Gå til innhold

Flushing av girkasse


Nøtterøy

Anbefalte innlegg

Ingen grunn til ikke å gjøre det i alle fall. Og prisen var det heller ikke noe å si på. (Uten at jeg kjenner prisen for en slik jobb på RR).

 

Sikkert ikke dumt å skifte olje på differ og transfer når du først har bilen inne også, så har du frisk olje i hele drivlinjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nøtterøy skrev:

Den har nå gått 100 000 km, er det behov for flushing av automatkassa på denne ?

I følge service skjemaet så er det ikke behov ennå, men all tidligere erfaring for autogirkasser er at det er bedre med litt tettere intervall en det Lr oppgir.

Din kasse skal vistnok ikke ha oil og filterskift før 160 000 miles.

http://www.fullfatrr.com/gallery/albums/userpics/18664/L405_TDV8_service_sheets.pdf

 

Ikke 6` ern, men 8` ern sitt skjema i linken her. Er sikkert nyttig. 

 

Personlig ville jeg slått til på tilbudet, men vær krystallklar på at de må kun bruke den foreskrevne oljen for din kasse.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.zf.com/global/media/medien_mastersite/aftermarket/service_information/service_information_zf/transmission/cars_4/englisch_3/modelluebergreifend_1/ZF_SI_Oelwechselkit_8HP_50130_EN.pdf

 

Produsenten har sin mening og brukeren har en annen oppfatning.

 

Har alltid forholdt meg til produsenten for å være på den sikre siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, clausen skrev:

Produsenten har sin mening og brukeren har en annen oppfatning.

 

 Produsenten som i ZF, og brukeren som Land rover skjønner jeg. Stort sprik på disse.

Så ja ifølge produsenten av autogirkassen er det absolutt fornuftig å skifte olje og filter nå.  Ville som sagt gjort som Hr. Clausen også anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Nøtterøy skrev:

Matic S-41, Serv, er dette riktig olje? Det var 13 stk

Har jeg forstått rett så skal du ha ZF lifeguard 8, Landrover sin benevnelse er da LR023288, så er det slik at Matic S-41 hevder å være ett likeverdig produkt, så sånn sett er det jo riktig olje

Hadde det vært min bil ville jeg nok forlangt Landrover sitt produkt. LR023288

Image of LR023288, a '1L AUTO TRANSMISSION OIL ZF LIFEGUARD 8' part

At det går med 13 liter er pga av flushe prosedyren, for å få ut alt det gamle så må du forbruke mere olje en autokassens kretsløpet rommer.

 

Mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes faktisk ikke 13 liter var så veldig mye. Tror det gikk med 20l da min ble flushet.

 

På min ble det ikke brukt orginalolje, men siden jeg har en fast mekaniker som vet hvem som får jobben med å rydde opp om ting skjærer seg, så stoler jeg på at oljen han valgte er bra. Og det skal sies at gearkassen ble som ny etter flushing. Hadde jo merket meg at den skiftet gear litt hardt på tampen, men slikt endrer seg jo veldig langsomt, så da tenker man ikke så mye over det.

 

Ble nesten sjokkert da jeg hentet bilen etter flushing. Plutselig skiftet var de knapt merkbart at den skiftet gear, og jeg husket "godfølelsen" fra den gangen jeg hentet en knapt innkjørt bil fra bilforhandleren... :wub:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nøtterøy skrev:

Nå skifter min silkemykt, ikke noe å si på det. Bilen er helt fin å kjøre,  for min del tenkte jeg å flushe for preventivt vedlikehold.

 

Du har misforstått helt.

Du må selvsagt vente til alt som er av ventilseter, clutcher osv er helt nedslitt og ødelagt av gammel olje,  og at kassa girer som en dass, FØR du flucher, og så klage på at effekten uteblir.....<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Nøtterøy skrev:

Nå skifter min silkemykt, ikke noe å si på det. Bilen er helt fin å kjøre,  for min del tenkte jeg å flushe for preventivt vedlikehold.

 

Det er veldig godt tenkt-_-,

Nå viser det seg jo, som Hr Clausen postet, at ZF som har produsert autokassen din anbefaler skifte av olje og filter på din kasse med ett intervall på 80-120 tusen km. Da er jo du nå spot on med ca 100 tusen km.

Er egentlig veldig betenkelig at Landrover oppgir første skifte først på nærmere 260 tusen km, det selger kanskje bra for en vanlig kunde. For enhver mekaniker høres det helt feil ut. Tanken til Landrover er kanskje at etter 260 tusen kjørte km så er bilen normalt langt utenfor vår garanti tid, så …..

Du har i hvert fall en bil som det nok er lurt å tegne motor og drivlinje forsikring på når du passerer nybil garantien. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.9.2018 den 11.10, Nøtterøy skrev:

Nå skifter min silkemykt, ikke noe å si på det. Bilen er helt fin å kjøre,  for min del tenkte jeg å flushe for preventivt vedlikehold.

Hei, hvor fikk du utført denne jobben?

jeg har en LR3 2006 255000km som vibrerer svakt på lavt turtall i 3 gir, siste automatservice på 209000km

Endret av Erso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. 

Har vært innom ett par steder med min L405, mangler adapter til bilen. Autogården Kongsberg ble løsning for meg. Er ikke teknisk på bil så jeg spurte William hva de bruker, vet han bestilte noe rør opplegg fra England som skulle passe til kassa på bilen.

her er svaret fra William

 

Flushing av automatgirkasse, 8 trinns LR/RR:

Vi har spesiallaget adapter som gjør at vi får renset/flushet hele girkassa og oljekjøleren. 

Vi bruker 20 liter Castrol olje. Rensestoff og oljetilsetning fra Tunap.

 

Vi nullstiller alle adapsjoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...