfor bilder ved forespørsel ved installasjon. Da hadde man kanskje sluppet spekulasjoner i etterkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er dog ikke nødvendig å informere kundene om dette, da det stilles slike krav fra nettselskap (NTE) "

 

Dette er det dummeste jeg har hørt. Det er tydeligvis fremdeles folk i bransjen som tror at nettselskapet er Gud (Og jeg har jobbet i nettselskap i mange år).

Det er nettopp kommet strengere krav til personvern og datalagring. Dette gjelder også nettselskap, såfremt de ikke kan dokumentere at de er hevet over loven!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stig said:

"Det er dog ikke nødvendig å informere kundene om dette, da det stilles slike krav fra nettselskap (NTE) "

 

Dette er det dummeste jeg har hørt. Det er tydeligvis fremdeles folk i bransjen som tror at nettselskapet er Gud (Og jeg har jobbet i nettselskap i mange år).

Det er nettopp kommet strengere krav til personvern og datalagring. Dette gjelder også nettselskap, såfremt de ikke kan dokumentere at de er hevet over loven! 

 

Det er vel strengt tatt NTE som skulle ha informert kunden i så fall, om jeg husker forholdet mellom primær og sekundærleverandører riktig - og det er nettleverandøren som regnes som primærleverandør da.

Uansett er dette regulert gjennom GDPR, og det der virker ikke "innafor".

 

Da det ble montert hos oss ble det tatt bilde, men ikke av kursene, kun av tilkoblingen og måletilstanden da. Jeg ble også opplyst om at det var av kontrollhensyn. Spurte heller ikke om oppbevaringstid.

 

Det jeg synes er mest ironisk med "hele skjiten" er at leverandørene kan endre prisene pr time nå .... mens vi som kunder har en måneds oppsigelse. Er ikke det et skjevt kundeforhold/leverandørforhold så vet ikke jeg.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får de oversikt over hvordan alt i skapet er pr. dags dato og hvis det i ettertid dukker opp en kurs eller to ekstra uten

hele papirmølla med autorisert og sertifisert installatør med  lokal godkjenning og samsvarerklæring så ....

Blyplate  skjermer vel radiosignal , eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yarnslayer skrev:

Det jeg synes er mest ironisk med "hele skjiten" er at leverandørene kan endre prisene pr time nå ....

 

Det er vel ikke helt riktig. Har du fastprisavtale, så har du samme pris uansett, og endring i pris skal normalt varsles 14 dager i forveien. Du kan også ha fastpris på f.eks. 3, 6 eller 12 måneder. Da er prisen fast i hele perioden.

Det er ved avtale om spotpris at prisen følger spotmarkedet, altså endring i pris hver time utifra prisen på spotmarkedet. Det er ingen forskjell fra før, bortsett fra at nå blir man avregnet etter faktisk (målt) forbruk hver time. Før man fikk nye avanserte målere, ble forbruket avregnet etter en forbruksprofil, altså typisk forbruk pr. time for f.eks. husholdning. Derfor er avregning med nye målere faktisk mer riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle så gir AMS-måler dobbel gevinst til nettselskapet.

 

Høsten 2016 la jeg solcellepaneler på hustaket for mange ti-tusen kroner . Dette var før det ble kjent at alle strømmålere skulle byttes ut mot digitale målere. Huset er 21 år. Solcellene kan lade opptil ca 18 -20 KWh pr døgn i sommermånedene.

På sommerhalvåret når panelene lader mer enn forbruket - går skiven i strømmåleren motsatt vei. Og telleverket teller tilbake.
Dette fungere som et batteri for meg.

Den nye SMS-måleren vil ikke telle tilbake som i ovennevnte tilfelle. Da vil strømselskapet få min overproduksjon gratis hos meg. 
Jeg har legeattest og fått tilkjent AMS-måler uten kommunikasjon.

NB! For å være plusskunde og selge overskytende strøm til nettselskapet må man produsere adskillig mere strøm enn mine solcellepaneler. I tillegg er det ikke mulig å være plusskunde med en AMS-måler uten kommunikasjon.
Så allerede her faller jeg mellom tre stoler.

Jeg har skrevet mail til xx nett - om å få til en kompensasjon for dette - men aldri fått noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...