Gå til innhold

Lage takgrind. Finnes det ferdige takrennefester?


Dråget

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er på jakt etter en tidsriktig takgrind, helst i rørutførelse til min 88" serie 2. Hvis jeg ikke finner noe jeg liker, til riktig pris, så kan det være aktuelt å lage selv. Er det noen som har sett kun festeanordningene mot takgrind til salgs noe sted. Mener jeg har sett noen til Frontrunner eller annet moderne, men jeg er på jakt etter noe litt klassisk.

 

Sveiser bare stål foreløpig...

 

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tegninger eller bilde av det du ønsker er det ikke noe problem. Ta turen opp så fikser vi det. Holder til på arendalsveien oppe på Evje. En times kjøring så er du der......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gautes skrev:

Tidsriktig er vel firkantrør og kasseform.

Ihvertfall jfr hukommelsen.

Hmm, selv husker jeg jo ikke så langt tilbake, så mulig du har rett Gaute :D

 

Når jeg maner fram bilder av rørgrinder, så må jeg innrømme at det hovedsaklig er bilder av gamle VW Bobler som kommer opp i minnet... 

 

Mulig jeg da ender opp med noe som ikke er helt tidsriktig hvis jeg går for rør, men jeg synes det ser så pent utblush

11 timer siden, Haakon Aune skrev:

Om du har tegninger eller bilde av det du ønsker er det ikke noe problem. Ta turen opp så fikser vi det. Holder til på arendalsveien oppe på Evje. En times kjøring så er du der......

Tusen takk for tilbudet. Klarer nok selve rørkonstruksjonen selv, men sliter litt med designet på festene...

Mulig vi sees en dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, gautes skrev:

Tidsriktig er vel firkantrør og kasseform.

 

Ja det er ikke automatisk at det som er mest tidsriktig er pent. Mye slikt ble nok laget  - kun - for å være praktisk i bruk og det estetiske kom i tredje, fjerde rekke. Dermed kan du nok fint klare å lage noe som er mere estetisk vakkert, dog med ett tidsriktig preg på egenhånd.

Det er ikke til å stikke under en stol at noen av grindene laget til Serie biler og Defendere opp gjennom tidene er direkte forferdelig ( en god del av firkant rør grindene sorterer i den kategorien hos meg i hvert fall ) om enn aldri så tidsriktig ….. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg har utgangspunktet du vil ha, men det ligger på hytta på Finnskogen. Tidlig 70 talls, runde rør og ca 15cm høy. Tipper den kommer fra VW Varianten fattern hadde en gang og ble flyttet over til neste bil osv. Jeg skal nok en tur dit i slutten av september og kan ta noen mål og bilder osv. Kan evt. ta den med til Oslo og den er gratis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2018 den 15.04, lafterolf skrev:

15358068950418189731100611454641.jpg

Ville en kasse med nye galvaniserte bøyler med takrennefester hjulpet?

Tre bøyler og seks takrennefester.

 

På 1.9.2018 den 17.01, Jari skrev:

Tror kanskje jeg har utgangspunktet du vil ha, men det ligger på hytta på Finnskogen. Tidlig 70 talls, runde rør og ca 15cm høy. Tipper den kommer fra VW Varianten fattern hadde en gang og ble flyttet over til neste bil osv. Jeg skal nok en tur dit i slutten av september og kan ta noen mål og bilder osv. Kan evt. ta den med til Oslo og den er gratis

 

Her frister det jo veldig å si "ja takk begge deler"!!blush

 

Da kan det kanskje bli Jaris retrogrind på 88en og selvlaget grind basert på Laftes deler på 130en?

Venter spent på bilder Jari.

Lafterolf: Vi kan vel ta videre prisdiskusjon på PM eller telefon. Lenge siden nå:)

På 1.9.2018 den 15.17, Brage skrev:

 

Ja det er ikke automatisk at det som er mest tidsriktig er pent. Mye slikt ble nok laget  - kun - for å være praktisk i bruk og det estetiske kom i tredje, fjerde rekke. Dermed kan du nok fint klare å lage noe som er mere estetisk vakkert, dog med ett tidsriktig preg på egenhånd.

Det er ikke til å stikke under en stol at noen av grindene laget til Serie biler og Defendere opp gjennom tidene er direkte forferdelig ( en god del av firkant rør grindene sorterer i den kategorien hos meg i hvert fall ) om enn aldri så tidsriktig ….. 

Godt innspill Brage. Nå vet jeg ikke om jeg har nok kunnskap og erfaring til å sveise og bøye fram et perfekt resultat, men det er jo uansett gøy å prøve..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det ordnet seg her! Men om du skulle være intr skal jeg selge/bytte grinda mi, billig.. 8 føtter som er i god stand, resten trenger en shine om den skal bli bra igjen.. 

Legger ved et bildet. Et utgangspunkt videre kanskje :)

2C944492-95B9-4D0A-93A7-39722A0837E1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi sees til helga da Gaute, om alt går som det skal i mekkeinnspurten:)

1 minutt siden, Mrvikan skrev:

Ser ut som det ordnet seg her! Men om du skulle være intr skal jeg selge/bytte grinda mi, billig.. 8 føtter som er i god stand, resten trenger en shine om den skal bli bra igjen.. 

Legger ved et bildet. Et utgangspunkt videre kanskje :)

2C944492-95B9-4D0A-93A7-39722A0837E1.png

 

Absolutt en mulighet å modde den grinda der ja, men nå tror jeg at jeg venter litt for å se hva det blir ut av de foregående forslagene. Mye bedre respons enn jeg hadde turt å drømme om her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt TLC så er den jo knalltøff på en slik gammel boble som går for den stilen ja. Som Hardcore expedition grind på en Landrover blir den nok litt for spe...( ikke bare litt;)

 

Ps: Du kan nok få en fin pris for den på Finn, er attraktiv blant De som vil ha en slik look, og det er -in-  nå for tiden.

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...