Gå til innhold

Rust på hjulbue


ian928

Anbefalte innlegg

Begynte å se på rusten på hjulbuen som dessverre har inntatt range roveren i dag. I den forbindelse dukket det opp noen spørsmål til de som har vært borti dette før:

 

  1. Jeg har demontert diverse greier for å komme til, det meste sitter med klips som har et klart engangspreg, kan noen hjelpe meg med delenr til disse? Den i aluminium sitter under bakskjermen for å holde støtfangeren på plass. Den i midten sitter på plastskjermen i hjulbuen, og den siste sitter på plastdekselet som sitter utenpå kanalen.
  2. Jeg ser det har rustet igjennom fra innsiden bak på skjermbuen. Jeg skal prøve om det rekker å legge på sveis i pinholene. Går det an å komme til dette området fra inne i bilen? Skulle fått tilgang til å behandle bak der så rusta stopper. Masse elektronikk og greier, dessuten smalner det veldig av fremover der...IMG_4374.jpgIMG_4379.jpg

IMG_4380.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta nå de rette forholdsreglene før du setter på sveisestrøm på bilen-_-

Som du sier selv, det er masse elektronikk og greier der. Bilens elektroniske hjerner er ikke beregnet for sveisestrøm og er nok alle som en jordet til karosseriet.

 

Tror nok vedlikeholdsboken også på L322 sier at du må koble helt fra batteri + helt ifra alle elektroniske hjerner inklusive jordingene til disse  før det kan sveises.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Brage skrev:

Ta nå de rette forholdsreglene før du setter på sveisestrøm på bilen-_-

Som du sier selv, det er masse elektronikk og greier der. Bilens elektroniske hjerner er ikke beregnet for sveisestrøm og er nok alle som en jordet til karosseriet.

 

Tror nok vedlikeholdsboken også på L322 sier at du må koble helt fra batteri + helt ifra alle elektroniske hjerner inklusive jordingene til disse  før det kan sveises.

 

Mvh Brage

Hmmm dette hadde jeg hørt om men glemt... Alle hjerner - hvor er de og hvordan koble de fra? Ser på andre forum at det "som regel går bra" med bare batteripolen men dette er jo ingen garanti. Den store ledningsbunten på bildet går jo langs skjermbuen, stor fare for induksjon der. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket vedlikeholdsboken til Range Rover L322, med hensyn til sveise reparasjoner 

 

Den er ikke så direkte i beskrivelsen som på RRp38,

RRp38 vedlikeholdsbok sier - disconnect all ECU before welding operation ( altså alle 6 ECU`ene ) BeCM, engine control modul, EAS ecu, ABS ECU, Cruise control ECU og Diagnostic control unit

 

For å sveise bakskjerm på L322 skal du koble fra batteri og dynamo, + all navigation og entertainment elektronikk som er lokalisert der bak. Selvfølgelig må du også gjøre nødvendig sikring i forhold til drivstoff tanken.

Hva du må gjøre i forhold til BCU ( body control unit ) på L322 er mere vagt, ta nødvendige forholdregler står det, så ja jeg ville nok koblet ifra BCU også, den er nokså enkel og nå i luken under passasjersetet.

 

Problemet med en slik følgefeil i en elektronisk enhet etter sveising er at den kan oppstå lenge etterpå og klin umulig å spore, du ender med å sende hele komponenten til reparasjon eller skifte.

- Så ja vær litt ekstra forsiktig er nå mitt råd, selv om det som regel går helt bra.   

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten anekdot som hadde kunnet bero på sveising men i det her fallet var det den gamle typen av starthjelp, altså en booster.

 

En sån apparat som øker spenningen vanvittig mye.

Testet den funksjonen selv på ett par batterier på ett sånt gammelt utstyr for å se hva som skjer.

På 12V økte spenningen til nær 16V. Den stoppet ikke. Det var eg som slo av.

På 24V skrudde jeg av ved 33V. Begynner å nerme sig sveisespenning nesten.

 

Tilbake til anekdoten som jeg fikk høre fra en maskinleverandør som ett advarsel.

 

En maskin med 24V system ville ikke starte.

Batteriladaren med en slik booster funksjon hentes og kobles på. 

Da begynner det å hende saker, ikke det de hadde forventet seg.

Helt plutselig var det mer saker som ikke ville fungere. Diverse styrebokser ble skiftet til en kost av 160.000kr.

 

Den opprinnelige feilen med mangel på start berodde på startbatterierna som koket vekk nesten alt batterivann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok sjansen på å koble fra bare batteripolen, passet på å sette klemmen rett ved siden av der jeg sveiste. Det gikk bra heldigvis!

 

Nå lurer jeg på hvordan man kommer til for å behandle C-posten med hulromsbehandling mot rust? Fjerner man paneler inne i kupeen eller må det bores hull?

 

 

IMG_4431.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta av plastinnerskjerm - er noen gummipropper som skal fjernes. så kan du behandle mellom inner og ytterskjerm. Men om du når ut i C-post er jeg usikker på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Egil skrev:

ta av plastinnerskjerm - er noen gummipropper som skal fjernes. så kan du behandle mellom inner og ytterskjerm. Men om du når ut i C-post er jeg usikker på....

Aha, det skal jeg sjekke! Jeg mener egentlig mellom inner- og ytterkjerm! Skal ha bilen til en erfaren sandblåser/lakkerer/understellsbehandler, mitt utstyr blir for spedt til dette ser jeg. Greit å ha instrukser klart ihvertfall.

17 timer siden, Brage skrev:

Det så nå veldig bra ut det der-_-

Nja, bildet lyver litt. Jeg har bare lakkert med pensel foreløpig. Men det er brukt epoxy som grunning og polyuretan toppstrøk så holdbarheten burde være bra. Bilen skal inn for å få sandblåst rust og lakkeres og deretter understellsbehandles. Det kan hende han finner noe mer som gjør at det må lakkeres på karosseriet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er beskrevet i workshopmanual... Det er noen plast/gummipropper på ca 3-4 cm som kan plukkes ut - for tilgang til området mellom ytter og innerskjerm. Jeg sjekket ut dette etter å ha hatt bilen på understellsbehandling hos et av "kvalitetsmerkene" på området.  Det var ikke behandlet der , nei.......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er bilen til understellsbehandling. Det blir blåsing av kanaler og subframes og deretter lakkering med Epoxy og så tectyl. Pluss hulromsbehandling selvsagt. Fant pluggene i innerskjermen, tror det er mulig å komme til det meste gjennom disse.

 

Lufttanken så ille ut, avtalte at de ikke skulle blåse denne,  jeg bytter den heller ut. Noen anbefaling på hvor man skaffer tank? Var selvsagt stivere pris enn jeg hadde sett for meg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...