Gå til innhold

Discovery 3 med endeløse AC problemer


toerig

Anbefalte innlegg

Jeg har en Discovery 3 fra 2005 som jeg sliter med AC-systemet på. Da jeg kjøpte den, var den tom for gass og jeg fikk fylt den opp. Det holdt i noen uker og så var det slutt på moroa.

Fant så ut på verksted at radiatoren/kondenseren var gåen og den ble byttet. Det holdt også i noen uker og så gikk kompressoren i stykker (clutchen røk). Byttet den og så holdt det igjen i et par-tre uker. Nå var det lekkasje i rør midt under bilen.

 

Nå har jeg byttet det røret også, men atter en gang varte moroa bare i et par uker - Den varmeste sommeren på 100 år i stor svart bil uten AC kommer vi aldri til å glemme!

 

Når jeg sjekker med diagnoseapparat får jeg ingen feilmeldinger (tidligere har jeg fått meldinger om lavt trykk i systemet, det får jeg ikke nå). Når jeg kjenner på AC rørene i motorrommet med motoren i gang, er de ganske kalde så det kan jo se ut som selve kjølingen virker. Problemet er at det ikke kommer noe kjølig luft inn i kupeen. Det er ingen forskjell om AC/ECO knappen er på eller av - Hva kan være feil denne gangen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det _kan_ være steppermotorer som ikke er helt i vater. Om du har passende diagnoseapparat så går det jo an å forsøke å kjøre en reset på disse. Også kan du jo sjekke (om diagnoseapparatet ditt har mulighet til det) å sjekke hvilke verdier de forskjellige sensorene gir. Om sensorene tror at det er kaldt i bilen, så vil jo anlegget blåse varmt åkke som...

 

Sjekk alle de verdiene du kan. :) Flytt på temperaturinnstillingene, og se (og lytt) om spjeldene flytter på seg, og om verdiene for spjeldstilling endrer seg. Se i det hele tatt om verdiene ser ut til å henge på greip. Om ikke annet så kan du kanskje utelukke noen feilkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset!

 

Jeg får teste litt med apparatet - Har ikke en toppmodell der dessverre men kan i alle fall lese av en del verdier hist og her. Det knirker og knaker i noen spjeld i dashbordet ved oppstart - Er det noe som må smøres opp tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være.

Jeg har forøvrig IIDTool, som ga meg gode hint om hva som var problemet da _mitt_ klimaanlegg fikk gremlins. Om du bor på Billingstad, så kan vi sikkert møtes, også kan vi se om IIDToolen kan trekke ut noe mer fornuftig, men det kan vi ta på PM. :)

Om du har lyst til å sette av en helg, så kan du sikkert demontere dashboardet og se hva tilstanden er om ikke annet. Er jo ikke helt usannsynlig at det er litt støv og grafs som gjør at ting ikke går helt som det skal lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...