Gå til innhold

Hvor ender ledningene til høyttalerne?


Ivers

Anbefalte innlegg

Har ikke cd spiller i bilen, men det er land rover høyttalere (sikkert skikkelig go'lyd)  under dashen ved bena. Tenkte installere en blåtann enhet. Men jeg finner pokker ikke ut hvor ledningene går hen, eller hvor uttaket til en eventuell cd spiller er? 90 td5 2000. Har prøvd å Google og lett her, men finner bare koblingsdiagrammer. Noen som har rotet med dette før? 

 

 

IMG_20180830_204211.jpg

IMG_20180830_204223.jpg

IMG_20180830_204229.jpg

IMG_20180830_204236.jpg

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig...  Men er det ISO-kontakt med strøm noen før deg har strukket ned til sikringsholderen? Om du har en inn med konstantstrøm, en med tenningsstrøm og en med jord, kan du strekke videre.  Har du i tillegg en med instrumentbelysning (sjekk sikringen) er du helt i mål!  Og hva er den loopen med sort og hvit twistet ledning bak der radioen skal stå, kan det være en høyttalerledning?

 

Forresten:  Om du hadde giddet ta et bilde bak på brytere for lyktejustering og vindusspyler , hadde jeg blitt glad.  :mellow:  Der har noen før meg tatt ut disse...

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å hale og dra i de fra den lille åpningen bak lyktejusterer osv, men det sitter dønn fast og trangt inni der. Kan ikke se antydning til noen ende av kabelen. Er det mye som må av for å komme til i den kanalen? 

 

Skal knipse et bilde til deg tnj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høyttalerledninger være et tidligere ikke ferdigstilt prosjekt?  Om du har et multimeter er det enkelt å "bippe" ledningene og se.

Skal du ha radioen i en sånn ramme med plass til dobbeldin må du skjære vekk på begge sider av åpningen dersom du ikke setter inn enkeldin øverst, antenneplugg pleier komme i konflikt med kanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt nysgjerrig og sjekket den brune kontakten.  Den hadde visst plass for 10 ledninger, ISO bruker 8.  Den hadde kun konstantstrøm og jeg fant ikke instrumentlys, tenningsstrøm eller annet.

Da tror jeg og jeg ville lagt opp nytt, tenningsstrøm, fast, instrumentlys og jord.

Skal gjøre et lite prosjekt etter hvert med høyttalere bak.  Har vært spent selv på hvor mye plass det er ned fra radioen, siden det ikke er lagt fra før.

Jeg mangler og instrumentlys inn på ISO-pluggen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det tnj, jeg får se hva jeg finner når jeg skrur av på toppen som lafterolf foreslår. Tror det er originalt. Jeg ser ledningen inni harnessen der og kan dra i den, men den rikker seg ikke noen vei og jeg aner ikke hvor den ender. Skal bare ha inn en sånn liten blåtann sak i første omgang, så har jeg i allefall noe lyd. Finner jeg ikke noe når jeg kikker nedi får jeg vel bare legge noe nytt. <_<. Får bare håpe det ikke blir for mye tull. Skrudde av der speedometer osv er, og etter å ha skrudd det på plass så kommer nå varsellampene til tilhengeren på når jeg blinker med blinklysene. :huh:

Endret av Ivers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er det nok av med fire skruer og sjekke om kontaktene til instrumenter er ordentlig på plass.  I min var det montert USB der sigarettenneren var, ledningen til belysningen har jeg nå koblet over på ISO-kontakten, så lyset i radio dempes med hovedlysbryter.  For øvrig grei plass til å trekke høyttalerkabel ned, løsnet sikrings/relebrakett og la dem bak og under teppet på tunnel.

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2018 den 0.27, tnj skrev:

 

Forresten:  Om du hadde giddet ta et bilde bak på brytere for lyktejustering og vindusspyler , hadde jeg blitt glad.  :mellow:  Der har noen før meg tatt ut disse...

Litt seint, men her har du et bilde. B)

 

Forøvrig Mye styr for to kontakter:D

 

Fant de til slutt nede i høyre hjørne bak speedometer. Måtte løsne 3 plater og dash for å få trekt de ut hullet i midten.  

IMG_20180905_201708.jpg

IMG_20180905_201243.jpg

IMG_20180905_201256.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :-) 

Skal forsøke å finne ut om bakvisker/spyler fungerer eller om det er en grunn til at bryter er demontert...

Fant ut da jeg strakk høyttalerledning bakover at oppgradering av strøm/jord til spiller er enkelt å få til ut fra sikringsboksen under.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...