Gå til innhold

D2 hoppet ut av cruise control


thommes

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt i over 100 km/h i ca. 2 timer hoppet cruise controllen ut og M og S begynte å blinke. Jeg klarte å kjøre videre i 110 km/h uten merkbare forskjeller. Så kom kontrollen ved grensa mot Sverige. Der kjørte jeg sakte forbi en nederlender som pratet med en fra tullen. Og da kjente jeg at bilen giret meget lavt. Er dette limp mode? D blinket også i displayet. Jeg klarte å komme opp i 120 km/h igjen før vi tok en pause før Gøteborg. Etter nystart var alt vel igjen. Likevel tør jeg ikke å slå på cruise control igjen. Er det noen som har opplevd noe liknende? Det hadde kanskje vært greit med cruise control igjen. :-) Vi skal videre til England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg uregelmessig blinking av D på Autobahn. Det gikk over, men jeg har på følelsen at det er AC som væter xyz-bryteren. Det er alltid klart vann under bilen etter å ha kjørt i varmen.

Dvs at jeg trygt kan slå på cruise control igjen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk feil er der ledningene fra xyz bryteren går over bakre del av girkassa, gjennom en metall ring. Ringen gnager på kablene og du får jord til noe som ikke skal ha det. Midlertidig løsning er å legge seg under å flytte litt på ledningene.20171218_171408.jpg

 

M og s er typiske sporadiske feil dom slettes etter å ha stoppet, låst og låst opp igjen bilen.

Kjør med cc du.

 

God tur

Leif Ove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann under bilen skal det være når AC blir brukt men det hjelper ikke at det drypper på XYZ bryteren. Får du opp feil gir i dashen når du beveger deg gjennom girene eller at den står i gir og du bare beveger på den litt så kan det godt være XYZ bryteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Limp mode med M+S skjer hyppigere nå (nesten hver dag). Det skjer spesielt når jeg bytter mellom D og revers. Jeg tipper at velgeren må enten repareres eller erstattes (eventuelt at kablene skjekkes for jording). Får nok gjort det av Rockingham Land Rovers i neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du trykke inn knappen på girspaken for å flytte fra Drive til Reverse ? Evt til 2 eller 1-gir ?

 

Om ikke, er sannsynligvis låsetappen knekt i bunnen av girspaken. Da kan det hjelpe å bytte den øverste delen av girspaken, låsetappen følger med. Har hatt det problemet på 2-3 biler.

 

Det kan også hjelpe å justere kabelen som går ned til velgeren på nytt.

Men de andre filene som er nevnt over, er også sannsynlige...

 

(Det hjelper som regel å bytte til manuell kasse...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå av tenningen, og på med håndbrekket. Sett spaken i Drive, og dra med endel kraft rett oppover. Da skal den gå lett av. Innbiller meg at du er på vei til kulløya i vest, der er det nok lettere å finne en fungerende en fra ett sted de selger brukte deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget. Søknad er sendt! :-)

Jeg tror at jeg har kommet litt nærmere årsaken. Knappen i girvelgeren fungerer. Jeg tok den ut og inspiserte. Virker grei. Jeg prøvde å ta av det store dekselet for å komme til popnaglene, men håndbrekket hindret meg i å lirke det ut. 

 

Deretter krøp jeg under og røsket litt i kablene jeg fant i nærheten av xyz-bryteren. Etter det har jeg hatt 4 turer uten feil. Og girene vistes alltid riktig i displayet. Det er vanskelig å se noe stort ved bryteten da det er et tykt rør foran. Er det katalysator? I alle fall har jeg innsnevret feilårsaken - tror jeg - og rengjort alt av chips, nøtter og sjokolade fra de siste 16 årene! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...