Gå til innhold

110 vurderes solgt


RonnyS

Anbefalte innlegg

Så er tiden kommet for å avgjøre hva jeg skal gjøre med min kjære Defender.  Kanskje jeg selger om jeg føler at jeg får litt penger igjen for den.

Men det er salgsprisen jeg er veldig usikker på.  Spent på hva markedet vil gi for denne.

Den har rullet trofast fra  Finnmarksvidda til Sahara, rundt det meste av Norge, og rundt i Europa noen ganger.

Altså en skikkelig bereist bil som har gått minst 450 000 km nå.  Den gikk nesten 2 måneder uten speedometer, og derfor er jeg litt usikker.

Ut av eksosrøret kommer det ganske så svart røyk, og den trekker ikke så godt som da den var ung.

Det aner meg at det må bli et turbobytte, og jeg ser heller ikke bort fra at intercooler må byttes.

Saken er den at jeg ikke er god som mekaniker eller reparatør, så derfor har jeg tenkt å spare penger til en nyere Land Rover.

Førerdøra er ganske klein, og den bør byttes. Nå er den sauset inn med sauefett, og derav rimelig stabilisert. Forøvrig ble hele bilen behandlet med sauefett i vår, før jeg fikk tanker om avhending.

Det klonker litt i drivverket.  En pokal har fått et slitespor, og bør byttes.  Varsellampe for håndbrekk lyser ofte, men bremsevæskenivå er stabilt. (Lokk til bremsevæskereservoar, eller håndbrekksbryter?)

Simmerring på transfer utgående bak lekker, men olje er etterfylt jevnlig, så den har ikke gått tørr.  Transfer er forresten fra en Disco 2, og har original sperre.

Girkassa er forholdsvis nymontert, og er rehabilitert hos Team Bertelsen.  Kløtsj og alle de greiene er ca 2 år gamle.

Forresten sitter det ARB sperrer i begge aksler, og pumpa til disse er montert inni bilen, og har kapasitet til å fylle dekkene på bilen. Slange til fylling følger med.

Det er satt inn romslig cubbyboks fra Storage Solution, og i denne er det skjult CB-radio.  Antenna er takmontert.

Hylle med oppbevaringsplass er montert over frontvindu. På varebilveggen er det montert pleksiglassplate oppe, og stålplate nede.  Så den blir ganske varm selv om det er kaldt ute.

Rocksliders er montert.  Frontfanger er byttet til en rørmodell fra Equipe, og vinsjen er en Warn 9,5. Tau sitter på nå, og ubrukt vaier kan følge med. Både kablet original kontroll og Warn trådløs fjernkontroll følger med vinsjen.

Original snorkel var med da jeg kjøpte bilen ny i 2006.

Idag står den på nye BFG All-terrain 265-75-16 på Wolf felger.   Piggdekk i samme dimensjon, Hakkapelita LT på originale alufelger.  Jeg har også et sett BFG Mud-terrain 255-85-16 på grå Modular-felger, men disse er ikke helt nye, og er litt slitt.

Det er montert en ekstra dieseltank i bakskjermen, og denne tar ca 45 liter.  Pakninga til pumpa er dårlig, så det renner over om jeg fyller mer enn 85-90 liter på tom tank.

Forøvrig er det skjært ut  luke ned til pumpa, slik at den kan byttes uten å ta ned hele tanken.

Baki bilen står ei stor kasse med nye deler.  Blandt annet støtdempere fremme.  Bak ble de byttet for et par år siden, men foringene må byttes på disse.  Endel nye lagere og ting ligger i kassa.

Fra EWS kjøpte jeg komplett sett med foringer til hele bilen, og disse følger også med.

 

Det er mye mer jeg kunne si om bilen jeg har blitt så glad i, men om det skulle være interesse, så kan du spørre her, eller på PM.

 

Ronny S

 

 

10473241_10154305781010457_1269816417_o.jpg

 

 

 

Endret av RonnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så glemte jeg å fortelle at bilen har forsterkede styrestag og parallellstag, samt solid galvanisert parallellstagbeskytter.

På transferkassa er det montert Roverdrive bunnpanne, som gir 0,7 liter ekstra plass til olje. Temp.måler til denne følger også med, men er ikke montert.

Ledningsnettet, kobberskiver og o-ringer til injektorene er skiftet.

Det følger med et sett nytt skum til førersetet.  Varmelement har jeg, og ett eller annet sted har jeg også en lumbarsupport liggende. En slik som pumpes opp med luft og skal støtte korsryggen.

Bakpå bilen er det montert to stk kraftige Vision-X LED-lamper som er koblet på egen bryter.  Ypperlig ved rygging i mørket, eller om noen bakenforkjørende blender deg.

Reservehjulet er montert på swing-awaybar, slik at det ikke henger på bakdøra.  

På førersiden er hengslene byttet ut til sorte Croytec hengsler med smørenippel.  På passasjersiden er de ikke montert, men nye og ubrukte følger med.

Cappings og hjørner er byttet til galvaniserte hos Team Bertelsen i april 2017.

 

Ronny S

Endret av RonnyS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, YMK skrev:

Har du en priside? 

Så høy pris som mulig, og så lav at det er interessant.

Som jeg har antydet, så er det litt å pusle med på denne.

Jeg har hatt kontakt med en annen forumist, og vi har snakket om summer mellom 50-100.000,-

Vil tro vi havner i nedre halvdel av dette.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bud på 60.000,- fra seriøs kjøper.

 

I dag skulle jeg kjøre bilen bort til huset for å støvsuge og pynte litt på den.

Men batteriet var dønn flatt.  Ikke antydning til liv.  Sjekket litt og fant ut at den har stått strøm på Engel kjøleboksen siden tidlig i juni.

Prøver å lade opp batteriet, men det aner meg at det kommer et nytt batteri før bilen kjøres bort.

 

Skiltene er jo levert innfor å slippe å betale forsikring og avgift på en bil som ikke brukes, så jeg anbefaler å hente bilen på tralle.

Evt. finne ut hva som faktisk er feil før den kjøres langt.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.  Dette var lørdagen etter St.hans, og jeg hadde hentet bilen ut av butikken på fredag ettermiddag.

Første gang jeg var utenfor asfalt var i grustaket i Risør.  Gaute var veileder og fortalte hva de forskjellige ting i bilen skulle brukes til.

Mitt første møte med planlagt offroad.  Hadde jo vært på skogstur tidligere, men det var langtfra planlagt.

Noen dager etterpå dro jeg til Finnmarksvidda, og der møtte jeg Stig med familie.  Thomas og Marita som var på biltur i Finnmark ble også med innover vidda.

Jeg husker Per fortalte hvor vi ikke måtte kjøre, for da kunne vi sitte fast i noen gjørmehull og annet snaddder.  Gjett hvor vi kjørte da :)

Siden har det jo blitt mange turer til Finnmark, treff i Norge og utlandet.  Flere turer for å gå på fest nede ved Middelhavet, og en fin lang tur til Marokko og Sahara.

Det er veldig mange gode minner fra turer, Land Rover-miljøet og alle vennene jeg har fått takker være Defenderen.

Så nå er det bare å spare til en ny Land Rover.  Hva det blir vet jeg ikke ennå.

Jeg tror det blir vondt å se bilen forsvinne om noen få dager, men jeg satt som krav til kjøper at jeg skulle få se bilen igjen en gang det passer seg slik.  Om det er så lurt ...

 

Ronny S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...