Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
thommes

D2 hoppet ut av cruise control

Recommended Posts

Etter å ha kjørt i over 100 km/h i ca. 2 timer hoppet cruise controllen ut og M og S begynte å blinke. Jeg klarte å kjøre videre i 110 km/h uten merkbare forskjeller. Så kom kontrollen ved grensa mot Sverige. Der kjørte jeg sakte forbi en nederlender som pratet med en fra tullen. Og da kjente jeg at bilen giret meget lavt. Er dette limp mode? D blinket også i displayet. Jeg klarte å komme opp i 120 km/h igjen før vi tok en pause før Gøteborg. Etter nystart var alt vel igjen. Likevel tør jeg ikke å slå på cruise control igjen. Er det noen som har opplevd noe liknende? Det hadde kanskje vært greit med cruise control igjen. :-) Vi skal videre til England.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok M+S feilen som gjør at cruise controllen ikke fungerer. 

 

M+S kan være så mangt, alt fra dårlig batteri, xyz bryter som tuller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I går fikk jeg uregelmessig blinking av D på Autobahn. Det gikk over, men jeg har på følelsen at det er AC som væter xyz-bryteren. Det er alltid klart vann under bilen etter å ha kjørt i varmen.

Dvs at jeg trygt kan slå på cruise control igjen?

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En typisk feil er der ledningene fra xyz bryteren går over bakre del av girkassa, gjennom en metall ring. Ringen gnager på kablene og du får jord til noe som ikke skal ha det. Midlertidig løsning er å legge seg under å flytte litt på ledningene.20171218_171408.jpg

 

M og s er typiske sporadiske feil dom slettes etter å ha stoppet, låst og låst opp igjen bilen.

Kjør med cc du.

 

God tur

Leif Ove 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann under bilen skal det være når AC blir brukt men det hjelper ikke at det drypper på XYZ bryteren. Får du opp feil gir i dashen når du beveger deg gjennom girene eller at den står i gir og du bare beveger på den litt så kan det godt være XYZ bryteren. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Limp mode med M+S skjer hyppigere nå (nesten hver dag). Det skjer spesielt når jeg bytter mellom D og revers. Jeg tipper at velgeren må enten repareres eller erstattes (eventuelt at kablene skjekkes for jording). Får nok gjort det av Rockingham Land Rovers i neste uke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må du trykke inn knappen på girspaken for å flytte fra Drive til Reverse ? Evt til 2 eller 1-gir ?

 

Om ikke, er sannsynligvis låsetappen knekt i bunnen av girspaken. Da kan det hjelpe å bytte den øverste delen av girspaken, låsetappen følger med. Har hatt det problemet på 2-3 biler.

 

Det kan også hjelpe å justere kabelen som går ned til velgeren på nytt.

Men de andre filene som er nevnt over, er også sannsynlige...

 

(Det hjelper som regel å bytte til manuell kasse...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, knappen er tilsynelatende uten funksjon. Takk for tipset. Det skal jeg gi videre til verkstedet jeg skal til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slå av tenningen, og på med håndbrekket. Sett spaken i Drive, og dra med endel kraft rett oppover. Da skal den gå lett av. Innbiller meg at du er på vei til kulløya i vest, der er det nok lettere å finne en fungerende en fra ett sted de selger brukte deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sjekke her angående brukte deler. Har flyttet allerede og registrert meg hos landyzone.co.uk/forum. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for forslaget. Søknad er sendt! :-)

Jeg tror at jeg har kommet litt nærmere årsaken. Knappen i girvelgeren fungerer. Jeg tok den ut og inspiserte. Virker grei. Jeg prøvde å ta av det store dekselet for å komme til popnaglene, men håndbrekket hindret meg i å lirke det ut. 

 

Deretter krøp jeg under og røsket litt i kablene jeg fant i nærheten av xyz-bryteren. Etter det har jeg hatt 4 turer uten feil. Og girene vistes alltid riktig i displayet. Det er vanskelig å se noe stort ved bryteten da det er et tykt rør foran. Er det katalysator? I alle fall har jeg innsnevret feilårsaken - tror jeg - og rengjort alt av chips, nøtter og sjokolade fra de siste 16 årene! :lol:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×