Gå til innhold

Defender 6x6 - "Hercules" er vel hjemme på Hafslo


Atle G

Anbefalte innlegg

På ‎06‎.‎09‎.‎2018 den 9.57, pesto_trader skrev:

Gratulerer med en vill bil! Jeg tror vi trenger et dedikert Defender-treff snart! Hadde definitivt vært høydepunktet denne helgen hvis den fikk lov til å stille:)

 

Bare å stille!

Sømmelig på en 70års dag er det ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Camarogeddon skrev:

Denne så skikkelig flott ut. Drømmebil! (eneste unntak for min del er vel for få seter, ettersom det ser ut som om det kun er to).

 

Har du noen flere bilder av vidunderet? gjerne både innvendig og utvendig.. Relativt nysgjerrig da jeg fantaserer om en 130 camper selv...

 

-Camarogeddon

 

 

3 plasser med setebelter bak i bilen - rundt stuebordet ;-) , Skal legge ut bilder / linker straks jeg får anledning. Dette er originalt en 130 som LR SVO bygget om til ???  150 eller 170??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.9.2018 den 17.35, Camarogeddon skrev:

Oooh. så nok seter også?

 

Stuebord ja - her begynner vi å snakke skikkelig doning.

 

Det må vel bli en 130/170 eller noe sånt - litt usikker på hvordan man oppgir slikt for treaksla biler :)

 

-Camarogeddon

Har lurt litt jeg oss - 130 + 40 eller 130/170 som du skriver. Vi får se når jeg begynner samtalene med tilsynet til uken. Nå kan jeg kjøre den i 30 dager (etter fortolling sist uke) på engelske skilt.

På 7.9.2018 den 10.42, robertsoevik skrev:

 

Bare å stille!

Sømmelig på en 70års dag er det ikke :-)

Vi må nok stille på noen treffe etter hvert ja ;-)

 

På 6.9.2018 den 0.15, tnj skrev:

Artig!  Gratulerer! :)

Og hvis vi blinker på deg og setter på blinklys, betyr det at du må stoppe på første mulige plass så vi får beundret doningen! ;)

Skal gjøre mitt beste for å følge det opp!

På 6.9.2018 den 7.28, trondshj skrev:

Tøff bil. Hadde jeg hatt litt mer penger, fritid og garasjeplass...

 

Vi forventer flere bilder, både av eksteriør og interiør prompte! Samt detaljbilder av ting vi måtte finne spennende. ;)

Kostet ikke spesielt mye - men det kommer nok til å gå med en del tid og noen kroner for å få den slik vi vil ha den (selv om den er 100% kjørbar og brukbar slik som den er).  Garasje er en utfordring på grunn av høyden ...  ingen  løsning på det ennå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 21.13, AtleGotsch skrev:

Gratulerer!

Artig bil. Gå for planene, men dropp automat. Er du i tvil prøv min 90 med 2,8 og auto.

Passer supert i en offroad lekebil, men ville droppet auto i turbilen. Ser jo relativ tung ut den riggen og en autokasse vil jage hele tiden.

Nå må du bare legge ut masse bilder og detaljer. Venter spent!

Atle

"Relativt tung" er en underdrivelse ... rundt 3800 kg tom og maks vekt på 4700 kg - kjennes ikke ut som om den store Allisport intercooleren gjør så stor forskjell og 300Tdi motoren jobber hardt. Har besøkt og senere kommunisert med David hos M&D og det blir nok en ny 300Tdi oppgradert til 2.8 pluss Turner bearbeidet topp og bespoke turbo slik at ladetrykket kommer opp i 1.5.  - "Hercules" vil nok fortsatt være treg - men mindre treg. Toppfart er ikke viktig så 1.4 utvekslingen vil bli beholdt. Kommer til å diskutere litt mer med Ashcroft om ombygging til auto - må ha forsterket kasse (med solid kjøler) + at den må tilpasses bil/motor slik at den som du skriver ikke kommer til å ligge å jage. Hvis Dave Ashcroft sier nei - så blir det manuelt.  Som en kuriositet så er Hercules godkjent for å trekke stor henger med maks vogntogvekt på 7500 kg. Stakkars motor ...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Atle G skrev:

Som en kuriositet så er Hercules godkjent for å trekke stor henger med maks vogntogvekt på 7500 kg. Stakkars motor ...  

Da får motoren nok å tygge på ja - men om girkasse og kjøling er riktig dimensjonert så skal det jo gå bra - om enn tregt.

 

Jeg har vært oppe i 6 tonn vogntogvekt med min (det er riktignok en TD5), og det går fint. ingenting som overoppheter eller lignende selv opp lange bakker - men FORT? Det er bare å glemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Da får motoren nok å tygge på ja - men om girkasse og kjøling er riktig dimensjonert så skal det jo gå bra - om enn tregt.

 

Jeg har vært oppe i 6 tonn vogntogvekt med min (det er riktignok en TD5), og det går fint. ingenting som overoppheter eller lignende selv opp lange bakker - men FORT? Det er bare å glemme. 

Har trukket en RRC på henger fra UK tilbake til Norge med vår 2004, 110, Td5 "HilDefender" - som har en pluss pluss Td5 - rene sportsbilfølelsen i forhold til 6x6 ;-) .  Men det er en fryd å kjøre Hercules - behagelig å kjøre, ingen grunn til å kjøre fort (er bare å stoppe regelmessige for å slippe andre forbi). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Da får motoren nok å tygge på ja - men om girkasse og kjøling er riktig dimensjonert så skal det jo gå bra - om enn tregt.

 

Jeg har vært oppe i 6 tonn vogntogvekt med min (det er riktignok en TD5), og det går fint. ingenting som overoppheter eller lignende selv opp lange bakker - men FORT? Det er bare å glemme. 

 

"Fort i en LR" , er noe annet enn "fort"....egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempekul bil altså! Hvor mye koster denne 2,8 tror du? Trenger en lik motor selv... er dette plug and play med eget ledningsnett og alt som skal til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Artig med rare biler.:)

 

Du vurderer ikke td5? Med så tung bil ville jeg gått for td5. Lett å hente mye hk uten mye kostnad.

 

Og Gratulerer. :)

Godt spørsmål og jeg både liker og har mye erfaring med Td5 - skjønner at min 6x6 kollega og navnebror har gått den veien. Tanken med M&D sin 2,8 versjon av 300Tdi motoren er å holde bilen "original" og fri for elektronikk.  Har også sett på den nye 2.8 Cummins diselen - men den har også elektronikk (selv om alt er frittstående).  Vi har jo kjørt til Mongolia en gang og tenker nye turer i fremtiden - uten elektronikk?  Ellers så har du helt rett i at dette er en "rar" bil ;-) .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...