Gå til innhold

Hjelp, tips, råd, erfaring!?!


Mrvikan

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet hardt å lenge for å bygge om defenderen til drømmebilen. Vinduer bakerst er fjernet å platet igjen (limt/fuget/poppet sikkert umulig å få av igjen) , har bygget en stor skuff å nytt gulv samt en skikkelig vegg for å begrense støy å tap av varme til bagasjerommet. 

(Har såklart kvittet meg med delene som er plukket av bilen da vi skal flytte å mangler lagring) 

 

Bilen er perfekt for en familie på 5! 

 

Nå skal vi bli 6stk....

 

Jeg har grublet, tenkt, lest å søkt på alternativer. Kunne bare solgt bilen å kjøpt en D3 7 seter! Men Jeg har blitt så latterlig glad i defenderen! Det er jo drømmebilen min. Vi har snart kjørt 30000km på det året vi har eid den å jeg er overhode ikke ferdig! 

 

Men, Bilen må bygges om, igjen! 

 

Krav fra fruen, støyisolere den å alle barna skal ha nakkestøtter samt sitte "rett" vei! 

Å hun er skeptisk til om det blir varmt helt bakerst i bilen!? 

 

Tenkte på å ha 3+3 seter som en løsning men barna er 6,7 å 10 år å trenger mer plass.. 

 

Exmoor trim har en løsning, da kan jeg få 5 nye seter framovervendt 3+2. Men da sklir jeg fort på 17000kr, før frakt, moms osv.. Jeg må ha å ha nye tepper i hele bilen samt lydisolering å nye vinduer baki der.. 

Ekstra  varmer hadde sikkert vært lurt det å? 

 

Har en følelse av at dette blir dyrt å er en større jobb enn jeg tror..

 

Er det verdt det? 

Blir det mindre bagasjerom her kontra disco? Er det plass til en barnevogn (demontert eller hel) når alle 7 setene er oppe i noen av de? 

 

Innspill å erfaringer ønskes! 

 

Til de av dere som kjenner meg utenfor forumet, dette er enda på hysjhysj stadiet. Jeg må bare få luftet hodet mitt når det gjelder bilen å løsninger.......

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En D3 er mer praktisk på alle måter. Og for ikke å snakke om tryggere om uhellet skulle være ute.

Men med 7 seter vil jeg tro du får mer bagasje i Defenderen. Den ekstra plassen kommer av elendig plass til de som sitter i bilen. Personer i baksete sitter med knærne i seteryggen foran og setekassen forhindrer den minste utstrekking på føtter. De som sitter på tredje seterad må være kortvoksne siden det ikke er fotbrønn, og hjulhuset/benk gjør at man må sitte på skrå selv med seter i lengderetning.

 

Men sjarm må D3 gi tapt. 

 

Jeg ville kanskje vurdert en D3, men om gleden ligger i å bruke Defenderen er 17.000kr i gode pene seter ikke mye om valget er en langt dyrere bil. 17 tusen kan plutselig bli småpenger om du skulle få problemer med en bil som D3.

 

Fasitsvar får du ikke. Bare mer å tenke på.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer å tenke på har du helt rett i @lafterolf :rolleyes: Tenkte ikke over det med hjulhusene bakerst. Nå er det snakk om barn, som i noen år sikkert ikke tar det så tungt (håper jeg) 

Men disse setene i rad nr 2, blir ikke de montert lengre bak? 

Jeg er å redd de 17000kr fort blir langt over 20 innen de er på døra mi i Norge.

 

Kanskje billigere å hente de selv? 

Hvordan ville det vært å ha sånt i bilen over grensa? 

 

Hører jo at noen har skyhøye regninger på D3, men tviler på at den er verre en feks xc90? Men ja, de overgår nok med god margin defenderen ;)

 

@YMK sant det du sier der..;) Men har du noe mål/bilde av hvor mye plass det er når raden er oppe?  Ser for meg at det er det midtre setet i rad 2 som ville stått ubrukt, sånn for å få spredd flokken litt:rolleyes:

 

 

Noen som har en defender med slik løsning (2+3+2) som kunne delt et bildet tatt inn bakdøren? Evt et mål? Å vet om det blir stygg kaldt bakerst i bilen med kun det orginale varmeapparatet.. 

 

Vil en slik defa vifte klare jobben? 

Endret av Mrvikan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt 1. Kjøp puma bakseter 2. og 3. rad - dette er som regel å få kjøpt for 10000 eller mindre . 

 

Alt 2 - oppgrader til ein 2007 puma 7seter - du kan flytte over div utstyr, med litt is i magen får du fine biler til 300' 

 

Alt 3 - kjøp D3. Nyt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, jschille skrev:

Alt 1. Kjøp puma bakseter 2. og 3. rad - dette er som regel å få kjøpt for 10000 eller mindre . 

 

Alt 2 - oppgrader til ein 2007 puma 7seter - du kan flytte over div utstyr, med litt is i magen får du fine biler til 300' 

 

Alt 3 - kjøp D3. Nyt :-)

 

Alt1. Hvor kan jeg finne de setene til den prisen?? 

 

Alt2. Har dessverre ikke slikt budsjett <_< 

 

Alt3. Tanken frister veldig ja, kjører mor sin D4 titt å ofte å den er bare nydelig! Men den er liksom ikke en defender .. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mrvikan skrev:

 

Alt1. Hvor kan jeg finne de setene til den prisen?? 

 

Alt2. Har dessverre ikke slikt budsjett <_< 

 

Alt3. Tanken frister veldig ja, kjører mor sin D4 titt å ofte å den er bare nydelig! Men den er liksom ikke en defender .. ;)

 

alt 1 - det er priser fra hukommelsen når det har vore annonsert i Norge tidlegare, er ei stund si då. Ser at det ligger 4 sett med 3.rad til salgs på ebay - billegaste er på under 700 pund - det burde bli billegare enn Exmoor hit.  Er du seriøs på dette alternativet så er det mulig å kontakte div huggarar i utlandet og forespør. Frakt er ikkje så avskrekkande. 

alt  3 - eg ser den :D  Eg har hatt mulighet til å velge mellom D3, RRC og 110 TD5  dagleg - og smaken er som baken, sånn er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem ikke at en Defender har sikkerhet omtrent som en bananeske. Det ble utslagsgivende for meg. 
Greit at det er få som blir kvestet i Defenderen sin, men om uhellet er ute, og man blir påkjørt av en annen bil ( det skjer sikkert ca uten unntak, siden ALLE her inne som er Defender-eiere garantert er bedre enn snittet til å kjøre bil selv ) så hjelper det ikke at det ikke var meninga å chrashe.

Jeg har kjørt mye Defender jeg, og liker de veldig godt, men jeg vil ikke lengre bruke det som eneste familiebil tror jeg, spesielt ikke med mindreårige barn på rekke og rad.


Er budsjettet trangt, bør en D2 også vurderes. Mye lik teknikk som Defenderen, noe litt sære løsninger, men de er rimelige, og finner du en som ikke er opprustet, kan du få rimelige kilometer. Bagasjeromssetene er best egnet for .. barn, men det er vel det du skal bruke dem til også...

D2 har varme, ventilasjon, kjøle og utsikt omtrent som en vanlig bil, noe som ikke er feil med småtasser i rekkevis. Karosseriet er solid, drivlinja er solid, ACE og luft kan skape seg litt, men botemidler fins mot det også. Rust er vel verste risikoen, men leter du, fins det gode biler enda, selv om de blir sjeldnere. 
Ulempen er at du MÅ ha takgrind, takboks eller på annet vis stable bagasje på taket, for med alle 7 setene i sving, er det ikke plass til mye ekstra akkurat....
D3 er mye mer bil, både på godt og vondt.  Regn med driftskostnader som går langt utenpå D2 / Defender iaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, JokerS30 skrev:

Glem ikke at en Defender har sikkerhet omtrent som en bananeske. Det ble utslagsgivende for meg. 

Ha... Defenderen er en unik bil og innehar alltid det nyeste og beste av deformasjonssoner, forskjellen er bare at deformasjonssoner ligger i bilen du krasjer med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2018 den 21.27, jschille skrev:

 

alt 1 - det er priser fra hukommelsen når det har vore annonsert i Norge tidlegare, er ei stund si då. Ser at det ligger 4 sett med 3.rad til salgs på ebay - billegaste er på under 700 pund - det burde bli billegare enn Exmoor hit.  Er du seriøs på dette alternativet så er det mulig å kontakte div huggarar i utlandet og forespør. Frakt er ikkje så avskrekkande. 

alt  3 - eg ser den :D  Eg har hatt mulighet til å velge mellom D3, RRC og 110 TD5  dagleg - og smaken er som baken, sånn er det. 

 

Det kan faktisk se ut som at problem 1 har løst seg:D Puma seterad 3 skal hentes i morgen. Vi sikter oss inn på å beholde defenderen. Tror ikke jeg ga blodpris, men turte ikke la sjansen gå fra meg.. Bildebevis kommer;)

 

EBay å Finn skal holdes under lupen å når lommeboka er oppe å går (driver å bytter kjøkken + endrer på planløsning i huset) så skal det kontaktes huggere over dammen. Godt tips der ja, mange takk :)

 

Høres ut som du har ordnet deg en skikkelig bilpark ja.. Vil dit selv en vakker dag:wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng der @JokerS30! Bananeske var ny:lol: Tror ikke jeg deler den med fruen i huset..! Men ja, vet at de dessverre ikke de sikreste bilene man får kjøpt. Sikkert bedre enn 2cv som jeg tilbrakte mine første år i. 

Kanskje man bør putte innpå et bur av noe slag? Rocksliders for bedre sikkerhet sideveis? 

 

Enstemmig i at vi såklart er nr1 bak rattet, det uten tvil ;) Barna mine er ihvertfall overbevist om at pappa er kongen selv! 

 

Fruen kom til konklusjonen om at vi oppgraderer defenderen så får hun kjøpe seg D3! Kanskje vi bør vurdere D2 som du skriver å. Ikke dumt forslag.. 

Når det gjelder bagasjeplassen, så vet jeg at om vi ikke kjøper brødboks eller amerikansk drog så er det minimalt! Hadde håpet det var mulig å skvise inn ei vogn å evt en handletur på rema baki der.. 

 

Har en henger som det planlegges lokk på med rails osv oppå.. Da bør ikke bagasje være tema lengre! Å en henger er jo i utgangspunkt billige kvadrat.. + en takgrind.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rockslidere stiver av bilen, spesielt de doble med tree-sliders.

Bør komme på budsjettet som Trafikksikkerhetstiltak !

 

Seriøst, jeg har aldri vært noen D2 fan, selv om jeg har hatt fler. Ser dog fornuften i at den er " the wise mans Defender "
I praksis gjør den nesten alt en Defender gjør, minst like bra. 
 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Mrvikan skrev:

 

Det kan faktisk se ut som at problem 1 har løst seg:D Puma seterad 3 skal hentes i morgen. Vi sikter oss inn på å beholde defenderen. Tror ikke jeg ga blodpris, men turte ikke la sjansen gå fra meg.. Bildebevis kommer;)

 

Jeg håper bare at de monteres in skikkeligt. Det er ikke bare setene som er ny, men alt av infesting in og under bilen.

En Td5 har ikke samme avstivere under bilen på plass for Tdci seter, og de er mye tyngere, slik at i en eventuel kollisjon

så har disse setene mer kinetisk energi for å kunne rive seg løs. Å satse på store skiver i 1mm alu er ikke å anbefalle.

Endret av qcnr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, JokerS30 skrev:

Rockslidere stiver av bilen, spesielt de doble med tree-sliders.

Bør komme på budsjettet som Trafikksikkerhetstiltak !

 

Seriøst, jeg har aldri vært noen D2 fan, selv om jeg har hatt fler. Ser dog fornuften i at den er " the wise mans Defender "
I praksis gjør den nesten alt en Defender gjør, minst like bra. 
 

 

 

 

Da er sliders lagt høyt oppe på listen å godkjent av fruen under "sikkerhetstiltak"! 

 

D2 er oppe til vurdering å er en verdig kanditat. Å defenderen skal gjøres tryggere så langt det lar seg gjøre! 

10 timer siden, qcnr skrev:

Jeg håper bare at de monteres in skikkeligt. Det er ikke bare setene som er ny, men alt av infesting in og under bilen.

En Td5 har ikke samme avstivere under bilen på plass for Tdci seter, og de er mye tyngere, slik at i en eventuel kollisjon

så har disse setene mer kinetisk energi for å kunne rive seg løs. Å satse på store skiver i 1mm alu er ikke å anbefalle.

 

Var å hentet setene i dag å gikk nøye over måten de hadde vært festet i bilen.. Må si jeg ble lettere oppgitt å bekymret! Her var det brukt treverk!!! Å ingen forsterkning under i det hele tatt! Kun vanlige m10 bolter å små skiver.. 

Dette er seter fra en kostbar bil. En Arctic Truck defender bygget av noen jeg ikke husker navnet på nå. Lå på Finn i våres å kosta skjorta.. Her må det være noen snarveier tatt? 

 

Har på ingen måte tenkt å kopiere denne innfestingen. Setter stor pris på tipsene å tilbakemeldingen. 

 

Forhøyningene som vises på bildet er laget av treverk.. Se gjerne på bilder å gi meg tilbakemelding. 

 

0D07CC49-1665-48EC-B467-A5FBB08DD013.jpeg

68DCC338-B360-4E88-BDA2-BDF3F6A20357.jpeg

6545BF36-5900-418C-9492-4D4F0A91426A.jpeg

8A88B85D-B4DD-40F1-A63F-BC43269A63C9.jpeg

79E2CA3A-D48E-4833-A9C5-70EBB5F8D73C.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverk behøver ikke være dårlig, vannfast kryssfiner er langt mer stødig enn flimsete aluplate.
Når det er sagt, er det selvsagt ingen akseptabel måte å montere et sett bakseter på. Shame on bilbyggeren !

 

Jeg ville kappa til en 10-ish bred og 25ish lang aluminiumsplate i 4-6mm gods å montert på undersiden.
Da må man rive ut hele gulvet for å få løs setene. Dog mener jeg det skal være noen U-formede stringere der, som mangler på bildene.....

Sikkert noen med en Puma som godtar at du kommer å krabber rundt og tar masse bilder. Du trenger ikke originaldelene, men styrken bør være på plass for at ting skal sitte fast om det blir bråstopp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...