Gå til innhold

Kengurubensin...??


Brutus

Anbefalte innlegg

Hei

 

I det siste bærer Brutus preg av "kengurubensin"......

Det er mest framtredende om jeg ligger rundt 70-80 (i følge nåla), og gjerne uten at det er noe belastning.

Om jeg har litt "pådrag" eller det er litt motbakke - så går motoren bedre.

"Frikobler" jeg og lar turtall synke, så går motoren greit med en gang.

Hastigheter opp mot 60-70 er også helt greit uten noe lugging/kengurubensin.

Hvor bør jeg starte feilsøking? Er det tenning/sjekk av stift som bør være første sjekkpunkt...?

 

 

Frode

 - Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,25 bensin og x-mil , hvis jeg ikke husker feil.<_<

Denne er vanskelig å stille diagnose på uten å prøve selv.

Smelling i eksos eller putring pleier å komme av tenning og bensinfeil

Mye slakk i drivverk kan gi slike symptomer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp - ex.mill 2.25 bensin (som notert i "taggene" under tittel:lol:)

Har nok både litt slark i drivverk - det merker jeg på lavere hastigheter ved giring.... da hender det at det er litt kenguru.

Men det er "annen kenguru"......

Har også putring/smelling som du nevner om jeg bremser på motor i nedoverbakker.

(....men er ikke det "normalt" på ex.mil? Mener å ha hørt at det "bare er sånn" og har en sammenheng med den saken på forgasseren som er "blindet av"...??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte taggene blush Flink gutt.

 

Klonker det endel når du girer har vi to muigheter:

1  Finn slakk og bytt del.

2  Finn ny sjåfør og bytt plass med denne. :P

 

Blendet del har med vacumfremtrekk på fordeler,les tidligere og riktigere tenning,for å få bedre aksellerasjon.

Putring og smelling ved motorbrems skyldes for sen tenning i forhold til turtallet:

Feil på stift , korrosjon/slitasje, åpning ,slakk fjær på hammeren , løs stiftplate ,mm.

Sentrifugalvekter virker ikke riktig, fastrustet , slappe fjærer , slakk , mm.

Feilstilt tenningstidspunkt, fordeler "vridd" feil .

Feil blanding på forgasser påvirker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden da jeg også plages av putring og smelling ved motorbrems. Kanskje noen kan forbarme seg litt på seriebiltreffet og vise litt sjekkpunkter... Gammel bensinmotor med forgasser har jeg ingen kompetanse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt "militær" fordeler - og det begynner å bli en stund siden jeg "pillet" på den sist.

Er det noen her som har en "splitt tegning" av den - som er bedre enn den som er i "forsvarets hånbok" for disse bilene?

For den jeg fant der var ikke spesielt god....

 

2 timer siden, gautes skrev:

 

Klonker det endel når du girer har vi to muigheter:

1  Finn slakk og bytt del.

2  Finn ny sjåfør og bytt plass med denne. :P

 

...hender vel sjåføren av og til kunne vært byttet ut....:rolleyes::P

 

Men det er ikke noe klonkelyder ved giring.

Jeg kan vel heller "presisere" det jeg nevnte om "kengurubensin ved lav fart og giring".

Det er helst på kald motor, og når choke'n har glidd litt for langt inn.

Da blir det en smule "kenkuru" før jeg får dradd ut igjen choke'n.... :P

Endret av Brutus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, gautes skrev:

Glemte taggene blush Flink gutt.

 

Klonker det endel når du girer har vi to muigheter:

1  Finn slakk og bytt del.

2  Finn ny sjåfør og bytt plass med denne. :P

 

Blendet del har med vacumfremtrekk på fordeler,les tidligere og riktigere tenning,for å få bedre aksellerasjon.

Putring og smelling ved motorbrems skyldes for sen tenning i forhold til turtallet:

Feil på stift , korrosjon/slitasje, åpning ,slakk fjær på hammeren , løs stiftplate ,mm.

Sentrifugalvekter virker ikke riktig, fastrustet , slappe fjærer , slakk , mm.

Feilstilt tenningstidspunkt, fordeler "vridd" feil .

Feil blanding på forgasser påvirker også.

Hvor står du å tar tenningssjekk på seriebiltreffet :) tror vi er flere som sliter litt med det her med å få det på papiret og ikke i praktisk :)

Når jeg vrir av tenninga på min så til tider prøver den å starte opp igjen på egenhånd med påfølge av en med kols. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får prøve å samles til et lynkurs ila den helgen.

Splittegning kan jeg ikke med på nett men skal se om jeg har en fordeler i deler  og tar med en bok på dette.

 

 

6 timer siden, Brutus skrev:

Jeg kan vel heller "presisere" det jeg nevnte om "kengurubensin ved lav fart og giring".

Det er helst på kald motor, og når choke'n har glidd litt for langt inn.

Da blir det en smule "kenkuru" før jeg får dradd ut igjen choke'n.... :P

 

Høyst normalt med kenguru / kenkuru :o da.

Kald motor trenger mye mer bensin enn varm motor.

Mye for mager blanding gjør at motoren ikke går på alle pluggene hele tiden.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kengurubensin.

 

Egentlig et helt greit navn.

 

Sist tirsdag ble det en kort diskusjon mellom eier av en YX-stasjon i Nærheten og meg. De hadde sluttet med 98-oktan. Det er det eneste drivstoffet som ikke er tilsatt bio-drivstoff.

 

Mange har problem etter at regjeringen bestemte at det skulle tilsettes biodrivstoff i diesel og 95-oktan. Amcar har jobbet mye med dette. Og det er utfordring i mange land.

 

Jeg blir rett og slett lei meg når vi skal ha politikkere som hører på sine rådgivere og som ikke vil ta inn over seg hva forskerne mener. Biodrivstoff er jo ikke miljøvennlig engang, det er bare å høre med Regnskogfondet. Men Elvestuen mener det er bra lokalt i Norge, når produksjonslandet får svi for klimautslippet.

 

Jeg har i grunnen kapitulert. Vi kommer ingen vei, alt skal bli elektrisk av kjøretøy i Norge. Og Norge har ikke strømnett som kan lade alle el-kjøretøy. Samtidig importerer vi kullkraft hver natt og helg, for å lade el-kjøretøy. (Jeg kan lese av hvor krafta går til enhver tid, hvis jeg vil.)

 

Men kjørte et stykke lengre i dag for å fylle 98-oktan på en av mine eldre motorsykler. Koselig med tur da. Ble en tur på småveier nedover i Sverige etterpå, kaffe og sjokolade hos et vennepar (med nyinnkjøpt Serie 1) i Sverige før den gamle Honda’n fikk blåst seg ren nordover motorveien i retning Norge. Fjæringen og dempere på min ca 20 år nyere BMW er dog noe bedre enn på nevnte Honda.

 

Så, det kan være tenning, det kan være forgasser, men det kan også være biodrivstofftilsetning i bensinen.

 

Eldre biler har problem, men det har nyere kjøretøy også. 

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

PS! Måtte fylle på nytt når jeg kom hjemover, turen ble ganske lang i kveld. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forsvant et redigert stykke om at kenguruer også kan opptre ved innvendig drypp i forgasser og ved tettheter i de forskjellige delsystem i forgasserne.

 

Gautesommålesemerkorrekturettersendknappbruk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, gautes skrev:

Vi får prøve å samles til et lynkurs ila den helgen.

Splittegning kan jeg ikke med på nett men skal se om jeg har en fordeler i deler  og tar med en bok på dette.

 

 

 

Høyst normalt med kenguru / kenkuru :o da.

Kald motor trenger mye mer bensin enn varm motor.

Mye for mager blanding gjør at motoren ikke går på alle pluggene hele tiden.

Gaute. Du får skaffe deg en plakat med gautes tenning og forgasser skole sånn att vi finner deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, knikeren skrev:

Gaute. Du får skaffe deg en plakat med gautes tenning og forgasser skole sånn att vi finner deg :)

 

4 timer siden, gautes skrev:

Det forsvant et redigert stykke om at kenguruer også kan opptre ved innvendig drypp i forgasser og ved tettheter i de forskjellige delsystem i forgasserne.

 

Gautesommålesemerkorrekturettersendknappbruk

 

 

Gaute,

Du kan ta plassen du hadde i 2016?

/Rob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Elvehundre skrev:

Elvestuen mener det er bra lokalt i Norge, når produksjonslandet får svi for klimautslippet.

 

Han er jo helt fjern. Sku aldri hatt noe i en politisk sammenheng å gjøre. 

 

Siden det blir bedre med choken ute tipper jeg noe med forgasser.. Men jeg er usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...