Gå til innhold

Range rover 2002, noe å satse på?


G.Fuglem

Anbefalte innlegg

Har sett på en range rover 2002 mod som trenger litt stell, har gått ca 235 000km. Er en 3.0l 177hk, hvordan er de å jobbe på (kommer fra en 300tdi D1 så blir nok ikke enklere) mye feil, dyre feil, hva er kjente feil på de? Alt av erfaringer, tips og råd mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns de er flotte. Har en 2004 modell som jeg kjøpte i desember 2009. Har kjørt 160.000 km med den med girkasse havari som det værste, å det var nok mest min egen feil som ikke fulgte opp med flushing av kassa. Ellers så er det en lett skrudd bil som behøver nye foringer og endeledd i forstilling "ofte" da den er relativt tung. Deler er rimelig å handle fra f.eks FamousFour eller andre tilsvarende butikker på øya. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er TDV8 utgaven i forhold til TD6? Driver og kikker litt rundt, men ser at prisen er ganske mye høyere for disse bilene? Er det verdt prisforskjellen?

 

Ser for øyeblikket på denne?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128467391

 

Har hørt at EGR kan skape litt problemer. Andre ting å være klar over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, christianvig skrev:

Hvordan er TDV8 utgaven i forhold til TD6? Driver og kikker litt rundt, men ser at prisen er ganske mye høyere for disse bilene? Er det verdt prisforskjellen?

 

Ser for øyeblikket på denne?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128467391

 

Har hørt at EGR kan skape litt problemer. Andre ting å være klar over?

 

Det er på mange måter samme bil og veldig forskjellig. TDV8 motoren er voldsomt mye mer kraftig, og gir en annen følelse både på trekk og akselerasjon. Den er vel 5-6 sekunder kjappere null til hundre, men min erfaring er at drivstoffforbruket er lavere. Bilen føles også litt mer moderne, med de tingene den fikk med faceliften i 2006. Jeg liker TD6 forøvrig, og har hatt både den og en TDV8 (som ligger på finn.no den og, så ingen beskylder meg for å seile under falsk flagg her nå). 
Det er greit å sette av et budsjett til å vedlikeholde girkasse på TD6, men gjør du det er det lite å sette fingeren på ellers. Sjekk bakre hjulbuer, bakskjermer og bakluker for rust. De har en tendens til at rusten kryper rundt fra baksiden på øvre bakluke, og på innsiden under den lille luken på nedre bakluke. 
EGR har jeg personlig ikke noen erfaring med at er problematisk, men det kan være andre har det. Bilene er tunge og spiser litt foringer og bremseskiver, men ingenting ekstraordinært. Kjøp en bil som er tatt vare på og hvor eier kjenner historikken. 

 

Og om du vil teste en TDV8 uten å føle noen kjøpeforpliktelse så må du gjerne prøve min. 

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128094957

 

Her er bilen til Marius som du ser. Om du går for en TDV8 så må denne få gå varm hver gang du bruker den. Du kommer til å få motorhavari om du vil bruke bilen bare rundt hjemme der du bor grunnet kaldkjøring og det liker disse motorene dårlig. Du må også la bilen gå på tomgang 2-3 minutter før og etter en kjøretur for at oljen må nedkjøle seg da den "brenne seg fast" i turboene og få ERG eller turbohavari.Bytt også olje og filter hver 10.000 km.

Jeg har også planer å selge min TDV8 som er helt lik Marius sin her over. SveinHa har også solgt sin her grunnet for lite kjøring. Jeg bruker bilen veldig sjelden da den kun blir brukt for lengre turer så den står mest stille her hjemme. 

 

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på 2002 modeller selv men endte opp med en 2007.  Prisforskjellen var stor men du får vurdere om det er verdt det etter prøvekjøring av begge.  Min som nå har gått 240000 har problemer med en av EGR ventilene så jeg skal bytte begge men jeg skjønner likevel ikke helt Tommy sin anmerkninger om motoren.  Jeg sjekket ganske mye rundt motoren før jeg kjøpte og så aldri noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har en 03 diesel som har gått ca 250000 nå. Jeg har hatt bilen i 3 år nå og har ikke byttet annet enn slitedeler som de andre også nevner. Jeg byttet alle stag i forstilling. På venstre foran for ca 1.5 år siden. Og der harcjeg fått en ganske hard kneppelyd ved sving og fjæring samtidig. Mistenker en av de to opphengskulene. Det er jo ei på ene staget og ei som settes knokkelen. Kjøpte britpart deler hos Island4x4. De var billige i forhold til originale, men de holdt litt kort. De har vel også et alternativ som ligger mellom britpart og original i pris. Har noen en klar anbefaling på hvilke deler som bør benyttes. Bytta jo alt på høyre i vinter så det er vel bare å bestille til den siden og med det samme nå som venstre er gåen.

 

Mvh Paul Bjørnerud 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, bjopau skrev:

Kjøpte britpart deler hos Island4x4. De var billige i forhold til originale, men de holdt litt kort.

 

Personlig anbefaler jeg kun genuine deler, når det gjelder slike foringer og sånt. Du skal ha veldig trang økonomi og være veldig glad i å skru for å velge britpart sitt egne merke tenker jeg.

Du må jo kjøpe de samme delene flere ganger , med frakt og moms osv - så da spørs det om totalen er noe billigere. Island 4x4 er jo flink til å også ha de genuine Landrover  delene til en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

 

Personlig anbefaler jeg kun genuine deler, når det gjelder slike foringer og sånt. Du skal ha veldig trang økonomi og være veldig glad i å skru for å velge britpart sitt egne merke tenker jeg.

Du må jo kjøpe de samme delene flere ganger , med frakt og moms osv - så da spørs det om totalen er noe billigere. Island 4x4 er jo flink til å også ha de genuine Landrover  delene til en grei pris.

Joda, men skal man kjøpe hele forstillinga så utgjør summene litt da. 25 pund for britpart 40 for Delphi og 140 for original. På de separate kulene og leddene utgjør det ikke så mye. Grunnen til at spør er jo at det ble hevdet at man må bytte deler i forstillinga ofte. Og hvis det er like ille med originaldeler så vil jeg heller bruke billigere deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jo ikke TDV8 denne tråden handlet om men jeg har helt siden jeg kjøpte denne bilen lest samtlige tråder vedr. TDV8 motoren fra Fullfatrr. forumet der jeg også er medlem. Det har gitt meg en hel del informasjon om hva som går igjen som denne motoren sliter med, forebyggende tiltak og informasjon om reparasjoner , reparasjonsideer og kostnader. Det går også helt greit å google "TDV8 engine problems" å lese litt om dette der. Når jeg kjøpte bilen fulgte det kopi av faktura fra Motorpool for bytte av turboer til kr. 56.000 PR. STK. Dette ga med en del hodebry som jeg ville prøve å finne ut av.

Ut i fra det jeg har lest meg frem til så fraråder jeg andre til å satse på denne motortypen om de bare har planer om å bruke denne kun til småkjøring da denne motoren liker dette dårlig.Den vil sote og forkokse seg igjen over tid og ende i ERG eller turbohavari. Biter fra ERG som har løsnet er også nevnt fra forumet har hatt eksempler på å ha funnet seg veg gjennom turboer derav å ødelegge turbobladene og videre inn i motoren slik at hele motoren måtte byttes ut. Det er anbefalt at ERG byttes ut etter visse km. Det opplyses i mange tråder på forskjellige forum å la bilen gå på tomgang et par tre minutter før og etter en lengre kjøretur. Det er jo logisk for å kjøle ned rødglødende turboer og oljen som befinner seg der å unngå at oljen forkokse seg. Før kjøreturen smart å la den gå litt for at oljen for smurt motoren å la oljetrykket få bygd seg opp.  Bruker du bilen effektivt hele tiden på motorveien fra og til jobb regelmessig tror jeg dette er drømmebilen for mange her på dette forumet. Da holder jo motoren seg ren og da er jo hele problemet løst. Jeg selv har dessverre ikke den muligheten så mitt kjøremønster passer ikke denne motoren. Derfor har jeg planer om å selge denne og prøve å få tak i samme bil med bensinmotor i stedet.

Kanskje er jeg helt på jordet her etter andres meninger men jeg referer bare til mange andre eiere faktisk har opplevd med sine TDV8 og at jeg selv foretrekker å ta lærdom fra dette.

 

Tommy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småkjøring er for så vidt et kjent problem for dieselmotorer generelt.  Det samme er hardkjøring av turbomotorer for så å stoppe motoren uten nedkjøling.   Jeg er litt redd for at det er litt "fjæra som ble til ti høns" effekt her.  Min blir blir kjørt normalt driftsvarm på 95% av turene og det er alltid noen km rolig kjøring før og etter landevei eller motorveikjøring pluss at jeg fyller en renere syntetisk diesel.  Ikke kjøres det så hard der heller så jeg er ikke redd for at turboene er rødglødende når jeg skrur av motoren.  Er vel således utenfor risikogruppen.

 

Som nevnt har jeg problemer med den ene EGR-ventilen.  I følge logging med iiDtool gjør den en del merkelige utslag og virker ikke å være sotet fast.

 

Er det samme advarsel for TDV6 som er samme motoren minus to sylindere?

 

Det er fysisk umulig at deler fra EGR kommer inn i motoren via turbo.  Løse deler går i tilfelle direkte i motoren.  Ellers det er deler fra ødelagt turbo har gått i motoren.  Det er slike beskrivelser som gjør meg litt skeptisk.  Jeg vet nok nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...