Gå til innhold

Råd ved kjøp av D4


Mordal

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tiden er kommet for å bytte ut min gamle 2006 Pajero 3.2 og valget står egentlig mellom en D4 eller Nissan Pathfinder 3.0 V6. Pajeroen er krute god den, men har nå passert 300 000 km og jeg trenger mer motor.

Eneste erfaringen jeg har med Land Rover er at gamlingen hadde en tidlig 80 talls Range Rover for 20 år siden..

 

Har noen spørsmål jeg håper noen med erfaring kan hjelpe meg litt med;

Er det verdt de ekstra 40—50 000 for en facelift utgave? (2012 eller nyere om jeg ikke tar feil)

 

Bilen vil bli brukt endel til å dra tung henger 2500—3000 kg. Er jo mer enn nok motor til dette, men har noen noe å si på holdbarhet på girkasse og drivverk når den skal brukes til dette?

 

Hvordan er priser på service o.l. på disse? Pris på reg. Reim skifte?

 

Noe utstyr som er «must have»?

 

Noe spesielt jeg bør passe på \ se etter når jeg prøver en slik en?

 

Ser at enkelte av disse har 211 hk. Er det bare software som skiller denne fra 245 / 256 hk utgavene?

 

Ser for meg å få tak i en bil med helst ned mot 100 000 km og ikke noe særlig over 350 000 i prislapp..

 

Setter stor pris på alle svar og hjelp jeg kan få.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet.

 

Det finnes en del tråder her inne om akkurat det å kjøpe D4. :)

 

 

Jeg kom fra Pathfinder til D4, og har ikke angret på det valget. Pathfinderen er så absolutt en bra bil, og langt mer moderne enn Pajero. Grei komfort, og greit med krefter, selv med den "lille" 2,5-literen. Men den når ikke helt opp til Discovery.

 

Pris på service er vel ikke så veldig galt i forhold til andre biler, men det er jo en del liter olje som skal skiftes både på motor og andre komponenter i drivlinjen, så gratis blir det ikke. Det bør også nevnes at skiftintervallene som Land Rover opererer med er altfor lange.

 

Kan ikke erindre å ha hørt noe særlig om gearkasseproblemer på D4. I alle fall ikke her inne. Men det er nok lurt å skifte olje på kassa/flushe den minst like ofte som man bytter registerreim. (som skal byttes på 168.000 km). Skal du trekke mye og ofte, så er det sikkert ikke dumt å passe litt ekstra godt på.

 

Så langt jeg vet, så er det bare software som skiller 211 og 256 hk motorene. (Med forbehold om feil og uvitenhet).

 

Ellers tror jeg det man bør passe på når man skal kjøpe seg D4 er nevnt i tråden ovenfor. :)

 

Vil forøvrig advare mot å prøvekjøre før du virkelig har bestemt deg og fått avklart kjøpet med en eventuell "økonomiavdeling". Det er veldig lett å bli litt frelst når man har prøvd en Disco. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2018 den 10.45, trondshj skrev:

Hei, og velkommen til forumet.

 

Det finnes en del tråder her inne om akkurat det å kjøpe D4. :)

 

 

Jeg kom fra Pathfinder til D4, og har ikke angret på det valget. Pathfinderen er så absolutt en bra bil, og langt mer moderne enn Pajero. Grei komfort, og greit med krefter, selv med den "lille" 2,5-literen. Men den når ikke helt opp til Discovery.

 

Pris på service er vel ikke så veldig galt i forhold til andre biler, men det er jo en del liter olje som skal skiftes både på motor og andre komponenter i drivlinjen, så gratis blir det ikke. Det bør også nevnes at skiftintervallene som Land Rover opererer med er altfor lange.

 

Kan ikke erindre å ha hørt noe særlig om gearkasseproblemer på D4. I alle fall ikke her inne. Men det er nok lurt å skifte olje på kassa/flushe den minst like ofte som man bytter registerreim. (som skal byttes på 168.000 km). Skal du trekke mye og ofte, så er det sikkert ikke dumt å passe litt ekstra godt på.

 

Så langt jeg vet, så er det bare software som skiller 211 og 256 hk motorene. (Med forbehold om feil og uvitenhet).

 

Ellers tror jeg det man bør passe på når man skal kjøpe seg D4 er nevnt i tråden ovenfor. :)

 

Vil forøvrig advare mot å prøvekjøre før du virkelig har bestemt deg og fått avklart kjøpet med en eventuell "økonomiavdeling". Det er veldig lett å bli litt frelst når man har prøvd en Disco. ;)

 

211 hk = singel turbo

256 hk = twin turbo

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  211 hk er bi-turbo / sekvensladet i likheit med 245/256. Alternativ software til begge to er ca 300hk...  ingen som har remap til f.eks 245, så kjøper du en 211hk, er det ingen som foreløpig kan legge inn 245/256hk software til deg.  

 

Facelift kom forresten i 2014,  ikkje 2012.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Disco4 skrev:

  211 hk er bi-turbo / sekvensladet i likheit med 245/256. Alternativ software til begge to er ca 300hk...  ingen som har remap til f.eks 245, så kjøper du en 211hk, er det ingen som foreløpig kan legge inn 245/256hk software til deg.  

 

Facelift kom forresten i 2014,  ikkje 2012.  

 

Man kan vel grovt sett si at det kom "tre generasjoner" D4. Lanseringsmodellen, og deretter modellen som fikk noen endringer i 2012, med blant annet gearvelgerhjul og "paddle shifts"i stedet for gearspak, samt de nye motor- og gearkassealternativene. Også kom faceliften i 2014 med diverse endringer.

 

...også er det de som hevder at D4 egentlig bare er en stor facelift av D3 da - som jo har ganske store elementer av sannhet i seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...